Skal brygge øl for første gang. Har eg alt eg trenger?

Alt står å gjærer seg no, men var en ting eg fortsatt lurte på. En kompis av meg brygga et anna ølsett og fekk instrukser om at lokket på gjærkaret ikkje skulle lukkast heilt igjen, men at lokket bare skulle leggast på istedenfor å presse det heilt på så det skulle få oksygen. Hvilken metode blir riktig?

Begge. :)

Noen lar lokket ligge løst under stormgjærigen for så å klikke det på etter den har avtatt.

No har ølet stått siden 13.06.14 som vil si 26 dager så tenkte då å tappe det på flasker imorra. Stod at det skulle gi ferdig øl på 3-4 uker så regner med det er klart for flasking. På bryggselv.no står det på guiden at mendgen sukker varierer fra brygg til brygg. Noen som har anbefalinger på kor mykje sukker en bør blande med 18 L? Tenker eg skal bruke metoden der man koker opp vann og sukker og rører det sammen i vørteren før tapping.

Er det witen eller best bitteren som skal flaskes? Wit har vel gjerne litt høyere karbonering enn en best bitter. Korriger meg her, dere som har mer peiling, men 4-5 g pr liter til bitteren og 7-8 g pr liter til witen???

Pleier å bruke 6 g/l på bitter. Anbefaler å stikke om til ny dunk (hvis du ikke allerede har gjort det). Dette for å redusere mengden trub/bunnfall/gjærrester i flaskene. Ha sukkerlaken i ny dunk før omstikking og flasking. Ha gjerne en slange fra kranen på gjærdunken til bunnen av omstikkingskaret for å ikke "plaske" inn for mye oksygen i vørteren.

Tilbake
Topp