Skal man røre inn sukkerlaken?

Vi tappet over øl til flasker igår ved å stikke over i nye dunker som vi hadde sukkerlake i bunn.
Vi rørte ikke rundt i ølet, men lot det bare blandes av seg selv.

Skulle vi egentlig ha rørt litt rundt i ølet for å blande inn sukkerlaken mer?

Takk

Me får god nok mix med å la det mixe når me tapper over i den nye dunken.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg har ikke hatt noen problemer med å la det blande seg av seg selv, men har begynt å røre litt forsiktig under tapping slik at ikke sukkeret skal synke til bunns.

Et evig spørsmål som ingen blir enige om. Noen blander ved å tappe "inn i" laken, noen rører når karet er fullt og så halvtomt, og noen sverger ved å bruke sprøyte for å fordele jevnt i hver flaske.

Jeg tenkte stadig på at jeg skulle gjøre, som jeg leste et annet sted her på forumet, et lite forsøk: koke sukkerlake på vanlig vis, tilsette dugelig med konditorfarge, og så bruke vanlig vann som "vørter". Det burde gi et greit bilde av hvor godt tingene blander seg og hvor mye man ev. måtte røre. Men før jeg kom så langt gikk jeg over til fat... :)

Jeg heller i laken litt og litt. Av og til kan jeg finne på å røre forsiktig rundt også. Har funket så langt.

Det er også en fordel om sukkerlaken ikke er veldig kald.

Greiest kan det være å hele i sukkerlaken først, så vørter. Da blander det seg selv

Jeg har opplevd flere ganger å få ujevn karbonering. Da har jeg tilsatt 0.5 l sukkerlake i bunnen på gjæringskaret, og tappet over med en slange som lager en sirkulering i bunnen. Dette har ikke vært tilstrekkelig for meg, har hatt ujevn karbonering på mange av mine flasker. Og da snakker vi stor forskjell i karbonering, men flaskebomber har jeg ikke fått. Så jeg hadde aldri gjort dette uten å røre litt før man flasker.

Har derfor nå gått over til corneliusfat og beergun:)

Sukkerlake først, tappe inn i laken, så røre forsiktig til slutt. Det er min taktikk. Har gjennomført fargeeksperimentet over, og det var et interessant skue :)

Jeg har opplevd flere ganger å få ujevn karbonering. Da har jeg tilsatt 0.5 l sukkerlake i bunnen på gjæringskaret, og tappet over med en slange som lager en sirkulering i bunnen. Dette har ikke vært tilstrekkelig for meg, har hatt ujevn karbonering på mange av mine flasker. Og da snakker vi stor forskjell i karbonering, men flaskebomber har jeg ikke fått. Så jeg hadde aldri gjort dette uten å røre litt før man flasker.

Har derfor nå gått over til corneliusfat og beergun:)
Er dette på 25 liters batcher?

Anbefaler å røre hvis vørteren er kald, f.eks. etter cold crash. Jeg bruker vanligvis å ha i sukkerlaken først, og legge tappeslangen ned langs siden av karet slik at vørteren sirkulerer. Fungerer vanligvis greit, men i kombinasjon med cold crash kan sukkerlaken legge seg i bunnen av karet. Fikk litt sjokk da jeg målte sg på 1.040 på siste slumpen en gang. Måtte jekke fem flasker før jeg kom til en som ikke var søt. De fem neste havnet i isolat, men viste seg å bli perfekte. Resten var litt underkarbonert.

Er dette på 25 liters batcher?
Det stemmer.

Anbefaler å røre hvis vørteren er kald, f.eks. etter cold crash. Jeg bruker vanligvis å ha i sukkerlaken først, og legge tappeslangen ned langs siden av karet slik at vørteren sirkulerer. Fungerer vanligvis greit, men i kombinasjon med cold crash kan sukkerlaken legge seg i bunnen av karet. Fikk litt sjokk da jeg målte sg på 1.040 på siste slumpen en gang. Måtte jekke fem flasker før jeg kom til en som ikke var søt. De fem neste havnet i isolat, men viste seg å bli perfekte. Resten var litt underkarbonert.

Og her fikk nok jeg forklaring på problemet. Har vært coldcrash når jeg har fått ujevn karbonering. Jeg syntes også jeg kunne merke søtsmak på slutten.

Sist redigert:
Jeg pleier å ha sukkerlaken først i karet, så tapper forsiktig over uten å tilføre oksygen. Så rører jeg bare litt innimellom med slangen som ligger i karet :)

Heller kokende sukkerlake i karet idet jeg beginner å tappe øl fra gjæringskaret. beveger slangen litt runt I begynnelsen før jeg legger den langs kanten slik at øllet hele tiden sirkulerer.
Aldri rørt. Aldri hatt ujevn karbonering.

Tilbake
Topp