Sierra Nevada Pale Ale klone?

Fokus for de fleste nå er vel å få mest mulig trope- og citrusaroma og -smak, og det er kanskje et litt annet prosjekt enn det du snakker om? Jeg har prøvd flere varianter av temperatur og tid i wp, og lest og hørt en del, og har endt opp med at 90+ er det som gir meg mest.

Jeg har startet på Janish sin bok, men det har av diverse årsaker stoppet litt opp. Jeg må komme i gang igjen! Men, han snakker vel i boka om såkalt 'layering' - om jeg ikke husker feil. Altså tilsette humle under WP på forskjellige temperaturer. Om jeg husker rett så snakker han vel om å tilsette ca halvparten (eksempelvis) ved flameout, for så å kjøle ned til ca.80 grader og kjøre WP der. Det blir vel ikke milevis unna det du gjør. Det er den teknikken jeg har brukt på mine siste NEIPA's, og de har også endt opp med å bli de beste humleølene jeg har brygget - med god margin.
 
Jeg har startet på Janish sin bok, men det har av diverse årsaker stoppet litt opp. Jeg må komme i gang igjen! Men, han snakker vel i boka om såkalt 'layering' - om jeg ikke husker feil. Altså tilsette humle under WP på forskjellige temperaturer. Om jeg husker rett så snakker han vel om å tilsette ca halvparten (eksempelvis) ved flameout, for så å kjøle ned til ca.80 grader og kjøre WP der. Det blir vel ikke milevis unna det du gjør. Det er den teknikken jeg har brukt på mine siste NEIPA's, og de har også endt opp med å bli de beste humleølene jeg har brygget - med god margin.

Jeg sjekket raskt opp i boka til Janish, og der skriver han at øl hvor humlen er tilsatt på 95 grader scorer høyest på sitrus, krydder og estere. På 85 grader så får man mer florale smaker og urter. På 75 grader scoret ølet lavest på alle faktorer med unntak av "woody". Så skriver han at for å utnytte dette for mer kompleksitet så kan man gjøre slik som jeg skrev i innlegget over, men han refererer da til 85 grader, og ikke 80 som jeg gjorde over.

Jeg har forøvrig, som Miguel, testet WP på langt lavere temperaturer enn 80 grader ved flere anledninger. Jeg har vært godt nede på 60-tallet. For min egen ganes del er det ingen tvil om at jeg har blitt mer fornøyd med humleøllene mine når jeg har lagt meg på 80-tallet under WP. Det er nok smak og behag, men når jeg har brygget NEIPA så er det den temperaturen som har gitt meg den klassiske NEIPA smaken jeg har vært ute etter.
 
Jeg har også prøvd forskjellige WP temperaturer når jeg har brygget samme øl flere ganger, blitt klart mest fornøyd med 80C
 
Jeg har startet på Janish sin bok, men det har av diverse årsaker stoppet litt opp. Jeg må komme i gang igjen! Men, han snakker vel i boka om såkalt 'layering' - om jeg ikke husker feil. Altså tilsette humle under WP på forskjellige temperaturer. Om jeg husker rett så snakker han vel om å tilsette ca halvparten (eksempelvis) ved flameout, for så å kjøle ned til ca.80 grader og kjøre WP der. Det blir vel ikke milevis unna det du gjør. Det er den teknikken jeg har brukt på mine siste NEIPA's, og de har også endt opp med å bli de beste humleølene jeg har brygget - med god margin.

Boka kan nok gi en del ulike svar på enkelte spørsmål. Han er innom mange forskningsrapporter med ulike siktemål, og har nok ikke engang prøvd å harmonisere alt. Han har jo ikke hatt noe forlagshjelp - boka er gitt ut på eget forlag.

Jeg synes det er greit nok; vi får bare lese med et våkent blikk. Og så er den en fantastisk ressurs som en skal bruke mye tid på å få maks ut av.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp