Gahr
Norbrygg-medlem
Magnar V skrev:Oksidering og infeksjon blir også en akademisk diskusjon for ølet må ut av gjæringskaret på et eller annet tidspunkt. Hvorvidt risikoen er større i dag enn om 14 dager blir som å diskutere hvorvidt det er forskjell i risiko for å bli påkjørt og drept om vi går over gata i dag eller om 14 dager.
Min konklusjon er fortsatt at hjemmebrygging har få absolutte sannheter. Mye blir omtrentelig utført med en praktisk tilpasning. Noen kaller denne praktiske tilpasningen å følge kjærringråd. For meg blir det snarere et spørsmål om jeg er i stand til å holde på med dette eller ikke. Hvis jeg skulle ha fulgt de absolutte sannhetene, ville hjemmebrygging blitt umulig.
Jeg er ikke enig i at spørsmålet om oksidasjon/infeksjon er akademisk. Ølet må ut av gjæringskaret på et eller annet tidspunkt, men om man hopper over tapping til sekundærkar, unngår man i alle fall en ekstra omstikking.
Argumentet med hva som er praktisk har jeg full respekt for. Jeg bor selv i en leilighet med kone og to unger, og jeg priser min skaper for at kona er så tolerant som hun er. Kjerringråd eller ikke, hvis noen spør om hva som kan sies å være en ideell måte å gjøre ting på, ja da prøver man å svare på det. Ære være den som brygger øl hjemme, det være seg på den ene eller den andre måten. De fleste må tilpasse prosessen sin på en eller annen måte, og svært mange lager meget godt øl. Og det var aldri poenget mitt å påstå noe annet.