Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

3. batch av denne fantastiske oppskrifta brygget i formiddag, så har jeg altså prestert å glemme aromahumle ved flameout.
Jeg setter det til gjæring, er det noe jeg kan gjøre for å på noen måte rette noe av fadesen. Oppdaget det etter avkjøling.
 
3. batch av denne fantastiske oppskrifta brygget i formiddag, så har jeg altså prestert å glemme aromahumle ved flameout.
Jeg setter det til gjæring, er det noe jeg kan gjøre for å på noen måte rette noe av fadesen. Oppdaget det etter avkjøling.
Tørrhumle :cool:
 
3. batch av denne fantastiske oppskrifta brygget i formiddag, så har jeg altså prestert å glemme aromahumle ved flameout.
Jeg setter det til gjæring, er det noe jeg kan gjøre for å på noen måte rette noe av fadesen. Oppdaget det etter avkjøling.
Usikker på dette, men tenker en mulighet kan være å hente ut noen liter fra gjæringskaret og kjøre WP i en gryte og tilbakeføre. Vet ikke hvor likt det ville blitt, men bør jo bli i området. Å tørrhumle tror jeg vil gi det noe ganske annet.
 
3. batch av denne fantastiske oppskrifta brygget i formiddag, så har jeg altså prestert å glemme aromahumle ved flameout.
Jeg setter det til gjæring, er det noe jeg kan gjøre for å på noen måte rette noe av fadesen. Oppdaget det etter avkjøling.
Trur ikke det er krise å droppe aromahumla. Du vil få krydderpreg fra bitterhumla.

Tørrhumling gir en annen effekt, men det betyr ikke at det ikke kan bli godt. Tettnanger har jeg sjøl brukt til å tørrhumle pils med, og har likt resultatet. Men regn med at ølet blir uklart.

Et veldig dristig forslag er tørrhumling med Fuggles. Jeg har gjort det i en engelsk IPA. Det gir en litt sær aroma av aprikos/appelsin - eller det er i alle fall sånn jeg opplever det. Jeg vil ikke se bort fra at det kunne være artig i en saison. Men det krever nok litt mot å prøve det;). (Nå fikk jeg lyst til å prøve det i en patersbier med Westmalle-gjær:).)
 
Litt gelatin og det "problemet" er løst ;)
ah, så klart. Men jeg har aldri brukt det, så tanken meldte seg ikke. Og uklarhet fra tørrhumling plager meg ikke - like lite som det plager meg i en NEIPA:).

Står ølet lenge nok, klarner det jo likevel. Og jeg synes saison har godt av å få være i fred med seg sjøl ei stund:). Men alle er vel ikke enig i det.
 
ah, så klart. Men jeg har aldri brukt det, så tanken meldte seg ikke. Og uklarhet fra tørrhumling plager meg ikke - like lite som det plager meg i en NEIPA:).

Står ølet lenge nok, klarner det jo likevel. Og jeg synes saison har godt av å få være i fred med seg sjøl ei stund:). Men alle er vel ikke enig i det.

I en NEIPA plager det meg defintivt ikke. Jeg har faktisk en NEIPA stående nå brygget med Lallemand sin New England gjær, og den har klarnet helt, og det plager meg litt, faktisk :D Men øl som skal være klare, som pils, synes jeg gelatin er kanon i. Da sikrer man klarheten på null komma niks. Ellers synes jeg det er kult å få øl som en west coast IPA klare, det er jo litt artig det og.

Men for å ikke spore helt av. Som du sier så har en Saison ikke vondt av å stå litt. Den klarner nok uansett, så man kan sikkert styre unna gelatin her - om man ikke er veldig utålmodig. Eller er over snittet opptatt av klar øl, fort :D
 
Takk for tips, hadde tappa ca 3 l vørter i gjæringskaret og tilsatt gjær da jeg oppdaga tabben, så det ble til at jeg fulgte råd om å tappe vørter i kjele og tilsatte humlen, wp og tilbake I vørteren. Håper jeg ikke fikk en infeksjon ifb med dette. Nå får det bare stå til!
 
Mangla de såkalte pyntepoenga på OG'en. Sikta på 1.050, fikk 1.046. Meska ettstegs på 64 og skylte litt kaldt. Tipper denne går ganske nært 1.000.. Tidligere har jeg en halvtime på over 70C, nå rett på skylling, da har denne gjæra stoppa rundt 1.003-1.004.
I teorien skulle vel ikke 70-steget påvirke utgjæringsprosenten? Du øker riktignok andelen dekstriner med det steget, men denne gjæren eter jo dekstriner, også (eller skiller ut et enzym som spalter dem, rettere sagt). Og jeg trur den eter alt.

Jeg har latt mine stå på 25 grader den siste tida av gjæringsprosessen til det er absolutt helt stille i gjærlåsen - og det tar godt med tid. Da har de endt på 1.000 og 0.999. Og jeg har da meska på 65+72. OG var henholdsvis 1.048 og 1.046 på de to.
 
Har tappa min fyrste saison-derpe-mere klone på fat i kveld. Vart frista til å bryggja denne etter å ha smakt originalen, kjøpt på polet, og funne oppskrift i denne tråden. Har brukt BE-134 Safale Belgian-Saison tørrgjær. Etter å ha lese litt på forumet her droppa eg både rehydrering og oksygenering. Det ser ut til å ha gått fint: OG på 1.063 og FG på 1.003 etter 12 dagar. 1.009 etter 3 døgn. 20 grader i gjæringsskapet. Har no vaska gjær for gjenbruk. Det er gjerne eit utslag av gnitaskap når ein pakke BE-134 kostar kr. 50.-, men sidan det berre er nytta "standard" malt, som eg alltid har på tunet, så tykkjer eg det er greit å ha ein gjærslant ståande om ein skulle få lyst til å bryggja. Eg ser at det er litt ulike meiningar om gjenbruk av tørrgjær, men det skadar vel ikkje å gjera eit forsøk? Då kjem eg i tilefelle til å setja ein startar og oksygenera. Har tilsett gelantin, så om ei vekes tid vonar eg å tappa rimeleg klårt øl. Gledar meg!
 
Har tappa min fyrste saison-derpe-mere klone på fat i kveld. Vart frista til å bryggja denne etter å ha smakt originalen, kjøpt på polet, og funne oppskrift i denne tråden. Har brukt BE-134 Safale Belgian-Saison tørrgjær. Etter å ha lese litt på forumet her droppa eg både rehydrering og oksygenering. Det ser ut til å ha gått fint: OG på 1.063 og FG på 1.003 etter 12 dagar. 1.009 etter 3 døgn. 20 grader i gjæringsskapet. Har no vaska gjær for gjenbruk. Det er gjerne eit utslag av gnitaskap når ein pakke BE-134 kostar kr. 50.-, men sidan det berre er nytta "standard" malt, som eg alltid har på tunet, så tykkjer eg det er greit å ha ein gjærslant ståande om ein skulle få lyst til å bryggja. Eg ser at det er litt ulike meiningar om gjenbruk av tørrgjær, men det skadar vel ikkje å gjera eit forsøk? Då kjem eg i tilefelle til å setja ein startar og oksygenera. Har tilsett gelantin, så om ei vekes tid vonar eg å tappa rimeleg klårt øl. Gledar meg!
Null problem å gjenbruke gjær. Enten må det gjøres litt kjapt (2 uker) eller så bør du lage en starter.

Vær forøvrig oppmerksom på at BE-134 er diastaticus, slik at alt utstyr som har vært i kontakt med gjæren/ ølet må vaskes nøye for å unngå kontaminering. Jeg koker opp en del liter vann og som tømmes i grovvasket gjærkar, hvor tappestav, slanger og annet får minimum 10 minutter.
 
Tilbake
Topp