Hehe! Jeg har gått opp tråden med å sjekke opp de forskjellige humleoljene for lenge siden, og prøvd å sette det inn i praksis, på hobby-nivå da, jeg har ikke lab-utstyr for å måle, men brukte tunga og spesielt nesa. Jeg tipset f.eks om å koke klassiske humler lengre, minst en halvtime, for å få ut det preget som er forbundet med pilsner, pga oljen man vil ha ut og oksidere for det rette humlepreget i den stilen
Linalool og Geraniol er forøvrig hydrokarboner. Og så har man thioler, som ofte er forbundet med tropisk preg. Og når du sier dominere, mener du da i sluttproduktet, eller i vørteren, for linalool og geraniol reagerer slik at du får mindre mengder geraniol i sluttproduktet, men samtidig så får du mer citronellol, som et resultat av reaksjonen mellom geraniol, linalool og gjær, mest kjente form for biotransformasjon.
Mtp Juicy bits. Gjør de det pga smak, eller fordi det er mer praktisk i bryggeriet, altså tilsetter WP i flere omganger?
Myrcene for meg er høyest interessant IPA, men det er en smakssak. Jeg vil ha masse mengder Myrcene fordi for meg så oppleves ølet MYE friskere ut. Myrcene er latterlig lett å miste, så temperatur og tid er essensielt. Myrcene er det en frisk humle som Citra lukter, den siste prosenten av humla, oppbevar humla dårlig så er den prosenten borte etter en tid, den er ikke i aromaen lengre hvis man lukter på den, den aller aller friskeste delen av humla som er liksom den lille piffen over resten, på en måte. Det meste av IPA man kjøper har mistet denne delen pga oppbevaring og scalping.
Jeg har testet og prøvd, og så testet og prøvd og så testet og prøvd et ukjent antall ganger hvor jeg bare har forandret kun temperatur. Og også tid mtp på tørrhumling. Og for min del så vet jeg hva jeg vil ha iallefall, og vet hva jeg savner når det ikke er brygget slik at Myrcene er ivaretatt. For meg er Myrcene Goliat, men blir fort veltet av en David i form av dårlig tid/temperatur-kontroll og oppbevaring.
Hvis jeg blir tvunget til å gjøre WP på 80+ grader i en IPA så går jeg heller på butikken og kjøper øl, for å være litt overdramatisk
Myrcene = Friskhet for meg iallefall. Selv om den friskeste delen er en knøttliten del av det hele aroma/smaksbildet, så er det den delen jeg elsker ved hjemmelaget IPA, fordi i hjemmelaget IPA med oksygen-kontroll, kontakttid og temperaturkontroll så er den der
Man kjenner allerede i en bunnfelt vørter hva man har gjort. Og så kommer tørrhumla, mye blir skrubbet ut under gjæring, men jeg liker å ha et best mulig utgangspunkt fra starten av.