Sjekkliste for aller første allgrain batch

> @Finn Berger :
>Jeg mener; hvis kona er glad i deg, og maltlukta er lukta som følger med deg

Ser for meg den første første par-terapi timen her - "Det hele startet med meskingen....". ....dog enig, målet er å komme langt nok ned på lukt skalen og dermed ta det videre til forhandlingsbordet. Går ikke det er vel bare å innta en skikkelig man-wuss-offer rolle - rett ned i fosterstilling og si som barna, "ALLE andre får lov..."

@Håkon Bugge
>Hva om du ber kona bake hjemmebakt brød mens du mesker? Blir vel ganske lik lukt?

Jeg bakte faktisk brød for første gang (som voksen) for noen måneder siden. Ble skikkelig kompakt og ekkelt brød som ingen i huset likte inkludert meg selv - så det kortet er dessverre mer enn brukt opp :) .. det smakte riktignok bedre enn de tre første batchene med fermentert badevann ("øl"), men var ikke langt unna.
 
Forstår jeg er av de priviligerte som blir møtt med "Å så deilig det lukter" når jeg brygger inne... Men ja, dampkondensator under kok er genialt. Slipper ut litt damp de gangene jeg må løfte den av for eksempel for å sette til humle, men et minutts damp er noe annet en en time - halvannen - to med damp...
 
Brewzilla dampkondensatoren fungerte fint i mitt første brygg med denne.
MEN, til min forundring var det halvlunkent til kaldt vann som kom ut av den. Jeg forstår at det egentlig skal være varmt vann som kommer ut..
Noen som vet hvorfor dette skjer?
Vanntrykk var nok til at det kom ut 0.6 liter pr minutt (som anbefalt av produsent). Og det koka fint i bryggeapperatet og boil-off volum var som forventet/kalkulert.
 
Vannet som kommer ut skal være varmere enn det som kommer ut av kranen. Min erfaring er litt vel varmt håndvaskvann (har aldri målt temperaturen på det og heller ikke målt volum i l/min ) Jeg hører også en tydelig lyd fra kjelen når jeg setter på vannet (bruker dampkondensator på en BIAB-gryte). Dersom vannet ikke blir varmet opp i det hele tatt, er noe galt et sted, men om det ikke blir særlig varmt betyr det kanskje at du kjører på med litt mer vann enn det som egentlig trenges.

Kan jo regne litt forenklet på det: om det damper av to liter i timen, så gir det 4,5 MJ / time i energi fra dampen som kondenseres. 0.6 liter pr minutt blir 36liter/time ~ 36kg/time hvorav to liter kommer fra dampen, og med en varmekapasitet på 4.2 KJ/K*Kg, så vannet som kommer ut skal holde maks (siden det er litt varmetap til metallet) 4500 / (4.2 * (36-2)) = ca 32 grader mer enn vannet som kommer inn, så typisk rundt 37 grader. (og husk, det er er intern kroppstemperatur, huden opplever 37 grader utvendig som svært varmt)

Med mindre du har et veldig kaldt bryggerom eller tydelig lekkasje av damp noe sted, ville jeg ha dobbeltskjekket boiloffvolumet og hvor mye vann som kommer ut. Om det går dobbelt så mye vann, vil temperaturøkingen bli halvert, så sluttemperaturen blir ca 20 grader, da begynner vi å gå ned i halvlunkent vann. Jeg kan ikke se at det skader på noe vis bortsett fra at du bruker mer vann enn nødvendig.

(Hm, minner meg på at jeg skal måle temperatur og volum på vannet ut fra dampkondensatoren neste gang)
 
Tilbake
Topp