Biologien til gjær er vel ikke akkurat i framgang som IT bransjen men det er jo fascinerende hvor mange parametere en kan skru på og hvordan resultatet blir.Vet ikke helt- utviklingen går videre, og at Whitelabs ikke har oppdart nettsidene sine?.
Biologien til gjær er vel ikke akkurat i framgang som IT bransjen men det er jo fascinerende hvor mange parametere en kan skru på og hvordan resultatet blir.
Såvidt jeg skjønner stammer det du refererte til fra en presentasjon i 2012 at the NHC av Neva Parker at White Labs
Du kan se tilsvarende presentasjon her, 12:27 ut i presentasjonen er interessant samt 19:47
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2vELwUsBmWQ#t=689
Så hverken Wyeast eller Whitelabs har oppdatert nettsidene sine med ny informasjon, og Neva Parker virker uening med sjefen sin Chris White om dette. Danstar virker mer på linje med Neva Parker.
La merke til at Neva i foredraget sitt sier dette
"hvis du ønsker et øl med et tonn gjærkarakter, så underpitcher du litt". Tradisjon for belgiske og tyske bryggere som skal ha smak fra gjæren er jo å pitche litt mindre gjær. De kaller det smak fra estere.
Så da er vel alt som normalt i hjemmebrygger verdenen, ingen absolutte sannheter, finn ut hva som virker for deg og dine øl.
Best Practice er her som ellers et godt utgangspunkt og referanse.
Slår et slag for nedenstående, Brewersfriend kalkulatoren, spesielt hvis du bruker magnetrører. Velg Braukaiser modellen og se om du har trua på den. Jeg er gjerrigknark så legger heller litt mer i starteren enn kjøper flere rør gjær.
Kalkulatoren funker for de fleste religioner, du kan leke med manufacters recommended model (MFG) pitch rate opp til Pro Brewer high gravity lager.
http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/
Moralen kan være; ikke gå i den kommersielle bryggerifella ved å tilsette dobbelt så mye gjær. Da får du fort en tynn og slapp pils. Brygging er håndverk – glem ikke det!
Siden du siterte mitt utsagn så får jeg klargjøre at dette var sagt i kontekst av gjær levert fra laboratorie (Wyeast/Whitelabs)
Det er mange publikasjoner om at underpitching kan føre til mere ester produksjon, f.eks informasjon fra Wyeast men også mange andre
https://www.wyeastlab.com/hb_pitchrates.cfm
http://beersmith.com/blog/2012/03/07/esters-in-beer-brewing/
http://www.winning-homebrew.com/esters.html
Amen
-At man gjærer på for høy temperatur, eller tilsetter for mye gjær. Det ender ofte med at man får et brygg med mye fusel, som igjen fører til skallebank…
Det jeg har lest om følgene av forskjellig pitch rate er
Underpitching kan lede til
Overpitching kan føre til :
- For mye diacetyl
- Økning i dannelse av høyere alkoholer/fusel alkohol
- Økning av estere
- Mere flyktige svovel forbindelser
- Lavere utgjæring, høyere FG
- Gjæring som stopper
- Økt infeksjons risk
Noen ølstiler hvor du ønsker en mer kompleks ester profile (eks. tysk hveteøl) kan det være gunstig å underpitche. Motsatt, øl som skal ha en ren profil kan pitches med høyere rate gjærceller. Mener også å ha lest fra en troverdig kilde at du må på i 3-4 dobling av normal pitch rate før f.eks. dette med mindre kropp kan bli merkbart.
- Svært lite estere
- Svært raskt gjæringsforløp
- Lite eller manglende kropp/munnfølelse
- Autolysis kan inntreffe raskere (trolig lite sannsynlig sålenge du ikke har ølet på karet i månedsvis)
- Gjæren egner seg dårligere for gjenbruk, svakere og mere sliten 1 generasjons gjærceller
Personlig vil jeg nok følge de kalkulatorene/anbefalingene som er gjengs fremdeles, men blir ikke veldig stressa dersom jeg av forskjellige årsaker kommer litt under.
Estere er gjerne fruktige i aromaen. Det gir assosiasjoner til fersken eller bananer.Liker dette innlegget veldig godt, men for å ta det litt videre lurer jeg på hva de forskjellige elementene på Underpitching og Overpitching gjør med smaken på ølet?
F.eks. Hva er smaksmessig forskjellen på lite å mye estere?
Snublet over denne tråden nå nettopp, og selv om den er fryktelig gammel, har jeg lyst til å legge på en kommentar.
Grunnen er at jeg var på bryggekurs hos Ølakademiet og hadde Bjarte som instruktør. Han gjorde et ganske stort nummer ut av dette.
Jeg skal forsøke å gjengi hva jeg husker av dette.
- Bruk av en pakke tørrgjær (for 25L batcher) gjaldt for både lager og ale - men det ble spesifisert at i brygg med "høyere" OG (jeg husker ikke hva han brukte som eksempel, men kan ha vært over 1,06) burde man opp i 2 pakker.
- Pitching i noe høy temperatur oppfattet jeg som et virkemiddel til å få immunisert vørteren raskest mulig fordi det å bruke timesvis på å få den ned i temperatur kunne være risikabelt, og for ferske bryggere er ikke motstrømskjølere alment eie.
- Fokus var også i all hovedsak på å få "godt øl", ikke nødvendigvis "perfekt resultat", da han mente at vi som hjemmebryggere uansett ikke vil klare å få god nok kontroll på ALLE parametrene til å få helt likt resultat fra batch til batch, og at fokus burde ligge på de mest avgjørende delene av prosessen. (Temperaturkontroll, renhold og oksygentilførsel). Dette var jo et kurs myntet på nybegynnere, så det betyr jo ikke at han mente at alt annet ikke er noe vits i - kun at det var HER man måtte starte.
Men i bunn og grunn husker jeg best den delen med at han var mildt sagt forbandet på anbefalingene om å kjøpe store mengder gjær. Han mente dette var sterkt overdrevet.