• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Selge Speidel 50 2015 mod(SYTETRÅDEN FOR OSS SOM SYNES SPEIDEL ER DYRT, ENDA VERRE ER BRUKTPRISENE)

Vurderer å selge Speidel 50L som kun er brukt en gang(som ny), og er av den nye typen. Dette for å bli med i felles bryggelag. Ønsker ikke å jekke prisen så veldig ned fra nypris.
 
Utfordringen - synes jeg - er at folk er litt vel kravstore mht. hva de skal ha for brukt utstyr. Og dette opprettholdes av at mange nok er villige til å betale veldig mye. La oss si at jeg har valget mellom å kjøpe en nesten ubrukt sak til 20.500,- og en HELT ny en for 21.500,- så velger jeg den helt nye.

Jeg forstår selvsagt at man vil ha mest mulig for det man selger, og at hvis man føler at noe er nytt så vil man helst ha nypris.
 
Sist redigert:
Nei, bruktmarkedet innen ølbrygging er ikke stort. Og da kommer det an på hva folk er villig til å betale, som ellers.
Da blir spørsmålet: Hva er du villig til å betale for en brygger som er brukt en gang fremfor å kjøpe en ny?
 
Er det brukt, om så bare engang, så vil jeg si 60-75 % ellers kjøper jeg nytt. garantier og ting er enklere. Men for all del lykke til med salget.
 
Prisene for brukt bryggeutstyr er generelt for høye. Men så lenge noen alltid er villige til å betale så er det vel det man kan kalle markedspis. Forundrer meg slett ikke om det er noen som er villige til å betale "nypris" for en brukt bryggemaskin, men det som forundrer meg mer er at mange selgere nærmest forventer å få det.
 
Prisene for brukt bryggeutstyr er generelt for høye. Men så lenge noen alltid er villige til å betale så er det vel det man kan kalle markedspis. Forundrer meg slett ikke om det er noen som er villige til å betale "nypris" for en brukt bryggemaskin, men det som forundrer meg mer er at mange selgere nærmest forventer å få det.

Begge poengene dine påvirkes av markedet, og er et utslag av markedsprisen. I den sammenheng så er ikke bruktmarkedet stort, og påvirker prisen deretter. Sammenlign dette markedet med boligprisutviklingen på Østlandet - lite utvalg og mange som ønsket å spare penger fremfor å kjøpe nytt.
 
Hvorfor skal det alltid være noen forståsegpåere som skal kritisere pris/riktig pris i en salgstråd. Er kort sagt makedet som bestemmer pris.
Håper da at folk sletter innlegg som ikke er relatert til salgsannonsen.
 
Pris er det som selgar og kjøpar er enige om.

Men i denne annonsa er det jo ikkje noko anna pris antyda enn "Ønsker ikke å jekke prisen så veldig ned fra nypris" så kanskje selgaren skulle tenkja litt på kva han vil ha i staden for å leggja opp til ein diskusjon slik han gjer med denne "prisantydninga" (eller rettare sagt mangelen på prisantydning)?

Det gjer han enklast ved å følgja retningslinjene i Norbrygg-forumet for kjøp og salg og då slepp ein vel kanskje dette:

https://forum.norbrygg.no/threads/v...or-kjop-og-salg-les-dette-for-du-legger-ut.4/
 
Hvorfor skal det alltid være noen forståsegpåere som skal kritisere pris/riktig pris i en salgstråd. Er kort sagt makedet som bestemmer pris.
Håper da at folk sletter innlegg som ikke er relatert til salgsannonsen.
Katla er inne på et vesentlig poeng. Og når det er sagt, hvorfor skal det "alltid være" noen med "politihatt" som iler til "hver gang" det stilles spørsmål ved ting.
 
Hvorfor skal det alltid være noen forståsegpåere som skal kritisere pris/riktig pris i en salgstråd. Er kort sagt makedet som bestemmer pris.
Håper da at folk sletter innlegg som ikke er relatert til salgsannonsen.
Når selger legger opp til diskusjon om pris, så blir det diskusjon om pris. Og ved å ikke skrive pris - som forumreglene sier man skal - så legger man opp til prisdiskusjon. Slutt å være surmaget. Man må også tåle kommentarer på pris; Noe annet er å ta seg selv og sitt altfor høytidelig.

Når man sier at noe fremstår som nytt, og at man ikke er villig til å justere noe særlig ned fra nypris, så sier man jo i praksis at man ønsker nypris minus et symbolsk lite beløp. Og da må jeg si meg enig med Chiefen over her. Brukt er brukt, og lite brukt er brukt det også. Er det ingenting å spare kjøper jeg heller nytt, og får mitt navn på kvitteringer og garantipapirer.

Jeg kjenner igjen dette fra bruktmarkedet for Ducati motorsykler; Der setter folk pris med hjertet, og resultatet er at omtrent alt som selges er kunstig dyrt. Men fordi mange nok er villige til å betale, så må alle som vil ha det betale overpris. I den sammenhengen har jeg sluttet helt å kjøpe brukt, og betaler heller "riktig" pris for nytt.
 
Sist redigert:
Men fordi mange nok er villige til å betale, så må alle som vil ha det betale overpris.

Det er ikke overpris, det er markedspris. Du kan ikke argumentere mot et fritt marked, kjøper og selger møtes og blir enige om pris. Blir de ikke enige om pris blir det ikke noe salg. Så enkelt er det .
 
Tøv. Det er ingen motsetning mellom markedspris og overpris - det ene utelukker ikke det andre. Hvis bruktpris er det samme som nypris så er det overpris, uavhengig av om mange er villige til å betale det. Ut fra det du sier vil man også kunne hevde at en bolig i Oslo ikke er overpriset i forhold til hva man får for pengene, noe som selvsagt er det reneste sludder. Men ja - når markedet er villig til å betale overpris så er det det man får.

Og SELVSAGT kan man argumentere for/mot, selv om lange analyser logisk nok sjelden hører hjemme i selve salgstråden. Men iom. at ingen på sikt tjener på kunstig høye bruktpriser, med unntak av de som selger for å aldri kjøpe noe annet igjen, så er det selvsagt et tema som kan diskuteres både teoretisk og rent pragmatisk.
 
Sist redigert:
Dere får gjerne kalle folk politi eller surmaget. Men når det kommer til stykket så er det opp til kjøper og selger å bli enige om pris. Og ingen andre. Folk som ikke er ute etter å kjøpe kan heller holde seg for gode til å ødelegge en salgstråd, å gjøre det om til en diskusjon.
 
Nå står denne tråden i fare for å bli en krangletråd, men: Hva med folk som er ute etter å kjøpe, da? Får ikke de heller lov til å kommentere? Sorry, men dette synes jeg er syting. Det er voksne mennesker som frekventerer disse foraene, og så lenge tonen er oppegående, høflig og respektfull så må man kunne diskutere temaet. Og her legges det opp til en diskusjon om pris, iom. at selger ikke kommer med en pris.

Men rent pragmatisk så synes jeg selgeren her og nå kan følge forumreglene og oppgi en ønsket pris for speidelen. Først da kan vel denne tråden bli en faktisk salgstråd. (Og siden jeg ikke skal kjøpe den likevel så skal jeg forsøke å holde meg unna.)
 
Sist redigert:
Dere får gjerne kalle folk politi eller surmaget. Men når det kommer til stykket så er det opp til kjøper og selger å bli enige om pris. Og ingen andre. Folk som ikke er ute etter å kjøpe kan heller holde seg for gode til å ødelegge en salgstråd, å gjøre det om til en diskusjon.
Siden det delvis var jeg som startet denne diskusjonen må jeg få sagt at jeg virkelig sikler etter en Speidel som denne. For meg er prisen imidlertid for høy dersom vi snakker nypris. Unfair av deg å formulere det som å ødelegge tråden. Ser mer på det som en slags form for god gammeldags pruting.
 
En annen person prøvde å legge ut en nesten ny speidel 50l her, men etter at den la ute her bestemte han for å legge den ut på finn.no og der tok det ikke lang tid før det var 4-5 som var interessert i den og til den prisen han ønsket..

Det som var interessert her på forumet var mer opptatt av å si at det var for kostbart, men de kom aldri med hvor mye de ville gi for den..

Men ble solgt etter meget kort tid på finn.no så anbefaler selgeren her å legge den ut på finn.no.. Varen er verdt det kjøper vil gi..den som ikke vil kjøpe til den prisen, så selges den faktisk i flere butikker både på nett og lokalt flere steder..

Disclaimer : jeg har ingen tilknytning til Finn.no :)

Easybrew
 
Tilbake
Topp