Kloakk
Norbrygg-medlem
Jeg har lest det motsatte. Tørrgjær er ikke helt tørr, den inneholder en andel vann. Problemet med frysing er bla. at vannet krystaliseres, og kan trenge ut, (som man ofte ser på fryst mat som har ligget lenge, og vannet er krystalisert ut på overflaten).
Når det er sagt; Jeg har også (tidligere) oppbevart posjonsposer med gjær (11g) i fryser, og det har funka fint. Men etterhvert gikk jeg over til å oppbevare i kjøl. Kjøpte en 1/2kg 34/70 for 1 år siden, og har godt over halvparten igjen … håper den holder en stund til …
Tørrgjær holder lengre i fryseren enn den gjør i kjøleskapet. Det er ikke uten sine ulemper, men de fleste kan unngås med små tiltak.
For det første bør pakken med gjær deles opp, gjerne helt ned til porsjonspakker som passer den størrelsen brygg man ofte brygger. Brygger man mange forskjellige størrelser bør man uansett dele det opp, i verste fall 5, men helst 10 individuelle pakker. Klips(knarke) poser er mer en sterile nok til å dytte gjæra direkte nedi og bør være en enkel affære, dytt ut så mye luft som mulig og zip igjen posen.
Det er viktig å ha de individuelle pakkene i en eller flere helt lufttette beholdere og plassere de i et hjørne hvor temperatursvingninger er mindre hyppig om fryseren åpnes daglig.
Det anbefales å ta ut gjæra minimum 1 time før pitch, men det beste er nok over natten i et kjøleskap og så et par timer i romtemperatur før pitch.
Så lenge det ikke er temperatursvingninger eller fuktighet slipper til, så er fryser en ypperlig plass for å lagre store mengder gjær.