Silkar og falsk bunn sammen

Etter å ha sett noen eldre poster så ser jeg at disse vanligvis ikke brukes sammen og jeg lurer på hvorfor?

Jeg testet nemlig dette i går i min BB60 og det fungerte helt glimrende.

- Temperaturen holdt seg mer stabil enn vanlig. Jeg antar at dette er fordi det interne termometeret ikke blir dekket/isolert av så mye trub pga den falske bunnen.

- "Ingen" trub ble med da jeg tappet over på gjæringskar. Det var kun noen milimeter med trub i hvert kar. Og jeg kunne tappe helt til det stoppet å renne fra kranen.

- Rengjøring var enklere. Da jeg løftet ut den falske bunnen så ble nesten all trub med. Svært lite var igjen i bryggemaskinen.
 
Det er slik jeg bruker BB60'en. Eneste problem jeg har hatt med det er at truben kan tette 100% over den falske bunnen; det blir vakum under og skikkelig vanskelig å få løftet på den falske bunnen. Men etter anskaffelse av en trub-fanger, så er problemet blitt borte.
 
Mener du ved rengjøringen? Da jeg skulle løfte ut falskbunn kjente jeg og litt vakuum, men det var ikke noe problem.
 
Vakum under falskbunn etc er egentlig tegn på en ubalansert flow. Det går greit så og så lenge, før det går i verste fall går tett, så det er vel kanskje noe å følge med på om flowen en dag skulle bli litt lav.
 
Tilbake
Topp