"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....

Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?

Tar gjerne forlag til tuning......

1708790464677.png
 
Har lenge hatt 1,5 pose Hallertauer liggende urørt i fryseren.
Besluttet å endelig gjøre noe med det....

Kan denne oppskriften bli en brukbar påskedrikk med balansert vannprofil (1:1) ?

Tar gjerne forlag til tuning......

Vis vedlegget 66476
Prøv den. Jeg trur riktignok det er en grunn til at det ikke er vanlig å bruke Mittelfrüh i et sånt øl, men det blir neppe vondt. Kanskje du kan hente inspirasjon her: https://brulosophy.com/2021/07/15/the-hop-chronicles-hallertau-mittelfruh-2020/

Jeg hadde kutta ut Cascade- Ikke fordi jeg trur det blir galt, men fordi jeg hadde villet se effekten av Mittelfrüh aleine.
 
Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
 
Har en surøl stående til gjæring, 50/50 pilsnermalt og hvete, philly sour, samt magnum og citra.
Har lyst til å ha en sitronsmak på den, og tenkte å ha sitronskall i sprit, og hive det oppi. Blir det overkill om jeg tar sitronjuicen oppi også? Noen som har brilliante forslag på annet gøy jeg kan hive oppi?
Innser at dette mest sannsynlig blir et øl kun jeg kommer til å like, men jeg elsker virkelig sitron!
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.

Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.

Husk å bruke økologisk sitron.
 
Har du smakt 7Fjell sin Sur i Tryne ? Det var en lite kompleks surøl med myye sitron. Den var god, men ikke for alle.

Det er mye mer smak og aroma i skallet, enn i juicen og du slipper evt fruktsukkeret. Jeg tror det blir best øl med bare skallet, men du må nok ha mye revet skall.

Husk å bruke økologisk sitron.
Nei, den har jeg ikke smakt, men den høres spennende ut!
Jepp, økologiske sitroner må til. Tusen takk for tips :)
 
Sitron har en pH rundt 2,5 så vær obs på at mye sitron gjør surølet enda surere. Det kan funke godt med Philly Sour som jeg synes ikke gjør ølet surt nok.

Denne er veldig god, men bare brukt litt av den i en fruktøl sammen med andre frukter. Resten gikk til å lage deilig og frisk sitronis :)

Ooh, sitronis hørtes ikke feil ut heller! Den pureen må testes neste gang jeg prøver meg på sitronøl! Tusen takk :)
 
Jeg vurderer å brygge en piwo grodziskie, er det noen her som har erfaring med å brygge dette?

Jeg fant oppskriften under på nett fra noen som virket å ha lagt ned et betydelig arbeid i å finne ut av historien og oppskriften til grodziskie. Lokalt har jeg ikke tilgang til Weyermann oak-smoked malt, men jeg har tilgang til Viking. På sidene for malten står det at Viking bidrar med en intens røyksmak, kan det da stemme at andelen røykt malt i oppskriften er såpass høy? Eller kan det være at malten fra Weyermann har mindre intens smak?


Grodziskie Recipe

(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.030 FG = 1.007
IBU = 30 SRM = 3-4 ABV = 2.9%

Ingredients
5 lbs. (2.3 kg) Weyermann oak-smoked wheat malt
1 lb. (0.45 kg) red wheat malt
1 lb. (0.45 kg) rice hulls
3.75 AAU Lubelski hops (60 min.) (0.75 oz./21 g at 5% alpha acids)
6.25 AAU Lubelski hops (10 min.) (1.25 oz./35 g at 5% alpha acids)
Isinglass
Wyeast 1007 (German Ale) or White Labs WLP003 (German Ale II) or Safale K-97 yeast
1 cup (200 g) corn sugar (if priming)
 
Takk for linker til info fra Weyermann. Sjekket nå Vikings sider, og beskrivelsen der skiller seg fra beskrivelsen fra den lokale bryggebutikken. De har også en egen oppskrift for Grodziskie hvor det benyttes 100% røykt hvetemalt. Kommer derfor til å prøve Vikings versjon i oppskriften. Så får jeg spørre de på butikken når jeg henter bestillingen hvorfor beskrivelsen skiller seg fra Vikings egen beskrivelse.
 
tenkte å spør litt om litt tips på disse to oppskriftene. ene har jeg ikke funnet på noe godt navn, begge blir laget ned Jærmalt.

Lovlig blondine​

Malt
Pilsner 79,9 %
Vienna 10,9 %
Wheat 5 %
Munich %

Humle
Cascade 25 gr 60 min
Cascade 7,5 gr 10 min
Cascade 7,5 gr 0 min

Gjær
mangrove jack`s M44 US West Coast

mesking 60 min 68 grader
ut mesk 10 min 75 grader

Pale ale​

Malt
Pale 81,1 %
Munich 8,9 %
Wheat 5%
Vienna 5%

Humle
Centennial 6 gr 60 min
Simcoe 12,5 gr 15 min
Simcoe 12,5 gr 5 min

Gjær
mangrove jack`s M44 US West Coast

inn mesk 65°C for 60 minutes
ut mesk 75°C for 10 minutes

som sakt er disse to de første egen bygget ut fra søk ig youtube.
 
Har aldri blitt fortrolig med Mangrove Jack’s
Hadde gått for noe enklere som us-05 eller Verdant.
Dersom det er en Belgisk Blond, er det en gjærdrevet øl hvor du bør bruke Belgisk gjær
 
Dersom det er en Belgisk Blond, er det en gjærdrevet øl hvor du bør bruke Belgisk gjær
Begge oppskriftene ser ut som veldig kurante amerikansk blonde :p

Antakelig lettdrikkelig begge to.

Har ingen erfaring med Mangrove Jack selv. Mitt inntrykk er at man er mer negativt innstilt til denne gjæren her på forumet enn andre steder.

Personlig hadde jeg som @msevland valgt noe annet. F.eks. US05, Nottingham, Bry97 eller AY4.

Dersom du vil brygge en klassisk amerikansk pale ale se på oppskriften til @Holmentoppen

 
Mitt inntrykk er at man er mer negativt innstilt til denne gjæren her på forumet enn andre steder.
De gangene jeg har brygget med MJ, har gjæren fulgt med i bryggesett. Har tidvis brygget slike sett på HytteBryggeriet siden jeg der ikke har malt/humle/gjær lager.
Gjær lagret i selve settet har trolig dårligere vilkår enn MJ lagret sammen med annen gjær i kjøleskap.
Jeg sier ikke at MJ er dårlig - kun at min anektdotiske erfaring er variabel.
 
de siste bryggen jeg har gjæret så har det blitt med Mangrove Jack. men da har jeg gått får M54 som er en California lager gjær. den har jeg hatt til Pils, røykøl. også en boks malt extrakt som var lys, men hadde blitt mørk pga jeg hadde glemt den ut. men for nå skal forsøke meg mer på Mangrove Jack. serien. har en pils som jeg skal forsøke diverse gjær typer. så for jeg se om jeg tester med andre merker etter vært.
 
de siste bryggen jeg har gjæret så har det blitt med Mangrove Jack. men da har jeg gått får M54 som er en California lager gjær. den har jeg hatt til Pils, røykøl. også en boks malt extrakt som var lys, men hadde blitt mørk pga jeg hadde glemt den ut. men for nå skal forsøke meg mer på Mangrove Jack. serien. har en pils som jeg skal forsøke diverse gjær typer. så for jeg se om jeg tester med andre merker etter vært.
Kan du gjære pilsen kaldt?

Jeg spør sida du har brukt M54, og den eneste grunnen jeg kan se til å bruke den til noe annet enn akkurat California Common, er at den er tilpassa ale-temperatur.

Om du ikke kan gjære kaldt , vil jeg ikke anbefale å eksperimentere med ulike typer til pils. Bruk w-34/70, som er kjent for å fikse det. (Det finnes visst andre som tåler det, også, men den er standarden.)
 
Kan du gjære pilsen kaldt?

Jeg spør sida du har brukt M54, og den eneste grunnen jeg kan se til å bruke den til noe annet enn akkurat California Common, er at den er tilpassa ale-temperatur.

Om du ikke kan gjære kaldt , vil jeg ikke anbefale å eksperimentere med ulike typer til pils. Bruk w-34/70, som er kjent for å fikse det. (Det finnes visst andre som tåler det, også, men den er standarden.)
M54 er neppe unik for MJ. Slik jeg har forstått det lager de ikke noe gjær selv. Om de kjøper fra Fermentis/ Lallemand eller en annen leverandør er ukjent.

Men dette er den eneste varme tørrgjæren. Opphav er selvfølgelig ukjent, men det spekuleres i om det er Lallemand Køln eller en annen kölschgjær.

Bedre oversikt over varmgjæring av pils finner du neppe enn andre steder enn denne tråden. I følge Kurt fungerte de fleste meget godt.

 
Kan du gjære pilsen kaldt?

Jeg spør sida du har brukt M54, og den eneste grunnen jeg kan se til å bruke den til noe annet enn akkurat California Common, er at den er tilpassa ale-temperatur.

Om du ikke kan gjære kaldt , vil jeg ikke anbefale å eksperimentere med ulike typer til pils. Bruk w-34/70, som er kjent for å fikse det. (Det finnes visst andre som tåler det, også, men den er standarden.)
har ikke mulighet til å gjære kald. eneste er at jeg gjære med trykk. har ikke fått noe dårlig pils type. den på bilde er gjæret under trykk, eneste jeg ikke fikk bedre til var co2 tilsettingen. for nå har jeg 25 kg til bruk på den ene pils varianten, har to andre som jeg skal prøve meg på, men vuderer et gjæringsskap med tiden.
 

Vedlegg

  • noen dager med co2.jpg
    noen dager med co2.jpg
    260,4 KB · Sett: 4
Tilbake
Topp