Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Noen som vet hvilken humle og metode Schous bruker i pilsen sin? Drakk en fersk en fra tapp på restaurant til en pizza no, og der slo gutten opp øya, for den friskheten hadde jeg ikke forventa.
Det trur jeg det er vrient å finne ut av. Men her er hva Ringnes sier om ingrediensene: Vann, maltet bygg, humle, naturlig humlearoma med andre naturlige aroma. Allergener: Maltet bygg.Noen som vet hvilken humle og metode Schous bruker i pilsen sin? Drakk en fersk en fra tapp på restaurant til en pizza no, og der slo gutten opp øya, for den friskheten hadde jeg ikke forventa.
Leste tilfeldigvis på en Schous-boks i går og der stod det humleolje eksplisitt nevntDet trur jeg det er vrient å finne ut av. Men her er hva Ringnes sier om ingrediensene: Vann, maltet bygg, humle, naturlig humlearoma med andre naturlige aroma. Allergener: Maltet bygg.
De bruker tilsynelatende aromaekstrakter, og flere slag, også.
ha i 2 bar og la det stå ett døgn før jeg tømmer for CO2
En annen ting, hva er basis temperatur på en slik stout ?
Nei det var en som nevnte att han hadde gjort det på den videoen jeg la ut tidligereskjønner ikke helt hva du mener med tømmer for CO2? Du trenger bare bruke beer gass til serveringstrykk
Nei det er det jeg har begynt å tenke også. Men kan det være for å ikke oksydere øllet da ?
Ja nå er det 30% co2 i de patronene så noe skal det jo på. Tenkte bare att da slapp en hvertfall tenke på oksyderingNei, da kunne du bare kjørt på med beergass fra start, men det er jo dyrere da
Øl kan jo bli oksidert selvom det er karbonertJa nå er det 30% co2 i de patronene så noe skal det jo på. Tenkte bare att da slapp en hvertfall tenke på oksydering
Remember what I told you about the Knicks? You wanted to put something more in there because it looked like something was "missing". Put some ice in your stomach. Run it there
The fewer ingredients you have, the better you learn how to use the ones you have, became my new motto after the incredibly boring grist that got hot-pitched wb-06, and which will be brewed again.![]()
Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.
Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.
Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?
Digiboil 35L - BIAB
69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041
Vitale verdier
Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC
Mesk
Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C — 60 min
Mash Out — 78 °C — 10 min
Malt (4.5 kg)
4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC
Humle (100 g)
35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g (8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g (2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C
Hopstand ved 75 °C
Diverse
1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g — Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml — Lactol 80% — Mesk
1 g — Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk — Whirlfloc — Kok — 15 min
0.32 g — Brewers Clarex — Primær
Gjær
2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%
Gjæring
Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C — 7 dager
Diacetylrest — 15 °C — 5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C — 5 dager
Fating — 4 °C — 12 PSI — 7 dager
Modning — 4 °C — 10 PSI — 14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol
Vannprofil
Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35
Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..."![]()
Tettnang grumser? Og hvordan sparer jeg penger på å skifte bitterhumle?Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.