Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Har laga en versjon før, det var av reserve settet. Dette er premium settet med 14 liter most og drueskall. Forrige var veldig god allerede etter seks måneder. Har ei flaske igjen av den som skal tas i jula tenkte jeg. Vinen er litt bløtere enn polvin, mangler litt av bittet. Men kan være at jeg drakk vinen for tidlig, for den saks skyld. Amarone skal jo lagres 2-5 år på fat før tapping på flasker.
Kan du lagre det på corneeliusfat i et par år før flasking, tro? Evt med eikebiter?
 
Har laga en versjon før, det var av reserve settet. Dette er premium settet med 14 liter most og drueskall. Forrige var veldig god allerede etter seks måneder. Har ei flaske igjen av den som skal tas i jula tenkte jeg. Vinen er litt bløtere enn polvin, mangler litt av bittet. Men kan være at jeg drakk vinen for tidlig, for den saks skyld. Amarone skal jo lagres 2-5 år på fat før tapping på flasker.
Cabernet Sauvignon'en som jeg nettopp har flaska har godt med tanniner (eikeflis og eikepulver). Ikke noe feil med det, men vil det rundes av etter litt tid?

Har et Amarone Reserve-sett stående. Blir vel ikke satt før over nyttår, men det har jeg forventninger til. Hva slags bitt er det du mener den mangler?
 
Kan du lagre det på corneeliusfat i et par år før flasking, tro? Evt med eikebiter?
Det skulle vel sikkert gjøre susen. Du må nok racke det av fatet med hevert da.

Hva slags bitt er det du mener den mangler?
Det kan godt være at jeg blir lurt av fruktigheten som på et vis overskygger munnfølelsen polvinen gav. Kanskje ikke helt fair fight med relativt fersk hjemmelaget versjon mot en konsumeringsklar Amarone til kr 500. Mulig at med lenger lagring faller mer fruktighet bort og man får en vin som "sitter mer i gummene".
 
Synes i grunn Black Week ikke har vært noe å snakke om. Noe også denne tråden viser med null aktivitet.

Selv om Brewshop har den del humle på tilbud, har jeg ikke noe interesse for dette i år.

Men det finnes ett unntak. Desverre gjør fraktkostnader dette uaktuelt for meg. Amundsen sin hjemmebryggerbutikk har priser som er verdt å heve et par øyenbryn.

AEB gjær med 40% avslag

Prisene på bokser ser rimlige ut.

Yakima Chief humle med greit avslag

Rundt midnatt lå det inne store avslag på 25kg malt. Fuglesang Pilsner og Simpson Golden Promise til under 300,-
Det var antakelig en feil, ser det er borte nå.
Ble en ganske solid ordre derifra for meg også. Rabatt på både bokser, gjær og humle er ikke til å kimse av. Det er jo de dyreste ingrediensene i brygging for meg i alle fall.
 
Ble en ganske solid ordre derifra for meg også. Rabatt på både bokser, gjær og humle er ikke til å kimse av. Det er jo de dyreste ingrediensene i brygging for meg i alle fall.
Jeg bokser ikke. Og trenger verken gjær eller humle før Black Friday 2024 eller 2025.

Malt blir for dyrt med frakt.

Men hyggelig å gjøre andre oppmerksomme på er godt tilbud.
 
Ok, da blir det ikke så billig nei.
Nå selger de bryggekjelene også, tydeligvis et bryggeri som har gått konkurs.


Det ser ikke ut som markedet for mikrobryggerier er brennhett for tida. Høyeste bud er 20.000 med under 4 timer igjen. Riktignok en kommentar om at det er under minstepris, men det er mindre for et 2.000 liters bryggeri enn en 50 liter Speidel.
 
Det ser ikke ut som markedet for mikrobryggerier er brennhett for tida. Høyeste bud er 20.000 med under 4 timer igjen. Riktignok en kommentar om at det er under minstepris, men det er mindre for et 2.000 liters bryggeri enn en 50 liter Speidel.
En time igjen, og fortsatt 20 000, får se om det skjer noe den siste timen.

Jeg har forøvrig aldri skjønt de som legger inn et bud en uke før budfristen går ut, kan ikke skjønne hva man har å tjene på det.
 
50.000 for et bryggeri... Det er et ganske ukurant anlegg. For stort for noen som vil ha et mikrobryggeri i en restaurant eller som del av gårdsturisme. Krever mye mer investeringer i gjæringstanker, tappeanlegg osv for noen som synes det høres ut som en god ide å starte bryggeri (*). Kan være vanskelig å få til å passe sammen med annet utstyr for de veldig få som vurderer å oppgradere 500 liter til 2000 liter.

(*) Å starte et bryggeri er kun en god ide hvis alternativer er å starte et flyselskap. Du kan ikke tape mer enn noen millioner på et bryggeri, på et flyselskap går det fort noen milliarder.
 
Tilbake
Topp