Såpesmak?

palve

 
Hmm, min siste APA smaker såpe.. Den første distinkte smaken er rett og slett såpe, deretter kommer malt- og humlesmaken. Hva er dette? Jeg synes jeg har hatt tilsvarende før, men nå er såpesmaken distinkt. Er dette en kjent "usmak"?
 
Øl med mykje humle kan få såpesmak. Det kan vere luer å tilsette gypsum i meskevannet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det kan også være individuelt. Global pale ale fra Nøgne Ø smaker alltid såpe for meg, men det er mange som drikker svineriet frivillig.
 
Humle er så individuelt for folk. På ikt-nm ifjor var det flere av folka jeg sto sammen med som sa jeg måtte bare gå og smake på en IPA som var "sååååå sinnsykt gooood". For meg smakte den svidd bildekk og da nærmest udrikkelig, noe jeg har merket i øl før som andre har karakterisert som velsmakende.
 
Min Vestkyst basert på Kinn hadde en del såpesmak i starten. Vel 2-4 uker etter flaskedato. Men nå som flaskene er blitt et par måneder gamle er det ikke lenger såpesmak i noen av dem.
 
I følge Palmer vil nedbrytning av fettsyrer i bunnfall kunne gi såpesmak. Så om en tar med bunnfallet til gjæring, og det blir stående lenge før tapping, kan jo det være en mulig årsak.
 
I følge Palmer vil nedbrytning av fettsyrer i bunnfall kunne gi såpesmak. Så om en tar med bunnfallet til gjæring, og det blir stående lenge før tapping, kan jo det være en mulig årsak.
Hadde det vært en hjemmebrygget, ja. Men det neppe årsaken til at jeg fanger opp såpe i Lervig sin Lucky Jack.

Der er jeg nesten sikker på at det er relatert til humlebruk. Enten kombinasjon eller tidspunktet for bruk av en spesifikk humle, evt en kombinasjon av disse.
 
Det er defintitivt fra humla ja. Det har noe med fettsyrer å gjøre i samme slengen, uten at jeg vet helt hva eller hvorfor. Hvis du har kjent det før, er det en type humle som du bruke før, som du har brukt mer av nå? Kalsiumsulfat vil dempe smaken, men det gjør også noe med ølet i samme slengen.
 
Det er defintitivt fra humla ja. Det har noe med fettsyrer å gjøre i samme slengen, uten at jeg vet helt hva eller hvorfor. Hvis du har kjent det før, er det en type humle som du bruke før, som du har brukt mer av nå? Kalsiumsulfat vil dempe smaken, men det gjør også noe med ølet i samme slengen.
Har ikke fått såpesmak av egne øl enda. Er flere kommersielle enn Lervig sin Lucky uten at jeg husker de.
 
Hadde en litt problemer med det før, men etter at jeg justere IPA'ne mine med litt sulfat har jeg ikke merka no
Uten at jeg kan begrunne hva det kommer av
 
Min nå gamle IPA som egentlig er blitt stående ett års tid for å bli kastet, fikk en prøvesmak før jeg gikk til velrer. Den viste seg plutselig å være høyst drikkbar. Ikke en NM vinner og ikke helt typeriktig, men helt ok. Og så, dagens flaske syntes å gi et kraftigere pssst enn de foregående, men inge overskumning. Sjenket og får.et helt passe og stabilt skumlag. Det er ute i nattemørket så jeg ser ikke farger og slikt. Men smaken er slett ikke grei. Denne flasken har utviklet seg helt anderledes enn de andre. Dette er papp og oksydasjon. Selve aroma og smakshumle er fortsatt tilstede, men ølet er definitivt oksydert. Ganske ubehagelig. Men også en merkelig såpesmak. Hvor kommer den fra? Og hvorfor er denne flasken plutselig helt udrikkelig? Såpen er der ikke helt umiddelbart. Den komlitt etter hvert mens jeg forsøkte å overbevise meg om at ølet egentlig var godt.

Jeg har sett ymse teorier om humler, liper/fett, gjær og enzymer som kan gi såpe, uten at jeg har forstått ellet.hat oversikt.
 
Min nå gamle IPA som egentlig er blitt stående ett års tid for å bli kastet, fikk en prøvesmak før jeg gikk til velrer. Den viste seg plutselig å være høyst drikkbar. Ikke en NM vinner og ikke helt typeriktig, men helt ok. Og så, dagens flaske syntes å gi et kraftigere pssst enn de foregående, men inge overskumning. Sjenket og får.et helt passe og stabilt skumlag. Det er ute i nattemørket så jeg ser ikke farger og slikt. Men smaken er slett ikke grei. Denne flasken har utviklet seg helt anderledes enn de andre. Dette er papp og oksydasjon. Selve aroma og smakshumle er fortsatt tilstede, men ølet er definitivt oksydert. Ganske ubehagelig. Men også en merkelig såpesmak. Hvor kommer den fra? Og hvorfor er denne flasken plutselig helt udrikkelig? Såpen er der ikke helt umiddelbart. Den komlitt etter hvert mens jeg forsøkte å overbevise meg om at ølet egentlig var godt.

Jeg har sett ymse teorier om humler, liper/fett, gjær og enzymer som kan gi såpe, uten at jeg har forstått ellet.hat oversikt.
Ut fra hva jeg har hørt om såpesmak, virker det rart om du skulle få det i bare ei flaske.

Kan det være at du hadde en "bad taste day"? Jeg opplever stadige svingninger mellom lykke og depresjon forårsaket av det samme ølet:).
 
Ut fra hva jeg har hørt om såpesmak, virker det rart om du skulle få det i bare ei flaske.

Kan det være at du hadde en "bad taste day"? Jeg opplever stadige svingninger mellom lykke og depresjon forårsaket av det samme ølet:).
Ja, jeg syntes også at det var rart at det bare er i en flaske. Det kan ha vært flere, ettersom jeg smakte og kastet noen flakser. Jeg ble avbrutt av viktigere ting enn å kaste øl og resten ble stående et års tid. Neste smak var en positiv overraskelse så jeg har drukket noen. Derfor syntes jeg det var rart at bare denne virket mer oksydert enn andre og smakte såpe. Jeg mistenker at headspace kan ha vært større enn normalt. Jeg åpnet den ute i mørket uten at jeg så innholdet, men reagerte på en kraftigere pffft enn de øvrige ved åpning. Tror jeg.

Men det kan absolutt ha vært en bad taste dag også.
 
Tilbake
Topp