Skal brygge surøl for første gang, hva tenker dere om denne oppskriften?

apeloffen

Norbrygg-medlem
Hei.

Skal nå til å brygge min første surøl. Jeg er veldig spent på dette, og lurer litt på hva dere synes om den. Jeg har også noen spørsmål omkring prosedyren, da jeg er veldig spent på dette prosjektet!

OG: 1.051
FG: 1.011
ABV: 5.22%
Fermentor: 19l
Koking: 23l

Mesking 66 grader @ 60 min
2.00kg Pale 2-Row
2.00kg Best Hvete


Humle
8,20g Centennial 10 min
20,00g Azacca 0 min (flame out)
10g Galaxy 7 days (Dry-hop)

Gjær
Safale US-05. Gjæringstemp 19 grader.

Prosessen jeg tenker er som følger:

1) Mesker som vanlig 60 minutter på 66 grader. Sirkulerer 60 minutter(BB60). Etter 60 minutters sirkulering hever jeg maltkar og skyller med antall liter vann jeg trenger for å komme opp på ca 23l kokevolum.

2) Skiller malten fra vørteren, registrerer PH.

3) Flytter vørteren fra BB60 over til Brewferm. Denne Brewferm har manuell termostat som kan settes på 40 grader.

4) Setter termostat på 40 grader, og tilsetter 1l Biola Mango. Dette skal være nok til å syrne i kjelen?
Dekker til kjelen med aluminiumsfolie.

5) Når PH er nådd 3,50(etter ca to dager) koker jeg opp vørteren i 35 minutter. Det skal være nok til å desinfisere kjelen.

6) Tapper som vanlig på dunk, og tilsetter US-05. Tørrhumler med Galaxy etter 7 dager. Gjærer i 14 dager.

Høres dette ok ut? Tilbakemeldinger mottas med takk. Jeg vil helst bruke Biola til å syrne, fordi jeg vet ikke om bedre alternativer.
 
Hei, du har altfor mye humle. Lactobacillus tåler ikke humle. Hvis du skal tørrhumle må dette gjøres etter syrning, og jeg ville ikke tilsatt noe bitterhumle overhodet. Ligger en god artikkel i medlemsseksjonen som Per Buer har skrevet om temaet :)
 
Hei, du har altfor mye humle. Lactobacillus tåler ikke humle. Hvis du skal tørrhumle må dette gjøres etter syrning, og jeg ville ikke tilsatt noe bitterhumle overhodet. Ligger en god artikkel i medlemsseksjonen som Per Buer har skrevet om temaet :)

Humle tilsettes etter syrning, sånn jeg ser det.
 
Hei.

Så jeg bør altså ikke koke etter syrning? Alle oppskrifter jeg har funnet på kjelesyrning sier å koke 10-20 minutter, og så tappe av og tilsette vanlig gjær.

Så jeg bør da altså først tilsette melkesyre frem til 4,5ph og så tilsette biola for resten?

Er det nok med en slik? Hvor mye skal jeg ha i?

https://www.bryggselv.no/vannjustering/101921/melkesyre-250ml-80pcnt

Du kan velge om du vil koke etter syrning, mange bruker kettle sour-metoden for å unngå bakterier videre i prosessen.

Tror jeg brukte rundt 10ml lactol på 20 liter, men det er best å prøve seg fram. Har kun ph-striper, så det ble litt omtrentlig.
 
Jeg koker ca 15 minutter når jeg har nådd target på PH får å ta knekken på lactobacillus denne drepes på 65-70 ish. Koker får å desinfisere pumper og motstrøms kjøler, samt humle går i Whirlpool eller i slutten av kokingen for ønsket IBU . Når det gjelder Biola høres 1liter mye ut, har brukt naturell Biola på på batcher på 50-55 liter brukte da ca. 8 desiliter og noen sa da de kunne kjenne yougurt preg.
Lykke til! Kettel Sour er snadder.
 
Hei.

Skal nå til å brygge min første surøl. Jeg er veldig spent på dette, og lurer litt på hva dere synes om den. Jeg har også noen spørsmål omkring prosedyren, da jeg er veldig spent på dette prosjektet!

OG: 1.051
FG: 1.011
ABV: 5.22%
Fermentor: 19l
Koking: 23l

Mesking 66 grader @ 60 min
2.00kg Pale 2-Row
2.00kg Best Hvete


Humle
8,20g Centennial 10 min
20,00g Azacca 0 min (flame out)
10g Galaxy 7 days (Dry-hop)

Gjær
Safale US-05. Gjæringstemp 19 grader.

Prosessen jeg tenker er som følger:

1) Mesker som vanlig 60 minutter på 66 grader. Sirkulerer 60 minutter(BB60). Etter 60 minutters sirkulering hever jeg maltkar og skyller med antall liter vann jeg trenger for å komme opp på ca 23l kokevolum.

2) Skiller malten fra vørteren, registrerer PH.

3) Flytter vørteren fra BB60 over til Brewferm. Denne Brewferm har manuell termostat som kan settes på 40 grader.

4) Setter termostat på 40 grader, og tilsetter 1l Biola Mango. Dette skal være nok til å syrne i kjelen?
Dekker til kjelen med aluminiumsfolie.

5) Når PH er nådd 3,50(etter ca to dager) koker jeg opp vørteren i 35 minutter. Det skal være nok til å desinfisere kjelen.

6) Tapper som vanlig på dunk, og tilsetter US-05. Tørrhumler med Galaxy etter 7 dager. Gjærer i 14 dager.

Høres dette ok ut? Tilbakemeldinger mottas med takk. Jeg vil helst bruke Biola til å syrne, fordi jeg vet ikke om bedre alternativer.

Høres greit ut dette.
Etter du har skylt er det greit å varme vørteren opp til over 80 grader for å pasteurisere vørteren. Jeg gir den et kort oppkok.
Som @bjartenataas sier er det smart å senke pH til 4.5 med melkesyre eller lignende.

Så kjøler du til 40 grader før du tilsetter Biola.
For at bakteriene i Biolaen skal klare å gjøre jobben sin er det viktig at ikke noe humle er tilsatt til vørteren enda. Bare litt IBU vil gjøre jobben for disse vanskelig. I et normalt øl tilsetter vi jo humle blant annet for å gi ølet bedre motstandsdyktighet mot bakterieinfeksjoner.

Jeg har brukt 0,5 liter Biola på 25 liter, tror det går bra både med litt mer og litt mindre. Vørteren skal jo uansett kokes (i alle fall i ditt tilfelle) og da felles dette ut i hot- og cold- break. Men @Øldal rapporterer altså om yogurt-smak på ølet med for mye Biola så det er sikkert en grense oppad for hva som er gangbart. Bruker du mindre Biola tar syrningen lenger tid bare.

Når det er surt nok, fortsetter du bare som du foreslår selv.

Lykke til!
 
Ok så jeg tilsetter melkesyre helt ned til ph måleren måler 4,5, så tilsetter jeg biola?

Tar det lang tid fra jeg heller til jeg vil se resultater? La oss si at jeg heller 10ml i toppen av 25l bryggekjele og rører, hvor lang tid tar det før jeg ser ph forandring om jeg tar måling fra krana?

Hvordan desinfiserer jeg på best måte skje og ph måler? Det er jo ikke akkurat greit å ha lacto på utstyret.... Ph måleren min er i plast og jeg er redd for å ødelegge den...
 
Det skal bli umiddelbar endring. Trenger ikke desinfisere hverken skje eller ph-måler. Kommer ikke den med en slags lagringsløsning?
 
Måleren har en liten plasthette utenpå.

Men kan jeg ikke risikere å få lactobacillus på den og spre dette til andre brygg?
Er ikke lacto sykt hardføre bakterier?
 
Lactol er konsentrert melkesyre, ikke bakterier. De kommer etterpå, i biolaen.

Tror uansett at de ikke er så hardføre som noen påstår.
 
Hei!

I går kl. 20:00 hadde vi satt prosjektet vårt til syrning.

Vi hadde ph 4,5 etter å ha kjølt vørteren til 43 grader. Da hadde vi tilsatt noen ml med melkesyre for å treffe ph 4,5. Så tilsatte vi Biola Uten tilsatt sukker med mangosmak (3,5dl). Dette helte vi bare rett oppi og dekket toppen med aluminiumsfolie.

Nå har den stått i 21 timer, og ph er 4,2. Temperaturen er satt på 40-42 grader.

Mitt spørsmål er om temperaturen kanskje er litt for høy for syrning med biola? Den biola vi har tilsatt inneholder Lactobacillus acidophilus La-5 (A) og Lactobacillus rhamnosus GG (LGG®). Ettersom jeg kan se på Milk the funk, så klarer de seg godt på romtemperatur. Kan jeg ha drept basilluskene med 42-43 grader?

Hvor lang tid pleier en slik kjelesyrning ta? Jeg mener å ha lest 24 timers tid?
 
Det skulle vært litt lavere ph, ja. Tilsette mer og senke temperaturen? Jeg har pleid å bruke lactostarter og fått den igang dagen før.
 
Jeg har hatt Biola på 40 grader, og den syrnet fint.
Vet ikke om det er helt på øvre grense...?
Skader nok ikke å senke temperaturen litt, og så tilsette litt til.
 
Tilbake
Topp