Seriekobling for dummies

Et annet prinsipp kan være å la elementene stå i parallellkobling, og redusere spenningen tilstrekkelig med en formotstand som står utenfor, tørt. Til det trengs en motstand på knappe 4 ohm.  I denne vil det gå bort ca. 1,5 kW, men det synes jeg ikke er så galt i dette tilfellet. Det er bare å tenke litt så finner man snart ut hvor den motstanden er å finne. Referert 220V er det et element på 12 kW. Det er ikke akkurat noen liten billig varmeovn. Jeg kommer tilbake når jeg har kommet på den praktiske løsningen.
 
Knut André skrev:
Du kan godt kombinere det med en PID, viss du ønsker temperaturkontroll i tillegg. Om du bare vil ha lavere effekt under koking er det ingen hensikt.
PID'en vil gi SSR'en styresignalet den ellers får fra det medfølgende pot-meteret.
Men en PID vil vel bare slå elementene av og på, ingen trinnløs justering?
 
Dag skrev:
Knut André skrev:
Du kan godt kombinere det med en PID, viss du ønsker temperaturkontroll i tillegg. Om du bare vil ha lavere effekt under koking er det ingen hensikt.
PID'en vil gi SSR'en styresignalet den ellers får fra det medfølgende pot-meteret.
Men en PID vil vel bare slå elementene av og på, ingen trinnløs justering?

Kommer an på PID'en det.
Viss utgangen er kun av/på, så stemmer det, men utgangen kan godt være analog, og da kan den styre effekt, via SSR/tyristor.
Har ikke studert SSR'en det er snakk om, men jeg vil tro man trenger en PID med analog spenningsutgang.
 
neslekkim skrev:
Hadde jeg ikke vist om den SSR varianten der så ville jeg forsøkt med PID, men mulig det hadde vært dumt, du kan kanskje ikke bruke den for effekt-begrensing?, bedre å bruke en Arduino (eller tilsvarende) til PWM styring av SSR'en da.
Men SSR'en der så stilig ut, må skaffe slike.

Du kan godt bruke PID, men den kan ikke styre så store effekter direkte, så du må via en SSR eller lignende.
Viss målet var kun å regulere temperaturen, så kunne du godt brukt en PID i kombinasjon med ett vanlig av-på-SSR, som skrudde av og på effekten noen ganger i minuttet for å treffe riktig temperatur.
Viss målet, som hos Bård, derimot er å begrense effekten på elementene under koking, så må man ha en "analog SSR" eller lignende.

Edit: (relativt sakte) PWM styring av vanlig SSR kunne gått det, spørsmålet er om elementene hadde likt å bli slått av/på så ofte.
 
SSR må til ja, tenkte ikke å kjøre pid alene nei, har et lass med SSR'er liggende.

Men for å justere effekt, så fungerer også PWM iallefall i andre sammenhenger, og antar det burde også fungere her.
Det å slå på et minutt og av et par minutter kan være en måte, men med en SSR så kan du hurtig slå av og på, slik at du kan slå av og må mange ganger iløpet av et minutt, og således få justert effekten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
 
Enkelte PID'ar har mogelegheit for manuell kontroll. Den vil då virke tilsvarande den 555-baserte kretsen eg linka til tidlegare. Litt overkill å bruke ein PID til det om ein ikkje treng temperaturkontrollfunksjonen, men det er mogeleg. Den vil då virke etter "burst fire" prinsippet, altså slå av og på elementet i rask takt etter PWM-prinsippet.

Om ein skal ha analog kontroll krever det SSR som er forberet for det (random fire, av og til omtalt som PPC, proportional power control). Til PID'ane vi pleier å bruke må ein bruke SSR med zero cross deteksjon, som igjen ikkje vil funke med analog kontroll. PID'ane "våre" slår av og på utgangen og varierar tiden utgangen er på for å regulere effekten. I motsetning til fasevinkel/analog/PPC der effekten blir konstant regulert.
 
Ja, overkill er det nok, for min del var tanken hva man har i utstyrskista :)
Må se å få montert pid'n og testet litt.. Har samlet masse til forskjellige prosjekter, men blir ikke ferdig med noe av det..
 
neslekkim skrev:
SSR må til ja, tenkte ikke å kjøre pid alene nei, har et lass med SSR'er liggende.

Men for å justere effekt, så fungerer også PWM iallefall i andre sammenhenger, og antar det burde også fungere her.
Det å slå på et minutt og av et par minutter kan være en måte, men med en SSR så kan du hurtig slå av og på, slik at du kan slå av og må mange ganger iløpet av et minutt, og således få justert effekten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

Ok, missforsto deg.

Ja, mulig, men jeg ville ikke koblet ut og inn flere kW så ofte, verken for elementenes eller tv-tittere i nærheten sin skyld.
 
Det er verre med fasevinkelstyring enn å koble inn og ut elementa i rask takt. Fasevinkelstyring produserar ein stor mengde overharmoniske som kan støye ein del på radio og tv. Av/på metoden vil i verste fall gjere at lyset blinkar i takt, typisk 1-2Hz. I praksis er det kansje ikkje så stort problem med nokon av metodane.
 
Vel... Wifi og andre digitale og spread spectrum overføringar vil ikkje vere følsomme i samme grad som analoge kringkastningsmetodar.
 
Neida, var mest en spøk.

Uansett, jeg ville ikke brukt en rask av/på regulering med så store effekter, det slår meg som litt for brutalt, men nei, det er ikke direkte umulig/galt.
 
Det er meir brutalt med fasevinkelstyring då lasta blir innkobla ein eller annan plass i halvperioden, feks.ved 50% effekt blir lasta kobla inn midt i kvar halvperiode, der spenninga har peak-verdi. Det er dette som genererar støy. Av/på funksjonen til ein PID eller PWM som styrer eit SSR med zero-cross deteksjon vil slå på og av lasta kun når sinusen passerar 0-punktet, ergo blir det ikkje produsert overharmoniske og ingen støy. Elementa i seg sjølv har ingen problem med det, her er det stort sett driftstimar og ytre påverknadar som er drepen. Eit rele ville ikkje ha levd lenge, derfor brukar ein Solid State Relay utan bevegelege deler.
 
Jeg har et SSR der styrespenningen er oppgitt til 8-32V. Betyr det at den kan styre lasten analogt hvis man varierer styrespenningen?
 
Dag skrev:
Jeg har et SSR der styrespenningen er oppgitt til 8-32V. Betyr det at den kan styre lasten analogt hvis man varierer styrespenningen?

Nei, det betyr her bare at en hver spenning mellom 8 og 32 V er egnet til å slå på reléet.
 
protto skrev:
Det er meir brutalt med fasevinkelstyring då lasta blir innkobla ein eller annan plass i halvperioden, feks.ved 50% effekt blir lasta kobla inn midt i kvar halvperiode, der spenninga har peak-verdi. Det er dette som genererar støy. Av/på funksjonen til ein PID eller PWM som styrer eit SSR med zero-cross deteksjon vil slå på og av lasta kun når sinusen passerar 0-punktet, ergo blir det ikkje produsert overharmoniske og ingen støy. Elementa i seg sjølv har ingen problem med det, her er det stort sett driftstimar og ytre påverknadar som er drepen. Eit rele ville ikkje ha levd lenge, derfor brukar ein Solid State Relay utan bevegelege deler.

Vi tenker sikkert bare forskjellig når vi tenker "brutalt".
Fasevinkelstyring har støy, men den har også jevn belastning.
Men som sagt: min preferanse mer enn en universell sannhet.
 
Knut André skrev:
Kommer an på PID'en det.
Viss utgangen er kun av/på, så stemmer det, men utgangen kan godt være analog, og da kan den styre effekt, via SSR/tyristor.
Har ikke studert SSR'en det er snakk om, men jeg vil tro man trenger en PID med analog spenningsutgang.

Jeg har ikke sett PIDer med analog utgang som er kompatibel med hjemmebryggeres budsjett.
 
gustavf skrev:
Knut André skrev:
Kommer an på PID'en det.
Viss utgangen er kun av/på, så stemmer det, men utgangen kan godt være analog, og da kan den styre effekt, via SSR/tyristor.
Har ikke studert SSR'en det er snakk om, men jeg vil tro man trenger en PID med analog spenningsutgang.

Jeg har ikke sett PIDer med analog utgang som er kompatibel med hjemmebryggeres budsjett.

Mulig de er dyre, men man kan alltids lage en av mikrokontrollerkort eller pc med io-kort om man liker elektro/progge-prosjekter.
 
Knut André skrev:
[Vi tenker sikkert bare forskjellig når vi tenker "brutalt".
Fasevinkelstyring har støy, men den har også jevn belastning.
Men som sagt: min preferanse mer enn en universell sannhet.

ikkje meiningen å vere kverulant :) håpar du ikkje tek det slik.

Om ein tenker "over tid" er begge metodar ein jevn belastning. Med over tid meinar eg 1-2sec, med PWM kan ein ikkje gå sålangt ned i frekvens at ein endar med pulserande koking. Men kansje 2hz feks. Vil gi ein fin regulering der ein har tilstrekkeleg antall halvperiodar av nettfrekbensen å "spele på".

Om ein tenker øyeblikksverdiar er begge står begge metodar for særs ujevn belastning. Men det ligg jo litt i vekselstraumens natur :)
 
Tilbake
Topp