Finn Berger
Moderator
For folk som fater, må vel dette være ideelt?Eksistensielt spørsmål; Er kvantumskjøp ett varp? Vel jeg poster dette følgende spørsmål i denne tråden, da jeg tror mange med samme lidelse som meg følger denne (tråden):
Har lekt med tanken på å teste ut ALDC en god stund. Det virker som har mer for seg enn aromaenzym, (som ikke ser ut til å funke serlig bra). Men White Labs versjonen (til én batch) koster kr 65 pr dose. Mens kjøper man en kilo
(som holder til 1000 til 5000 batcher á 20l), koster det kr 3300. Dvs rundt 1 kr pr batch, (kr 0.66-3.30). Så da kommerALDC for å unngå hop creep og diacetyl i øl
ALDC brukes for å unngå hop creep og diacetyl ved brygging av øl. Kjøp her, Brewshop.no. Råvarer for bryggerier.brewshop.no1000kr3300kr-spørsmålet;
Spleiselag?
ps: produktet hindrer ikke hop creep, derimot dannelse av diacetyl som ett resultat av hop creep og ufullstendig (etter)gjæring. Det kan dermed også være nyttig for utålmodige bryggere, (personlig stoler jeg på diacetyl-hvil/lagring for dette formålet, men for tørrhumlede øl kunne jeg gjerne sluppet dette, derfor ønsket om å teste produktet).
For meg som flasker, gir det ikke så mye mening, dessverre. Det er mer det at utgjæringa tar all verdens tid, som er problemet.