Selvrensende bryggesystem

Hei,

Håper det ikke er noen duplikater på dette (jeg har faktisk lett en stund).

Er i overgangsfasen fra BIAB til et oppsett med 3 kjeler.

Har nå en 50 liters kjele som jeg tenkte å beholde som vannkjele. I tillegg vurderer jeg å kjøpe 2 * 20 gallon Boilermaker til mesk og kok. Eventuellt 2 * 70+ L kjeler av et rimeligere merke. Jeg varmer forøvrig med gass. En digresjon til det jeg egentlig lurer på: Har noen erfaring med fordeler ved å bruke BM kontra de billigere varianetene?


Ser at mange systemer kobles opp med pumper mellom for å føre vørter og rent vann til riktig kjele.

Jeg kunne også tenke meg å bruke pumpesystemet til å rengjøre kjelene. Er det normalt? Da fylle opp med lunket vann fra vannkjelen, skrubbe, føre vannet ut igjen. Kanskje til og med kjøre brukt malt ut gjennom sluket (nei jeg baker ikke med det).

Bør man da ha en kuleventil med bredere diameter (1/2"?) som brukes som sluk? Det skittne vannet skal føres ca 15 meter bort og 7 meter ned.

Noen som har en tegning/forslag til hvordan et slikt system kan være satt opp? Noen erfaringer på hvilke merker man bør gå for når det kommer til pumper?


Ser frem til svar :)
 
Brukt mesk har en fantastisk evne til å tette kraner, rør og sluk. ville gått for 2" kran hvis du skal skylle ut mask.
 
+2

Men jeg bruker å pumpe igjennom meskekjele, kokekjele, kjøler og slanger med PBW og Starsan etter brygging.
Da har jef allerede helt alt av mask ut av kjelen så det ikke tetter seg.
 
Er det. egentlig noe poengi kjøre i gjennom starsan når du skal gjøre rent? Kjører man ikke i gjennom det før man skal brygge neste gang?

Jeg spør,  jeg vet ikke.

Må vel være en fordel å få det så t.ørt som mulig når det ikke er i bruk. I andre sammenhenger trivdes basselusker dårlig under helt tørre forhold.
 
Har hatt en lang diskusjon med meg selv om det der. Fant ut at jeg har allerede 20L starsan stående på gjæringsdunk umder brygginga så kan like gjerne kjøre det igjennom. Helt tørt får man det ikke. Har jo vært vørter eller evt pbw der. Bakterier tror jeg trives dårligere i starsan rester enn helt tørt system uansett.

Mulig jeg tar feil her, men har ikke hatt noen infeksjon med denne fremgangsmåten  :)

Kjører starsan igjennom ved neste bryggestart uansett. Så kanskje overkil  ;)
 
Kristian Skreosen skrev:
Har hatt en lang diskusjon med meg selv om det der. Fant ut at jeg har allerede 20L starsan stående på gjæringsdunk umder brygginga så kan like gjerne kjøre det igjennom. Helt tørt får man det ikke. Har jo vært vørter eller evt pbw der. Bakterier tror jeg trives dårligere i starsan rester enn helt tørt system uansett.

Mulig jeg tar feil her, men har ikke hatt noen infeksjon med denne fremgangsmåten  :)

Kjører starsan igjennom ved neste bryggestart uansett. Så kanskje overkil  ;)
Høres jo veldig riktig ut.
 
Bjarte H skrev:
nordtvedt skrev:
Brukt mesk har en fantastisk evne til å tette kraner, rør og sluk. ville gått for 2" kran hvis du skal skylle ut mask.

+1

+1  Vil på det sterkeste fraråde å kvitte deg med mesken i sluket. Du er nesten garantert at dette går tett, og da kan det være et rent he...te å få det opp igjen, og skulle du være så uheldig, bruk for all del ikke Plumbo, men Mudin.
 
Takk for svar!

Mesken skal ikke i sluket men gjennom en slange, ut et vindu og ut i en grøft. Dette blir den eneste delen som må kobles opp og ned hver gang. Det er ca 7 meter fall fra 2 etg og 10 meter bortover plenen. Noterer at 2" er anbefalt :)

Noen som har erfaring med et slikt oppsett? Og eventuelt erfaring med forksjellige pumper?
 
Tilbake
Topp