"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Noen som vet hvilken humle og metode Schous bruker i pilsen sin? Drakk en fersk en fra tapp på restaurant til en pizza no, og der slo gutten opp øya, for den friskheten hadde jeg ikke forventa.

Noen som vet hvilken humle og metode Schous bruker i pilsen sin? Drakk en fersk en fra tapp på restaurant til en pizza no, og der slo gutten opp øya, for den friskheten hadde jeg ikke forventa.
Det trur jeg det er vrient å finne ut av. Men her er hva Ringnes sier om ingrediensene: Vann, maltet bygg, humle, naturlig humlearoma med andre naturlige aroma. Allergener: Maltet bygg.

De bruker tilsynelatende aromaekstrakter, og flere slag, også.

Det trur jeg det er vrient å finne ut av. Men her er hva Ringnes sier om ingrediensene: Vann, maltet bygg, humle, naturlig humlearoma med andre naturlige aroma. Allergener: Maltet bygg.

De bruker tilsynelatende aromaekstrakter, og flere slag, også.
Leste tilfeldigvis på en Schous-boks i går og der stod det humleolje eksplisitt nevnt

Neste øl blir en Hopfenweizen. Har tatt utgangspunkt i Scheider sin.

Den skal visstnok være humlet med Saphir. Jeg har 100g Saphir jeg kan bruke, men det er ikke nok. Målet er for så vidt ikke en klone, men det er naturlig å ta utgangspunkt i ølet som skapte stilen.
Ett typisk eksempel på forsøkt på å klone Tap 5.

Alternativene til humle er Cashmere og Melon Huell, jeg har 100g hver av disse også.
De oppskriftene jeg har sett bruker ca 200g humle.

Har satt opp dette utkastet, men har endret noen ganger. Så humleskjema er på ingen måte låst.

Noen som har brygget noe lignende og har lyst til å komme med innspill?

Nå har jeg kjøpt inn det jeg tydeligvis trenger til min Irish Stout. Så har jeg noen spørsmål. Først hvor lang modningstid skal en irish stout ha ?
Det andre er att jeg skal fate denne batchen og har fått noen instrukser om å kjøle øllen til 2 gr C, ha i 2 bar og la det stå ett døgn før jeg tømmer for CO2 og starter å tappe med den Beer Gas anordningen. Høres det ut som en riktig metode for forumet her ?

En annen ting, hva er basis temperatur på en slik stout ?

Er forberedt på en del feile prøve i starten men ville bare høre med forumets genuine bryggerlaug ;)

Vedlegg

• Gv9-SreX0AAgIev.jpeg
    Gv9-SreX0AAgIev.jpeg
    107 KB · Sett: 9
skjønner ikke helt hva du mener med tømmer for CO2? Du trenger bare bruke beer gass til serveringstrykk
Nei det var en som nevnte att han hadde gjort det på den videoen jeg la ut tidligere

Vedlegg

• Screenshot 2025-07-16 at 14-31-23 (1) Nitro Beer Gas - YouTube.png
    Screenshot 2025-07-16 at 14-31-23 (1) Nitro Beer Gas - YouTube.png
    98,8 KB · Sett: 5
Remember what I told you about the Knicks? You wanted to put something more in there because it looked like something was "missing". Put some ice in your stomach. Run it there;)

The fewer ingredients you have, the better you learn how to use the ones you have, became my new motto after the incredibly boring grist that got hot-pitched wb-06, and which will be brewed again.:)
:D

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..." :)

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..." :)
Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.

Ser ikke noe feil med den oppskrifta, men jeg ville brukt en annen humle med mer bitterhet @60, både for å spare penger og for å få mindre grums i gryta.
Tettnang grumser? Og hvordan sparer jeg penger på å skifte bitterhumle?
Det er også for å "gnite" litt at jeg valgte 100 gram av én humle :)

Tilbake
Topp