Sierra Nevada Pale Ale klone?

Og da trengs det ikke noen pose? Kun pose om det ikke er pellets?

Og man skal vel ikke riste noe på bøtta etter dette, så hvordan vil det fordele seg i vørteren da?

Aromaen fordeler seg av seg selv. Du skal absolutt ikke riste, det gir økt mengde oksygen i ølet og det ønsker du ikke etter at gjæringen er i gang.

Det kan være smart å kjøle ned før tapping slik at mest mulig bunnfeller, men det er ikke noen krise om du lar være, om du får med litt grums så legger det seg uansett fint på bunnen av karer du stikker om til for å flaske eller på flaskene.
 
Dersom du skal tørrhumle en SNAPA så er det jo Cascade som er det opplagte valget... Magnum og Perle er bitterhumle i originalen, Cascade for smak og aroma. Originalen er ikke tørrhumlet.

Tørrhumling bør nok gjøres i tillegg til det som står i oppskriften, ikke som en erstatning dersom det er humlearoma du er ute etter.
 
Nå er klonen på dunk og det plopper godt. 4t 15min var en effektiv runde, dog nok ikke like effektiv for selve brygget.

Spørsmål, velger å stille de her siden de først og fremst er relevante til oppskriften.

1. Jeg sliter litt med å forstå de forskjellige målingene av gravity. Etter meskingen - før skylling målte jeg med refraktometeret til 1070, etter skylling målte jeg så lite som 1010. Målte litt underveis i kokingen og da gikk den fort opp til 1040 og etter kok målte jeg 1047/8.

I oppskriften er disse gravity tallene forsåvidt å finne, jeg skjønner bare ikke i hvilken sammenheng de passer?

Det står f.eks.

Dough In Temp: 0 Time: 0
Saccharification Rest Temp: 153 Time: 60
Mash-out Rest Temp: 168 Time: 5
Sparge Temp: 170 Time: 10

Runnings Stopped At: 1.010 SG 2.56 Plato - er dette SG etter skylling? Traff jeg her?

Men hva er da Pre Boil Gravity?

Pre-Boil Wort Size: 8.23 Gal
Pre-Boil Gravity: 1.042 SG 10.46 Plato

With sparge water, mash water, additional infusions, vessel losses, top-up
water and evaporation rate recorded in the Water Needed Calculator:

Water Needed Pre-Boil Wort Size: 7.75 Gal
Water Needed Pre-Boil Gravity: 1.045 SG 11.08 Plato




Jeg har jo også lagt den inn her - > http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=SNPA%20klone&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

OG etter kok skulle vært 1053 / 1057, det skjønner jeg(?).

2. Jeg brukte bare 1 pose a 11,5 gram av tørrgjæren. På pakker står det at det holder, men på sidene til bryggselv står det at man bør ta mer? Er dette noe jeg kan tilsette mer av nå, samtidig som jeg skal tørrhumle? Riste eventuelt på nytt? Og vil det da "bare" starte gjæringsprosessen på nytt? Eller ødelegger jeg ølet?
 
http://www.beertools.com/library/recipe.php?view=11742
Øverst kan du velge liter/gallon
Den er utgangspunktet for en SNPA jeg brygget og som faktisk selger i en pub.

Dette ble brygget:
Det ble faktisk så populært at en kompis som driver en liten bryggeripub måtte ha det på menyen,
da skulle ikke dette være noe å bekymre seg for, du får et godt øl uansett om det ikke smaker akkurat det samme som SNPA.


Sierra Nevada 4
10-A American Pale Ale
Author: Oddvar
Date: 30.03.14

Size: 68,57 L
Efficiency: 95,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 184,87 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,056 (1,045 - 1,060)
Terminal Gravity: 1,014 (1,010 - 1,015)
Color: 14,03 (9,85 - 27,58)
Alcohol: 5,46% (4,5% - 6,0%)
Bitterness: 35,4 (30,0 - 45,0)

Ingredients:
11500 g (85,2%) Pale Ale - added during mash
1500 g (11,1%) Cara 20 EBC Malt - added during mash
500 g (3,7%) Cara 45 - Caramel Malt - added during mash
50 g (24,0%) Magnum (14,7%) - added during boil, boiled 60 m
52 g (25,0%) Perle (7,6%) - added during boil, boiled 15 m
53 g (25,5%) Cascade (7,1%) - added during boil, boiled 10 m
53 g (25,5%) Cascade (7,1%) - added during boil, boiled 1 m

Schedule:
Ambient Air: 21,11 °C
Source Water: 15,56 °C
Elevation: 0,0 m


Results generated by BeerTools Pro 2.0.10
Prøver meg på denne nå Oddvar,noen justertinger?
 
Den så vel grei ut den, har laget 3-4 SNPA-kloner, og denne ser ganske så riktig ut! Jeg ville ha litt mer humle, så jeg tørrhumla et par av mine med varierende mengder Cascade. Veldig bra Pale Ale.
Hei, Har du en Grei SN APA Oppskrift eller? :)
 
Var så heldig å få en blodfærsk SNPA på Venice Beach for ikke lenge siden. Lagring har virkelig mye å si på smaken. Ikke i nærheten av den som jeg kjøpte på polet som var 5 mnd gammel. Originalen er ikke tørrhumlet, så jeg forstår ikke hvorfor man ønsker å gjøre det. Eneste du oppnår er at du går så langt bort til å ikke kalle det en klone i tillegg så tilfører du unødvendig oksygen uten grunn. Skal du ha SNPA klone så er oppskriften på første siden. Den er identisk med den på Northernbrewer som er bekreftet av en tidligere brewmaster på SN. Nærmere en det kommer du vel ikke en klone :)
 
Tja. Når Sierra bruker egenutviklet sirkulasjon for humling av øllet så kan jo tørrhumling være en metode for å nærme seg. Sist jeg brygget denne hadde den for lite punch i forhold til originalen. Øke 0 min humle eller tørrhumling er de neste alternativene for meg.
 
Tja. Når Sierra bruker egenutviklet sirkulasjon for humling av øllet så kan jo tørrhumling være en metode for å nærme seg. Sist jeg brygget denne hadde den for lite punch i forhold til originalen. Øke 0 min humle eller tørrhumling er de neste alternativene for meg.

Etter å ha sittet flere år på gjerdet med dette enkle trikset så klarer jeg ikke å holde det inne lengre når jeg ser igjen og igjen at folk foreslår å øke 0 minutters-humle for å få mer humlepreg. Eller mener at WP på 80-grader gjør susen.

Gjør WP på 60 grader. Da mener jeg ikke f.eks 65 grader, for da er det nesten ikke vits. 60 grader. Grunnen til dette er humleoljer og deres fordampingstemperatur, et stort stikkord er Myrcene.
 
Tja. Når Sierra bruker egenutviklet sirkulasjon for humling av øllet så kan jo tørrhumling være en metode for å nærme seg. Sist jeg brygget denne hadde den for lite punch i forhold til originalen. Øke 0 min humle eller tørrhumling er de neste alternativene for meg.

En form for torpedo bruker vel de fleste bryggerier i en viss størrelse. Mye enklere å treffe tall og prosessere vørter uten humle i systemet i ukjent antall minutter. Tror du har mer å tjene på 0 en å tørrhumle. Tror kanskje det meste ligger i ferskheten på humlen. Vi bruker ikke så fersk humle enn SN vil jeg tro som det må kompenseres for :)
 
Gjør WP på 60 grader. Da mener jeg ikke f.eks 65 grader, for da er det nesten ikke vits. 60 grader. Grunnen til dette er humleoljer og deres fordampingstemperatur, et stort stikkord er Myrcene.

Interessant. Kan du fortelle mer om dine erfaringer med denne temperaturforskjellen?
 
Etter å ha sittet flere år på gjerdet med dette enkle trikset så klarer jeg ikke å holde det inne lengre når jeg ser igjen og igjen at folk foreslår å øke 0 minutters-humle for å få mer humlepreg. Eller mener at WP på 80-grader gjør susen.

Gjør WP på 60 grader. Da mener jeg ikke f.eks 65 grader, for da er det nesten ikke vits. 60 grader. Grunnen til dette er humleoljer og deres fordampingstemperatur, et stort stikkord er Myrcene.
Dette var interessant.. o_O
Hvor lenge lar du temperaturen være på 60 grader før du fortsetter nedkjølingen..?
 
Tilbake
Topp