Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Berre eg som synst ein god saison skal sparke litt frå seg å være litt røff og rustikk, ikkje lagrast til det blir rundt og elegant?

Ja takk begge deler
Jeg har blitt av den oppfatning av at alt lyst øl er best fersk, her under Saison og Tripel
Quad. der i mot tar ikke skade av et par år i kjellern
 
Berre eg som synst ein god saison skal sparke litt frå seg å være litt røff og rustikk, ikkje lagrast til det blir rundt og elegant?

hehe - litt som å si at en skikkelig karsk/kaffidokter ikke smaker riktig uten den klassiske råteven:).

Nei, jeg er uenig i det der. Jeg kjenner meg trygg på at jeg aldri noen gang når det gjelder smaking av noe øl kommer til å si "her savner jeg en aning fusel". Jeg sier som Charlie Bamforth, som påstår at han ikke orker å gå på kino på grunn av diacetyl-lukta fra popcornet: "I hate the stuff".
 
Ja takk begge deler
Jeg har blitt av den oppfatning av at alt lyst øl er best fersk, her under Saison og Tripel
Quad. der i mot tar ikke skade av et par år i kjellern

Det holder ikke stikk for mine lyse. De som skal være klare, er uten unntak best etter to, eller helst tre, måneder på flaske i kjølskap. Så holder de seg gode ei stund før det begynner å gå nedover. Men er de gode, rekker de jo ikke å bli dårlige:).

Weissbier er et unntak, men det trenger også litt tid, har jeg funnet ut nå; i alle fall et par uker . Noe skal vekk, noe skal fram, og det hele skal komme i balanse. (Hvis det høres ut som om dette er noe som alltid skjer, og at jeg alltid ender opp med det perfekte øl, så er det altså ikke sånn virkeligheta er:p.)

Saison med BE-134 har jeg jo ikke brygga før, så dette er nytt. De er vel omtrent ferdig karbonert nå, og skal i kjølskap, og så får vi se. Men erfaringa mi med de jeg har satt før på 565 og 566 er at lagring endrer ølet ganske mye til det bedre. GJerne et halvår til et år, faktisk.
 
Det holder ikke stikk for mine lyse. De som skal være klare, er uten unntak best etter to, eller helst tre, måneder på flaske i kjølskap. Så holder de seg gode ei stund før det begynner å gå nedover. Men er de gode, rekker de jo ikke å bli dårlige:).

Weissbier er et unntak, men det trenger også litt tid, har jeg funnet ut nå; i alle fall et par uker . Noe skal vekk, noe skal fram, og det hele skal komme i balanse. (Hvis det høres ut som om dette er noe som alltid skjer, og at jeg alltid ender opp med det perfekte øl, så er det altså ikke sånn virkeligheta er:p.)

Saison med BE-134 har jeg jo ikke brygga før, så dette er nytt. De er vel omtrent ferdig karbonert nå, og skal i kjølskap, og så får vi se. Men erfaringa mi med de jeg har satt før på 565 og 566 er at lagring endrer ølet ganske mye til det bedre. GJerne et halvår til et år, faktisk.
Men kva er "bedre", for deg?
 
Men kva er "bedre", for deg?

Det er litt vanskelig å si, men "rundere" er et ord som melder seg. Jeg veit ikke så mye om disse prosessene - pokker at man ikke er kjemiker - men en kan vel tenke seg at det både skjer en utvikling av nye smaker, sånn at du får mer kompleksitet, og at i alle fall noen usmaker kan reduseres til et nivå under persepsjonsterskelen. Det er vel mest det siste som gjør ølet "rundere".

Når ølet er kjølt ned til 3-4 grader, går vel alle prosesser ganske langsomt. Og gjæren er i dvale, og metabolismen er treig - men jeg tror den jobber med det som er å jobbe med. Så over tid vil det skje noe, og om vi ikke har søla for mye med å blande inn oksygen, er det en fair sjanse for at det er hyggelige ting. Det virker i alle fall sånn.
 
Skal sette til sides noken flasker på fjernlageret neste gong, og sjå om eg er enig då :p men tviler egentlig, det er nok ein personleg preferanse..

Det kan jo helt enkelt henge sammen med hvilke smaksstoffer vi er følsomme for - kanskje? At jeg generelt ikke er så glad i belgiske øl må ha sammenheng med følsomhet for fusel, f.eks..

Det var snakk om klarhet her tidligere. Mine klarner veldig fint - og jeg vil gjerne ha dem klare. Etter en snau måned ser den lyseste sånn ut:
Saison.jpg

Den har runda seg fint, også. Ikke noe fuselpreg igjen nå. Den er helt fint drikkbar nå, men jeg skal prøve å holde igjen en stund.
 
Jeg mener også at denne er ganske stabil og fin fra den er ferdig karbonert. Men gjæren jobber sakte, så selvom den er god etter en uke på flaske så syns jeg den sitter bedre etter 2-3 uker.
Ser at mange lar denne stå i tre fire uker eller mer og at BE-134 bruker litt tid. Min gikk fra 1.066 til 1.004 på syv dager på 27 grader de fire siste dagene. Det har ikke vært antydning til aktivitet i gjærlåsen på to dager. Smaker sånn som den skal tenker jeg, men mye alkoholsmak nå. Har det noen hensikt å la den stå lenger eller kan den fates og flaskes nå etter kun ni dager?
 
Ser at mange lar denne stå i tre fire uker eller mer og at BE-134 bruker litt tid. Min gikk fra 1.066 til 1.004 på syv dager på 27 grader de fire siste dagene. Det har ikke vært antydning til aktivitet i gjærlåsen på to dager. Smaker sånn som den skal tenker jeg, men mye alkoholsmak nå. Har det noen hensikt å la den stå lenger eller kan den fates og flaskes nå etter kun ni dager?

Hmmm - du har 94% utgjæring. Jeg fikk 100 og 1002. Men er det helt dødt i gjærlåsen, og du er sikker på at dunken er tett, så skjer det jo ikke noe. Mine klukket med 4 klukk i minuttet lenge, og når det så sank til 1 gang i minuttet, flaska jeg. Men mine sto ikke så varmt; de var ikke over 25 grader, og begynte på 17.

Har den stått et par dager uten at det er liv i låsen, og målingene viser at FG er nådd, så er det vel like geitt å tappe opp.
 
Pleier ikke klukke no særlig i gjærlåsen min heller etter 3 -4 dager,
men jeg må si jeg er litt skeptisk til å flaske saison etter 9 dager
Selv om den tilsynelatende er ferdig har jeg opplevd at den ihvertfall har droppet et par poeng lenger ned
Ville værtfall gitt den to uker totalt, eller kanskje aller helst 3 -4
 
Jeg kjøpte en Duvel her om dagen for å sammenligne med saisonen min. Tanken var å se om det kunne være en ide å prøve å brygge en sterk gyllen blonde med BE-134. Og det var ikke så stor forskjell, faktisk, så det er et tenkelig prosjekt. Det skulle ikke være mer komplisert enn å jekke opp styrken med en del druesukker, som visst er det Moortgat bruker.

BE-134 har ingen problemer med 8,5% ABV, går jeg ut fra?
 
Jeg kjøpte en Duvel her om dagen for å sammenligne med saisonen min. Tanken var å se om det kunne være en ide å prøve å brygge en sterk gyllen blonde med BE-134. Og det var ikke så stor forskjell, faktisk, så det er et tenkelig prosjekt. Det skulle ikke være mer komplisert enn å jekke opp styrken med en del druesukker, som visst er det Moortgat bruker.

BE-134 har ingen problemer med 8,5% ABV, går jeg ut fra?
Jeg har en Lentebier stående nå. 1.075 til 1.005 uten noen smaker som plager meg. 9.2%. Veldig spent på hvordan den blir ferdig karbonert.
 
Hmmm - du har 94% utgjæring. Jeg fikk 100 og 1002. Men er det helt dødt i gjærlåsen, og du er sikker på at dunken er tett, så skjer det jo ikke noe. Mine klukket med 4 klukk i minuttet lenge, og når det så sank til 1 gang i minuttet, flaska jeg. Men mine sto ikke så varmt; de var ikke over 25 grader, og begynte på 17.

Har den stått et par dager uten at det er liv i låsen, og målingene viser at FG er nådd, så er det vel like geitt å tappe opp.

Som jeg skrev 1. juni vurderte jeg å flaske. Nå etter en drøy uke etterpå er jeg ute og sjekker, og det klukker vært 8-10 sekund. Temperaturen har jeg fjernlest, og den har lagt på 27 grader hele veien mens jeg har vært borte. 1. juni var SG 1.004, hadde ikke tid til SG måling i dag. Men siden den klukker nå betyr det at det er tette skott, og at BE-134 har hatt en liten pust i bakken et par dager.
 
Som jeg skrev 1. juni vurderte jeg å flaske. Nå etter en drøy uke etterpå er jeg ute og sjekker, og det klukker vært 8-10 sekund. Temperaturen har jeg fjernlest, og den har lagt på 27 grader hele veien mens jeg har vært borte. 1. juni var SG 1.004, hadde ikke tid til SG måling i dag. Men siden den klukker nå betyr det at det er tette skott, og at BE-134 har hatt en liten pust i bakken et par dager.

BE-134, det er gutten sin, det:) - eller jenta si eller hvor man nå skal plassere disse dyra våre. De vil under 1.000:p.
 
Under 1.000 vet jeg ikke. Mine har hava rundt 1.002 -1.006, men utelukker ikke at det kan havne lavere. Har enn så lenge ikke opplevd flaskebomber, men det kan være skumle saker
 
Under 1.000 vet jeg ikke. Mine har hava rundt 1.002 -1.006, men utelukker ikke at det kan havne lavere. Har enn så lenge ikke opplevd flaskebomber, men det kan være skumle saker

Mine to havna på henholdsvis 1.000 og 0.998:).

Normalt vil du neppe risikere flaskebomber når du er få poeng fra FG, men når du karbonerer opp mot grensa, er det nok best å være sikker.
 
Hmm, batchen min har vært merkelig stille. For å forsikre meg om at her hadde det vært nok aktivitet så av med lokk, mål, på med lokk. 1.000. Her har nok lokket ikke vært helt tett.
 
Tilbake
Topp