"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja. Kanskje litt rotete forklart.

Med alternativt til pils mener jeg ett øl som har samme egenskaper i at det er lett og forfriskende med en avstemt bitterhet. Vil ha rundt 4,5-4,7% abv i ferdig produkt.

Cream ale, amerikansk hvete, saison, kolsh osv vil da alle etter den definisjon være for meg, ett alternativ til pils ;)

Siden jeg har ødelagt en batch tenkte jeg å prøve å klemme inn ett lite brygg til som kan bli greit til jul. Så da tager man det man haver.

Nøgne Ø har vel en belgisk blonde med lav OG?

Belgisk Blond ligger jo rundt ca 1.060 og oppover..

Belgisk Enkel da

Ja. Kanskje litt rotete forklart.

Med alternativt til pils mener jeg ett øl som har samme egenskaper i at det er lett og forfriskende med en avstemt bitterhet. Vil ha rundt 4,5-4,7% abv i ferdig produkt.

Cream ale, amerikansk hvete, saison, kolsh osv vil da alle etter den definisjon være for meg, ett alternativ til pils ;)

Siden jeg har ødelagt en batch tenkte jeg å prøve å klemme inn ett lite brygg til som kan bli greit til jul. Så da tager man det man haver.

Nøgne Ø har vel en belgisk blonde med lav OG?

men, juleøl er det ikke ;)

Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg må droppe sukkeret på så lav OG, i fare for at det blir tynt?

Jeg ville droppet det. Lyse øl har jo litt mindre smak enn de mørkere, selv om noen mørke kan klokke inn på 1030-40, dark mild f.eks. Men du vil jo ha noe tunga kan smake på.

Tenkte å prøve meg på min første pils. Tysk type.
25 liter.

4.2 kg Pilsmalt 93,3%
0.2 kg Carapils 4,4%
0.1 kg Acidulated Malt 2,2%

60g Tettnanger 3.8% i 60 min
30g Tettnanger i 15
(og evt) 10g Tettnanger i 5 min

Mesk 60 min på 65 grader
Utmest på 77-78

Gjær 2 pakker W-34/70 rehydrert.
Gjæres på 12 grader.

OG 1.046
FG 1.007
ABV 5,16%
IBU 36-37

Er dette helt borte?o_O
Har aldri prøvd med surmalt før, men ser at ph er enda viktigere i pils. Ser at ph i drikkevannet er mellom 7,5-8.

Før mye med humle på 3 stadier?

Litt usikker på mesketemp og gjæringstemp, men ser disse er noenlunde standarder.
Prøver å starte med en enkel pils. Kontroll på prossesen først osv ;)

Det ser vel veldig greit ut, det der. Men du trenger strengt tatt ikke bruke Tettnang som bitterhumle. Perle eller Northern Brewer er greie alternativer, synes jeg. Det blir litt mindre grønnsaker i koken - og litt billigere;).

Det ser vel veldig greit ut, det der. Men du trenger strengt tatt ikke bruke Tettnang som bitterhumle. Perle eller Northern Brewer er greie alternativer, synes jeg. Det blir litt mindre grønnsaker i koken - og litt billigere;).

Eg ser den, men eg har ingen pakker med humle og utgiftene er såpass små, at om der er luksus, så går d greit. 69,- derfor eg og lurte på de siste 10g på 5 min, for å bruke opp pakken.
Har litt sansen for den, "en pakke pr batch", om det passer seg slik.

Tenkte å prøve meg på min første pils. Tysk type.
25 liter.

4.2 kg Pilsmalt 93,3%
0.2 kg Carapils 4,4%
0.1 kg Acidulated Malt 2,2%

60g Tettnanger 3.8% i 60 min
30g Tettnanger i 15
(og evt) 10g Tettnanger i 5 min

Mesk 60 min på 65 grader
Utmest på 77-78

Gjær 2 pakker W-34/70 rehydrert.
Gjæres på 12 grader.

OG 1.046
FG 1.007
ABV 5,16%
IBU 36-37

Er dette helt borte?o_O
Har aldri prøvd med surmalt før, men ser at ph er enda viktigere i pils. Ser at ph i drikkevannet er mellom 7,5-8.

Før mye med humle på 3 stadier?

Litt usikker på mesketemp og gjæringstemp, men ser disse er noenlunde standarder.
Prøver å starte med en enkel pils. Kontroll på prossesen først osv ;)
Tror du faktisk kan bruke mer syremalt. 3-4 % for denne ølstilen. Dette gir et friskere øl med skarpere humlesmak. Ellers ser det veldig greit ut.

Å? Kutte ned på pilsmalten da?
Eg følger bare hva Vestbrygg skriver :)
https://www.vestbrygg.no/produkt/malt/ovrig-spesialmalt/sour-malt-acidulated-malt-4-ebc/
Har ikkje begynt med vannjustering enda.

Hvis du har relativt "normalt" norsk vann så vil 100g gi deg ca 5.5 i mesken med en 3:1 ratio vann/malt og ca 20L skyllevann for ca 28L preboil., 200g vil gi deg ca 5.2. 150g vil gi deg ca 5.3. Dette er bare i mesken. Jeg skyller ikke så har ikke orket å sette meg inn i hvordan det blir med skyllevannet.

Hvis du har relativt "normalt" norsk vann så vil 100g gi deg ca 5.5 i mesken med en 3:1 ratio vann/malt og ca 20L skyllevann for ca 28L preboil., 200g vil gi deg ca 5.2. 150g vil gi deg ca 5.3. Dette er bare i mesken. Jeg skyller ikke så har ikke orket å sette meg inn i hvordan det blir med skyllevannet.
Nettopp. Det er det jeg får med Oslovann. 5,2 i pH er perfekt for denne.

Nettopp. Det er det jeg får med Oslovann. 5,2 i pH er perfekt for denne.

Jeg er faktisk litt usikker på den pH-greia fortsatt. Det er jo en shift på ca 0,1 eller noe fra mesketemp til romtemp (måle-referanse-temp), jeg tør faktisk ikke legge mine ned på 5,2, da jeg frykter at det kan være 5,1 i mesken.

OK, så hvis eg da har i 200g, så burde det komme i relativt god nærhet. Eg skyller.

Jeg er faktisk litt usikker på den pH-greia fortsatt. Det er jo en shift på ca 0,1 eller noe fra mesketemp til romtemp (måle-referanse-temp), jeg tør faktisk ikke legge mine ned på 5,2, da jeg frykter at det kan være 5,1 i mesken.
Forskjellen er vel 0,3, så vidt jeg vet. Men alle angivelser skal være basert på måling ved romtemperatur. (Men det kan du likevel ikke stole 100% på at de er.)

Tilbake
Topp