Sjekke om karboneringen nærmer seg slutten

Hei,

Har en IPA stående på fat til karbonering, 0.75bar og ca 3gr i kjøleskapet.
Er det veldig dumt å tappe et lite glass for å sjekke status på karboneringen? Etter en liten uke feks.

Mvh
Håvard
 
Hehe, godt å se at det er flere utålmodige sjeler der ute :) Og læringsargumentet er jo absolutt på sin plass ;)
Det ble en veeldig liten uke(2 dager) før jeg gjennomførte første test. Smakte overraskende godt. Sliter derimot med å få trykt ut øl av fatet gjennom piknikkslangen, og jeg har samme problem med tappetårnet. Må skru opp til et par bar før det såvidt pipler ut. Noen som vet hva det kan komme av? Da jeg rengjorde fatet, koplinger og slanger, var det ingen problem å få ut rent vann og StarSan...
 
Har du masse humlegrums med over på fatet? Eller masse trub/gjær?
Det kan være at diptuben er blokkert av noe av dette.

Du kan prøve å koble CO2 på øl-ut koblingen og blåse blokkeringen bort.
Så prøver du å tappe øl og dersom det går fint da, har du nok et "problem" på grunnet blokkering av diptuben.
 
Har du masse humlegrums med over på fatet? Eller masse trub/gjær?
Det kan være at diptuben er blokkert av noe av dette.

Du kan prøve å koble CO2 på øl-ut koblingen og blåse blokkeringen bort.
Så prøver du å tappe øl og dersom det går fint da, har du nok et "problem" på grunnet blokkering av diptuben.

Oppdaget da jeg gjorde rent fatet at nettopp dette hadde skjedd sist gang. Gjennomførte derfor en Cold Crash på det nye brygget og forsøkte å holde heverten noen cm over "grumset" i bunnen av gjæringsbøtta da jeg tappet over på fatet. De siste litrene tappet jeg på flasker. Skal uansett forsøke det du foreslår for å se om det hjelper. Takk for tips!
 
Har du masse humlegrums med over på fatet? Eller masse trub/gjær?
Det kan være at diptuben er blokkert av noe av dette.

Du kan prøve å koble CO2 på øl-ut koblingen og blåse blokkeringen bort.
Så prøver du å tappe øl og dersom det går fint da, har du nok et "problem" på grunnet blokkering av diptuben.
Det hjalp å kople CO2 til utløpet på fatet. Har skråstilt fatet slik at det som er av grums ikke legger seg i den gropa der røret til utløpet starter. Hadde håpet at ColdCrash'en skulle ta hånd om gjær- og humlerester, men mulig jeg virvlet det opp igjen da jeg flyttet på gjæringsbøtta.
 
Alltid irriterende med klart øl som blir grumsete. Jeg tapper derfor først på fat før siste rest går på flasker.
Alltid nøye med å redusere overføring av sedimenter.
Dersom fat skal flyttes med på fest eller konkurranse, overfører jeg inline fra fat til fat for å ikke få med bunnfall som alltid vil danne seg på fat over tid.
Jeg skrev om overføring mellom fat her...
https://forum.norbrygg.no/threads/karbonere-10l-pa-19l-cornelius-fat.33541/#post-352301
 
Alltid irriterende med klart øl som blir grumsete. Jeg tapper derfor først på fat før siste rest går på flasker.
Alltid nøye med å redusere overføring av sedimenter.
Dersom fat skal flyttes med på fest eller konkurranse, overfører jeg inline fra fat til fat for å ikke få med bunnfall som alltid vil danne seg på fat over tid.
Jeg skrev om overføring mellom fat her...
https://forum.norbrygg.no/threads/karbonere-10l-pa-19l-cornelius-fat.33541/#post-352301
Gjorde faktisk som du sa, etterlot noen liter i bunnen som jeg overførte til flasker. Men tydelig at det har kommet noe grums over på fatet likevel. Satser på at det er så lite at det blir med på de første glassene som tappes og at resten er klart og fint ;)
Kan kanskje være en ide å kappe av et par mm på det røret som går fra utløpet ned i bunnen av fatet? Da slipper man å "støvsuge" bunnen når man tapper. Ulempen med det er vel at siste halvliter da må helles over i glasset :(
Takk nok en gang for gode råd, ha en strålende sommer :beercheers:
 
Jeg kapper ikke hos meg. Dersom du ikke får med særlig av grumset, kaster du de første dl., men ikke mer. Resten av bunnen forblir urørt, det er kun den lille dumpen som må tømmes for slam.
Ved flytting av fatet kan derimot resten bli virvlet opp. Da nytter det heller ikke med kapp av stigerøret
 
Tilbake
Topp