Skal kjøpe refraktometer, spesielle anbefalinger?

Som tittelen sier. Er det noen som har spesielt positive og/eller negative erfaringer med en bestemt type/merke (hvor fra i så fall)... Er ganske grønn på det her, jeg synes bare det virker steike kjekt å slippe en dråpe nedi en dings og lese av, i stedet for å dille ørten ganger med måleglass og øchslevekt og så videre...
 
Hvis du vil slippe kalkulator så finnes det noen refractometer med "øksleskala" (SG) i stedet for eller i tillegg til Brix, som er vanligst.
 
Bjarte H skrev:
Hvis du vil slippe kalkulator så finnes det noen refractometer med "øksleskala" (SG) i stedet for eller i tillegg til Brix, som er vanligst.

mindre viktig, har alltid en kalkis i nærheten når jeg brygger uansett.... men sikkert nyttig likevel hvis det ikke er alt for mye dyrere. noen steder som har slike her til lands? eller lønner det seg å kjøpe fra ebay? Styrer selvsagt unna kinavare hva presisjonsverktøy angår :)
 
Hans_K_S skrev:
Bjarte H skrev:
Hvis du vil slippe kalkulator så finnes det noen refractometer med "øksleskala" (SG) i stedet for eller i tillegg til Brix, som er vanligst.

mindre viktig, har alltid en kalkis i nærheten når jeg brygger uansett.... men sikkert nyttig likevel hvis det ikke er alt for mye dyrere. noen steder som har slike her til lands? eller lønner det seg å kjøpe fra ebay? Styrer selvsagt unna kinavare hva presisjonsverktøy angår :)

Spørs om du ikke må bruke et regneark men det er vel mere tilgjengelig i dag enn kalkulator. :)

Eks.
http://morebeer.com/category/refractometers.html
 
Disse er like billige som kinamodellene så da kan ikke kina være et alt.
Men utgjæret vørt må vel her også omregnes på regnearket pga, lysbrytningen i alc.
 
SindreW skrev:
j0nnybe skrev:
Hei  :)

Jeg kjøpte dette på ebay - fra USA:
http://www.ebay.com/itm/Worlds-Most...r-/330829612938?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160
Dette skal være produsert i USA også.

Mitt eksemplar har fungert helt utmerket!

Knallbra tips!

Jeg så på akkurat dette for bare noen dager siden. Men, nå var det plutselig halv pris, Jippi!. :biersmile:
Heiv meg rundt og bestilte.

Dette ser jo helt 100% kliss likt ut som mitt made-in-china som også fuker helt fint etter at jeg har lappet det sammen igjen.
 
Jeg kjøpte mitt hos Bryggselv,og det er bra etter min mening.De koster mer der en hos ebay,men jeg kjøper utstyr i Norge.Da er det norsk låv som gjeller.
 
Bjarte H skrev:
Ronny Aarseth skrev:
Bjarte H skrev:
Det blir fort mer enn en hundrelapp ekstra iom. at den krysser den tollfrie grensen :)
Ahh, takk for at du minte meg på det ;)

Litt surt å betale 40 kroner i moms og 129 i fortollongsgebyr :)
Godt poeng. Må så jeg vurderer den allikevel, inkl alle avgifter så blir den jo ikke dyrere enn 500 kr tilsammen i og med att det er halv pris. Er vel også en sjanse for å slippe toll om man er litt heldig? Noen erfarne folk som har noen meninger om dette kan være ett godt kjøp til max 500 kr?
 
Bjarte H skrev:
Det blir fort mer enn en hundrelapp ekstra iom. at den krysser den tollfrie grensen :)

Bare å høre med selger om de villig til å sette litt lavere verdi. Men, jeg syns SG skala er mer nyttig enn større måleområde.
Sjelden det er behov for å gå høyere enn 1.120. Jeg kommer nok til å ta flest målinger mot slutten av skyllingen for å unngå astrigens.
 
Tilbake
Topp