Skal kjøpe refraktometer, spesielle anbefalinger?

Legg merke til forholdet mellom Brix og SG her. Formelen er °Bx = (((182.4601*S -775.6821)*S +1262.7794)*S -669.5622)

De har klart å gjøre feil på SG skalaen. Opp til ca 13° Brix kan du gange med 4 og få det nøyaktig nok, men over det må formelen brukes om du er nøye.

Om du bruker regnearket til Morebeer eller Beersmith så blir det riktig også

Vedlegg

• refractometer.JPG
    refractometer.JPG
    50 KB · Sett: 295
kjøpte et på Alibaba og klarte aldri å få tabellen i fokus  :saadoevt:

Kan forøvrig også si at den maltkverna jeg kjøpte der er 100% identisk med den som Bryggselv selger til 1400+ kroner. Tror den kosta noe over 100 USD, husker ikke. (Og den har ikke skruforbindelse på enden av akselen så du kan ikke direkte kjøre den med drill; Men jeg tok bare vinkelsliperen og filte en 6 kant mutter på akselen, og det har fungert flott; 8 mm pipenøkkel).

Kverna har fungert flott.

SvErD skrev:
Legg merke til forholdet mellom Brix og SG her. Formelen er °Bx = (((182.4601*S -775.6821)*S +1262.7794)*S -669.5622)

De har klart å gjøre feil på SG skalaen. Opp til ca 13° Brix kan du gange med 4 og få det nøyaktig nok, men over det må formelen brukes om du er nøye.

Om du bruker regnearket til MoreBeer eller Beersmith så blir det riktig også

Ja sannelig. 30brix tilsvarer SG på 1.130 Det er bra sløvt å ikke få det riktig. Da var ikke den SG skalaen så mye verdt like vel.
Til å følge med på slutten av skyllingen vil det fungere, men på høy OG må en regne om i steden.

Jaja, var billig da. Så lenge den gjør jobben uten å gå i stykker. Får det være greit. Tenker selger skal få en liten mail når varen ankommer. Hvis de virkelig får disse produsert eksklusivt for seg som de påstår, bør det gå an å rette opp dette i fremtidig produksjon.

Hm... det var bra jeg ble bemerket, hvis ikke kunne jo verdiene på første brygg blitt litt mystiske :p da får jeg rett og slett lære meg omregningsformelen i hodet tenker jeg :p

Tilbake
Topp