"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja, det blir godt
Jeg ville ikke vært redd for å øke bitterheten litt og jeg ville gjæret høyt, 20+
men det er meg
Ok takk, er stort sett veldig glad i banan i hveteøl,men er usikker på hvor mye humla vil dekke over gjærpreget. Legger meg på + - 20 jeg.. Spennende :)
 
@Ølhund80 Hvis du er redd for banan og likevel vil ha en øl som er mest preget av humlen og maltet, så hvorfor ikke gå for en nøytral gjær? Hva med Saflager W-34/70 eller WLP830?
 
@Ølhund80 Hvis du er redd for banan og likevel vil ha en øl som er mest preget av humlen og maltet, så hvorfor ikke gå for en nøytral gjær? Hva med Saflager W-34/70 eller WLP830?
Er ikke redd for banan :) ordla meg kanskje litt feil.. Men er opptatt av balansen her. Ville jeg hatt ei nøytral gjær hadde jeg gått for 001/051 feks.. Vil ha esterne fra wlp300,men i harmoni med humla :)
 
Venter forgjeves på levering av 1318 fra Bryggselv, så da har jeg bestemt meg for å gjøre en lager mens jeg venter. Har lyst på en lager med masse deilig maltsmak, og kanskje litt parfyrmert humle på toppen. Tenker noe ala:

89% Vienna
10% Munich II
1% Melanoidin

Mesk på 65C, gjær med S-23 (er det jeg har). Dette burde såvidt jeg skjønner bli medium intenst maltrikt. Noen som har prøvd noe ligenende og har innspill?

Humle tar jeg litt på gefühlen tror jeg. Sikter meg opp mot 30 IBU.
 
Venter forgjeves på levering av 1318 fra Bryggselv, så da har jeg bestemt meg for å gjøre en lager mens jeg venter. Har lyst på en lager med masse deilig maltsmak, og kanskje litt parfyrmert humle på toppen. Tenker noe ala:

89% Vienna
10% Munich II
1% Melanoidin

Mesk på 65C, gjær med S-23 (er det jeg har). Dette burde såvidt jeg skjønner bli medium intenst maltrikt. Noen som har prøvd noe ligenende og har innspill?

Humle tar jeg litt på gefühlen tror jeg. Sikter meg opp mot 30 IBU.

Det må jo bli en Vienna, det der:). Men på den litt mørke siden, med 10% mørk münchner. 30 IBU er også akkurat innafor.

Innspill: Saaz humle?
 
Det må jo bli en Vienna, det der:). Men på den litt mørke siden, med 10% mørk münchner. 30 IBU er også akkurat innafor.

Innspill: Saaz humle?
Litt på den mørke siden er ok, det er vinter lenge enda :) Tenkte Saaz ja, vurderer å kjøre på med litt seine tilsetninger av den og/eller annen nobelhumle også.
 
Litt på den mørke siden er ok, det er vinter lenge enda :) Tenkte Saaz ja, vurderer å kjøre på med litt seine tilsetninger av den og/eller annen nobelhumle også.

Her er humleskjemaet mitt (23IBU) til 24 liter Vienna:
25 gr Perle 9% @ 60
20 gr Mittelfrüh 4% @ 10

Jeg har byttet fra Magnum til Perle som bitterhumle i tyske lagerøl, og jeg synes det gir litt mer karakter til ølet. Jeg har ingen erfaring med å blande Saaz med andre humler. Den hører i alle fall til de humlene som funker fint aleine.
 
Ny oppskrift:

1200 gram tørr pilsnermalt
100 gram candisukker

5 gram magnum på 60 minutt.
10 gram Perle på flameout.

12 liter
OG 1,040
IBU . Ca 20.
Gjær lallemand abbaye.

Vil dette kunne funke som ett alternativ til pils? Blir vel en slags blonde?
 
Ny oppskrift:

1200 gram tørr pilsnermalt
100 gram candisukker

5 gram magnum på 60 minutt.
10 gram Perle på flameout.

12 liter
OG 1,040
IBU . Ca 20.
Gjær lallemand abbaye.

Vil dette kunne funke som ett alternativ til pils? Blir vel en slags blonde?

Abbaye som et alternativ til pils?

Legg den iallefall til 1.045, gjerne 1.048. Og skal du ha et alternativ til pils virker det litt snålt å bruke Abbaye?
 
Ja. Kanskje litt rotete forklart.

Med alternativt til pils mener jeg ett øl som har samme egenskaper i at det er lett og forfriskende med en avstemt bitterhet. Vil ha rundt 4,5-4,7% abv i ferdig produkt.

Cream ale, amerikansk hvete, saison, kolsh osv vil da alle etter den definisjon være for meg, ett alternativ til pils ;)

Siden jeg har ødelagt en batch tenkte jeg å prøve å klemme inn ett lite brygg til som kan bli greit til jul. Så da tager man det man haver.

Nøgne Ø har vel en belgisk blonde med lav OG?
 
Belgisk Blond ligger jo rundt ca 1.060 og oppover..

Belgisk Enkel da

Ja. Kanskje litt rotete forklart.

Med alternativt til pils mener jeg ett øl som har samme egenskaper i at det er lett og forfriskende med en avstemt bitterhet. Vil ha rundt 4,5-4,7% abv i ferdig produkt.

Cream ale, amerikansk hvete, saison, kolsh osv vil da alle etter den definisjon være for meg, ett alternativ til pils ;)

Siden jeg har ødelagt en batch tenkte jeg å prøve å klemme inn ett lite brygg til som kan bli greit til jul. Så da tager man det man haver.

Nøgne Ø har vel en belgisk blonde med lav OG?

men, juleøl er det ikke ;)
 
Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg må droppe sukkeret på så lav OG, i fare for at det blir tynt?

Jeg ville droppet det. Lyse øl har jo litt mindre smak enn de mørkere, selv om noen mørke kan klokke inn på 1030-40, dark mild f.eks. Men du vil jo ha noe tunga kan smake på.
 
Tenkte å prøve meg på min første pils. Tysk type.
25 liter.

4.2 kg Pilsmalt 93,3%
0.2 kg Carapils 4,4%
0.1 kg Acidulated Malt 2,2%

60g Tettnanger 3.8% i 60 min
30g Tettnanger i 15
(og evt) 10g Tettnanger i 5 min

Mesk 60 min på 65 grader
Utmest på 77-78

Gjær 2 pakker W-34/70 rehydrert.
Gjæres på 12 grader.

OG 1.046
FG 1.007
ABV 5,16%
IBU 36-37

Er dette helt borte?o_O
Har aldri prøvd med surmalt før, men ser at ph er enda viktigere i pils. Ser at ph i drikkevannet er mellom 7,5-8.

Før mye med humle på 3 stadier?

Litt usikker på mesketemp og gjæringstemp, men ser disse er noenlunde standarder.
Prøver å starte med en enkel pils. Kontroll på prossesen først osv ;)
 
Tilbake
Topp