Saniclean erfaringer

Saniclean er tilsvarende Starsan bare uten skum. Kommer med neste leveranse fra fivestar til Vin og Bar. Er ikke forespeilet noe pris men antar at det blir omtrent som starsan.  Humle.se  selger også saniclean.

Hei,
Er det noen som kan forklare forskjellen mellom SaniClean og Star San? Er det slik at SanClean må skylles bort etter påføring, mens Star San behøver ikke dette?
Hilsen en som skal begynne med ølbrygging :)

Du trenger ikke skylle noen av de. SaniClean skummer mye mindre enn StarSan og doseres forskjellig. Jeg bruker SaniClean på tappelinjene og StarSan til øvrig.

Du trenger ikke skylle noen av de. SaniClean skummer mye mindre enn StarSan og doseres forskjellig. Jeg bruker SaniClean på tappelinjene og StarSan til øvrig.
Jeg bruker Saniclean og har bare et lite spørsmål.
Hvor lenge kan en bruke det etter det er blandet ut.
Det har jo en litt brunfarge og jeg mener å ha sett et sted at det kunne gjenbruke til det blei gråfarge på vesken.
Har brukt samme på to brygg nå men litt usikker på om jeg tør en rund til:confused:

Jeg er usikker. Bruker det kun til rens av tappelinjene og da blander jeg ny ladning for hver gang.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Saniclean skummer jo ikke, men det har vel litt lengre virketid enn Starsan?

Starsan flaska ble tilslutt tom så åpna Saniclean flaska jeg kjøpte for et par år siden. Legger merke til at saniclean løsningen har blitt uklar etter bare et døgn. Opplevde aldri det med Starsan. Andre med samme erfaring?

Starsan flaska ble tilslutt tom så åpna Saniclean flaska jeg kjøpte for et par år siden. Legger merke til at saniclean løsningen har blitt uklar etter bare et døgn. Opplevde aldri det med Starsan. Andre med samme erfaring?
Jeg ser hos Holmbrew at de skriver dette: "Saniclean er i utgangspunktet Star San, men uten skum." Borrebrygg skriver dette:
"Forskjellen mellom Star San og SaniClean:
Begge produseres og 5Star og inneholder det samme virkestoffet forforsyre.
Forskjellen er at Star San skummer mye, og gir dermed lengre kontakttid når det dusjes på utstyret, særlig vertikale flater.
SaniClean skummer lite og dette bruker du gjerne når du fyller fx. en gjæringsdunk for å bløtlegge bryggetutstyr ol.
Ved bruk av SIP vaske-anlegg anbefales det å benytte SaniClean, ellers blir det for mye skum.
Konsentrasjonen er også ulik: Star San blandes 15 – 25 ml pr 10 liter vann, mens SaniClean blandes 25 – 40 ml pr 10 liter vann.
Anbefalt kontakttid for Star San er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter."
Jeg lager alltid min Starsan med demineralisert vann fra Biltema for å unngå tåke.

Sist redigert:
Jeg ser hos Holmbrew at de skriver dette: "Saniclean er i utgangspunktet Star San, men uten skum." Borrebrygg skriver dette:
"Forskjellen mellom Star San og SaniClean:
Begge produseres og 5Star og inneholder det samme virkestoffet forforsyre.
Forskjellen er at Star San skummer mye, og gir dermed lengre kontakttid når det dusjes på utstyret, særlig vertikale flater.
SaniClean skummer lite og dette bruker du gjerne når du fyller fx. en gjæringsdunk for å bløtlegge bryggetutstyr ol.
Ved bruk av SIP vaske-anlegg anbefales det å benytte SaniClean, ellers blir det for mye skum.
Konsentrasjonen er også ulik: Star San blandes 15 – 25 ml pr 10 liter vann, mens SaniClean blandes 25 – 40 ml pr 10 liter vann.
Anbefalt kontakttid for Star San er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter."
Jeg lager alltid min Starsan med demineralisert vann fra Biltema for å unngå tåke.
Det er ikke fosforsyre som er virkestoffet. Se her: https://brouwland.com/brldocs/SANICLEAN Norway Norwegian U0921.pdf Fosforsyra sørger for et surt miljø, som er en betingelse for at virkestoffet skal virke, om jeg har forstått det riktig. Moral: Stol aldri på opplysninger fra en butikk; sjekk sjøl:).

edit: Jeg må korrigere meg sjøl: Det er faktisk syra som dreper bakterier og gjær, men syra aleine kan ikke gjøre noe - i alle fall ikke med gjæren, som tåler syre så lenge den holder seg på utsida av gjærcellene. Den er avhengig av et annet stoff som kan åpne opp celleveggene og gi syra tilgang til det indre av cellene, og det er det jeg har kalt virkestoffet. Det er altså snakk om en totrinnsprosess, og begge stoffene er nødvendige for at StarSan skal ha effekt. Moral: Stol hverken på butikker eller fusentaster som uttaler seg på tynt grunnlag på et forum:).

I StarSan er det dodecylbenzenesulfonsyre som er virkestoffet (edit: Det stoffet som åpner opp cellene). Det ser altså ikke ut som om det er helt det samme, men det er åpenbart beslekta stoffer i de to. Jeg går ut fra at begge er like effektive, men skumminga gjør at stoffet henger bedre på overflater som blir spraya. Om du derimot desinfiserer et kar gjennom å fylle det med oppløsning, skulle det ikke spille noen rolle. Jeg plages ikke av skummet, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke StarSan - sjøl om jeg alltid fyller opp det som skal desinfiseres, om mulig.

Det er kalsiumet i vannet som reagerer med virkestoffet, og gjør at det blir grått. Kalsiumet kommer fra oppløst kalk (kalsiumkarbonat). Det er det veldig lite av i det vannet de fleste har i Norge, men vannverk kan tilsette det dersom vannet har for lav pH (lavere enn 7), slik at det tærer på rørsystemene.

Hiv oppløsninga om den begynner å gråne; den er da ikke lenger aktiv. (At jeg trodde det ikke spilte noen rolle, har antakelig kosta meg en god del infiserte brygg:(. Vannet mitt inneholder en del kalk, så oppløsninga blir fort grå. Heldigvis kan jeg få så å si kalkfritt vann fra en kamerat, så jeg tar med noen kanner til ham fra tid til annen, og tanker opp.)

Sist redigert:
Det er ikke fosforsyre som er virkestoffet. Se her: https://brouwland.com/brldocs/SANICLEAN Norway Norwegian U0921.pdf Fosforsyra sørger for et surt miljø, som er en betingelse for at virkestoffet skal virke, om jeg har forstått det riktig. Moral: Stol aldri på opplysninger fra en butikk; sjekk sjøl:).

I StarSan er det dodecylbenzenesulfonsyre som er virkestoffet. Det ser altså ikke ut som om det er helt det samme, men det er åpenbart beslekta stoffer i de to. Jeg går ut fra at begge er like effektive, men skumminga gjør at stoffet henger bedre på overflater som blir spraya. Om du derimot desinfiserer et kar gjennom å fylle det med oppløsning, skulle det ikke spille noen rolle. Jeg plages ikke av skummet, så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke StarSan - sjøl om jeg alltid fyller opp det som skal desinfiseres, om mulig.

Det er kalsiumet i vannet som reagerer med virkestoffet, og gjør at det blir grått. Kalsiumet kommer fra oppløst kalk (kalsiumkarbonat). Det er det veldig lite av i det vannet de fleste har i Norge, men vannverk kan tilsette det dersom vannet har for lav pH (lavere enn 7), slik at det tærer på rørsystemene.

Hiv oppløsninga om den begynner å gråne; den er da ikke lenger aktiv. (At jeg trodde det ikke spilte noen rolle, har antakelig kosta meg en god del infiserte brygg:(. Vannet mitt inneholder en del kalk, så oppløsninga blir fort grå. Heldigvis kan jeg få så å si kalkfritt vann fra en kamerat, så jeg tar med noen kanner til ham fra tid til annen, og tanker opp.)
Det at fosforsyre ikke er virkestoffet, har du jammen rett i, selv om det også bidrar med sin lave pH.
Anbefalt kontakttid for StarSan er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter. Det + skummingen som gjør at StarSan henger seg på utstyret, gjør valget enkelt for meg. Og, jeg har ikke tid til å vente i 3 min.
Hvilke virkestoffer som er minst giftige for rotter (LD50) og mennesker, er vanskelig å finne ut av.

Det at fosforsyre ikke er virkestoffet, har du jammen rett i, selv om det også bidrar med sin lave pH.
Anbefalt kontakttid for StarSan er 1 minutt, for SaniClean 3 minutter. Det + skummingen som gjør at StarSan henger seg på utstyret, gjør valget enkelt for meg. Og, jeg har ikke tid til å vente i 3 min.
Hvilke virkestoffer som er minst giftige for rotter (LD50) og mennesker, er vanskelig å finne ut av.
Karen som fant opp StarSan - Charlie Talley - sier det ikke trengs mer enn 30 sekunders virketid med det produktet. Jeg er litt skeptisk til det, basert på en test jeg så for noen år sida (og som jeg sjølsagt ikke finner igjen nå:(). Så når jeg likevel som regel har god tid, lar jeg flasker og kar få minst fem minutter. Det skader uansett ikke:).

Men det er mye mulig 30 sekunder er nok; jeg skal ikke si at jeg veit at det er feil.

Sist redigert:
Star San har tre aktive ingredienser: fosforsyre og DDBSA (vaskemiddel/overflateaktivt middel), pluss propylenglykol for viskositetskontroll.

Syren og vaskemiddelet/overflateaktivt middelet danner en to-effekt og må virke sammen. Syren er nødvendig for å støtte vaskemiddelets virkning. Vaskemiddelmolekylet har en hydrofil (vanntiltrekkende) ende og en hydrofob (vannavstøtende) ende.

Vaskemiddelet dissosierer (tar fra hverandre) celleveggene og membranene i cellen når den ene enden av et vaskemiddelmolekyl binder seg til en mikrobes cellevegg eller membranmolekyl, og den andre enden binder seg til et vannmolekyl, og en byggestein i cellens forsvar fjernes. Når celleveggen eller membranen er nedbrutt nok, lekker syre og vaskemiddel inn i cellen og dreper cellen.

Hvis Star San blir tåkete, binder vaskemiddelmolekylet seg til mineraler eller urenheter i vannet og er ikke tilgjengelig for å rive ned mikrobens forsvarsvegg. Det angriper urenhetene i stedet for mikrobene. Dermed blir den grumsete Star San-løsningen mindre effektiv, spesielt om ikke overflatene er helt rene i utgangspunktet.

Tilbake
Topp