San Francosco lager feiler på 10'C!!!?

Torskarr

Norbrygg-medlem
Jeg satt en lager på denne gjæren, og har målt og smakt underveis. Gravity har sunket og gjærlåsen poppet. Smaken har vært både tiltalende og med et tydelig lager preg. Men så plutselig, på 4 uka, når gravity ligger på 14, så kommer det en besk smak. Dette har jeg opplevd før på tysk og Tsjekkisk lager/pils og jeg har ikke helt fått bort smaken på lagring heller. Trodde denne gjæren vill være letter å få vellykket.

Hva er beskheten?

Jeg tappet på flaske, men la ikke til sukker. Tipper på manglende utgjæring her, (fordi et parti fra den samme vørter falt til FG 11 på ale gjær, flasket for to uker siden). Satt dem på 20' grader etter flasking i dag. Kanskje panikken drev meg til å ødelegge mer enn reparere her...?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei

Kom beskheten før eller etter tapping på flasker?

Hvor mye gjær brukte du?

Har vært borti lignende selv,men har vel egentlig ikke 100 % sikkert lokalisert synderen,  Det har imidlertid ikke vært noen problemer etter at jeg begynte å bruke nok gjær,samt at jeg byttet ut gjæringsdunkene og begynte å bruke flaskefyller som fyller fra bunn av flaskene.

Kenneth

Den kom etter 4 uker på gjæring. Frem til uke 3 var smaken fin. Jeg tappet i dag. Kan hende jeg ikke hadde nok gjær, men satte starter på på tre rør fra whitelabs, ca 22l vørter.

Ser at flere gjør en rest på dette stadiet, med høyere temp. Er det en feilkilde at jeg ikke gjorde det?

Kunne jeg nå gi den en uke på 20', og så vippe opp alle korkene, og så karbonere igjen?

Gjevn gjæring på 10' utvikler beskhet..? Helt mot slutten. skjønner bare ikke det. Den "usmaken" som skal lagres vekk i pils og lager, hvordan smaker den egentlig?

Kan være fordi denne gjæren brukes til Steambeer (lagerøl på ale temperatur) og anbefalt gjæringstemperatur fra Whitelabs er 14,4-18,3 grader.
Om du har gjæret på 10 grader kan du ha stresset gjæren.

Mulig... Noe som har tilsv erfaring med san francisco lager?

Hei!

Var det ikke sånn at du hadde samme problemet med andre gjærtyper også?  Isåfall tror jeg det er andre ting i prosessen enn selve gjæren.
Hvordan er fremgangsmåten ellers?

Ser ut til at du bruker nok gjær,så da er vel den grei. Hvis den ikke var veldig gammel? Bruker du gjærkalkulator?

Mesking, hvordan utfører du dette? Rister du dunken godt for å få inn luft før tilsetting av gjær? Koker du godt (90 Min pilsmalt)?

Kenneth

Torskarr skrev:
Mulig... Noe som har tilsv erfaring med san francisco lager?

Jeg har bare en erfaring, den ligner veldig. Gjæret en IPL på 12 grader, den smakte høgg. Metallisk/svovelaktig/ubestemmelig usmak, mest i lukt/aroma. Ofret2 fat av svineriet til øllah.

Vørteren var utsøkt, den fikk rikelig medisinsk o2, skylder på lite eller dårlig gjær.
Kan du ha underpitchet? Tror den skal doseres som undergjær, ikke hybrid..(?) hvor stor var starteren og hvor gammel var gjæren?

Jeg kommer ikke til å bruke denne gjæren igjen, liker ikke engang anchor steam. Mener å merke noe lignende i den. Har du smakt den?

Sent from my C6603 using Tapatalk

Besket kan jo komme fra taniner fra messing/skylling. Og mulig at du ikke legger merke til det før sødmenivået i ølet har falt ned til et visst punkt. Ettersom du sier at det har skjedd med andre gjærstammer tidligere antar jeg at det må komme fra en annen del av prosessen.

Jeg har brygget en del med tyske og tsjekkiske stammer og har ikke hatt dette problemet. Samt brygget med san fran, men da ble det gjæret på 16grader.

Mulig det kommer noe fra skyllingen, har ikke tenkt den tanken før!

Jeg har en indre kjele med perforert bunn til malten, og kjører sirkulasjon på vørteren under hele mesketiden. Temp er derfor gjevn. Så varmer jeg stegvis opp til jeg får ca 78' i malten. Heiser opp den indre kjelen og lar dryppe ned i koke-kjelen. Det er da ca 25-30liter i kokekjelen og 10-15 liter i malten, som renner sakte ut. Etter 10 min, når ca 10l er rent av så fyller jeg på med varmt vann fra springen, ca 15 liter, holder ca 65-68' og lar dette også renne gjennom. Gjenger dette to ganger til omtrent, og ender opp med ca70l i gryta før jeg løfter vekk hele malt-karet. Kan denne skyllingen være så "kraftig" at den drar med seg bitterstoffene?

Tips til bedre skylling i så fall?

Jeg har brukt denne før, en lager som sto på 14 grader. Øl'et ble fint det, ikke noe besk smak. Det står også på hjemesida "Can also be fermented down to 50 degrees (som er 10 grader) for production of marzens, pilsners and other style lagers."

Kanskje for lite gjær? Trenger mye for pils gjæring

Tilbake
Topp