Skilt seg.

Hei. Har et øl jeg brygget for 14 dager siden stående i gjæring skapet. Kom hjem fra jobb i går å satt kjøleskapet på 5 grader (fra 18) sjekket ikke visuelt da. I dag sjekket jeg visuelt og ølet har et klart hvit skille på toppen. Har brygget en stund men aldri opplevd dette før.

Min første tanke er at ølet har sugd i seg starsan fra blow off(siden jeg glemte å sette på co2 balkong)

Noen som har opplevd det samme eller har noen teorier.

Ølet er laget på 100% hjemmelaget malt og 460 gram humle fra hagen.
Snapchat-1270369770.jpg
 
Men skiller statsan seg sånn?

Tviler på at starsan har noe med det å gjøre. Men det er vel ikke bare starsan, men også gjær (og litt annet gunk) i blow-off-beholderen?

Forøvrig (klarer ikke å la være, sorry) klarte jeg ikke å ikke lure på om det var enda en ulykkelig sjel her på forumet som hadde kjøpt et kjøleskap for mye:p.
 
Tviler på at starsan har noe med det å gjøre. Men det er vel ikke bare starsan, men også gjær (og litt annet gunk) i blow-off-beholderen?

Forøvrig (klarer ikke å la være, sorry) klarte jeg ikke å ikke lure på om det var enda en ulykkelig sjel her på forumet som hadde kjøpt et kjøleskap for mye:p.

Finn fan du er så jævla nedlatende

«enda en ulykkelig sjel her på forumet som hadde kjøpt et kjøleskap for mye:»




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Går det an å ha et kjøleskap for mye?

Blow off Beholderen inneholdt kun starsan. Var nok headspace så gjær kom ikke over.
 
Sant! :p

Et lite setback, og så, før man veit ordet av det står man der med tre kjøleskap, en kegerator, en barrique full av prisvinnende øl og en riktig sjarmerende medbrygger. :p

Ikke sant, Finn? :)

Det var dette med anekdotiske bevis, da;). Vi kan ikke generalisere dine erfaringer - sjøl om det ikke kan være noen som helst tvil om at du så definitivt har kommet godt ut av det kjølskapkjøpet:).

Går det an å ha et kjøleskap for mye?

Blow off Beholderen inneholdt kun starsan. Var nok headspace så gjær kom ikke over.

Forskning har vist at anskaffelsen av det tredje kjøleskapet dedikert til ølbruk medfører en sterkt økt risiko for skilsmisse. Av hensyn til forholdet til KrF har Norbrygg derfor valgt å gå ut med en advarsel mot slik anskaffelse. (Vi har jo ingen garanti for at dette partiet forblir under sperregrensa, og med de mulighetene som finnes for småpartier i vippeposisjon til å få gjennomslag for særinteresser, ser vi oss ikke tjent med å provosere slike partier - eller andre, for den sakens skyld.)

Til saken: Ingen utblåsning, altså. Da har jeg vondt for å forklare det som bildet ditt viser. Kan det ha noe med maltingsprosessen å gjøre? (Vill gjetning.) Jeg tror stadig ikke at det kan ha noe med starsan å gjøre. Starsan vil jo senke pH noe, men det skal vel mye til for at det skal ha betydning - og sjøl da skjønner jeg ikke at det skal få sånne resultater.
 
Jeg har brygget på samme Malten en gang tideligere men opplevde det ikke den gangen.

Skillet er veldig tydelig hvit/blankt... 1 cm tykt i en Pet ballong. Så det virker som det er for mye til å være starsan også. Havner på fat i morgen uansett. Mulig jeg klarer å ikke få med topplaget. Men kunne tenkt meg å smakt på det.
 
sjøl om det ikke kan være noen som helst tvil om at du så definitivt har kommet godt ut av det kjølskapkjøpet
Medbryggeren hilser, forresten, der hun fortvilet forsøker å finne plass til flyttelasset sitt i leiligheten her. Og ikke én gang har hun foreslått å kaste ut et kjøleskap. :)

Beklager forresten til trådstarter for en voldsom avsporing, men jeg skjønner heller ikke noe av hva som kan ha skjedd med ølet ditt. Har du smakt på det?
 
Blir en bedre tråd av det.
Har ingen problem med det.
Har ikke fått smakt på det, men tenkte jeg skulle smake før jeg fater.

Måtte spørre kona om hun var enig i skilsmisse teorien her og hun synes jeg fint kan anskaffe det tredje kjøleskapet til øl siden jeg bare har 2 kjøleskap og en 400 liter fryser til formålet.
 
Medbryggeren hilser, forresten, der hun fortvilet forsøker å finne plass til flyttelasset sitt i leiligheten her. Og ikke én gang har hun foreslått å kaste ut et kjøleskap. :)

Beklager forresten til trådstarter for en voldsom avsporing, men jeg skjønner heller ikke noe av hva som kan ha skjedd med ølet ditt. Har du smakt på det?
Blir en bedre tråd av det.
Har ingen problem med det.
Har ikke fått smakt på det, men tenkte jeg skulle smake før jeg fater.

Måtte spørre kona om hun var enig i skilsmisse teorien her og hun synes jeg fint kan anskaffe det tredje kjøleskapet til øl siden jeg bare har 2 kjøleskap og en 400 liter fryser til formålet.

Ved utøvelsen av en smule skjønn i prosessen med å velge livsledsager setter man selvfølgelig loven om det tredje kjøleskapet ut av funksjon på forhånd. Men ikke alle er så framsynte, dessverre. Da må man bare håpe at lykken er bedre enn forstanden.

Dere ser jo ut til å være i den situasjonen at det bare er plasshensyn som begrenser kjøleskapantallet - og hvorvidt det skyldes flaks eller forstand kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om - sjøl om jeg vil gjette på at Erik har smuglet inn noen kyniske tester underveis;). ("Your place or my place?" - "Er'ke så farlig - skal vi ta en porter først?")

Sjøl skal jeg snart plugge inn mitt femte skap:p.

Tilbake til sak: Hvis smak og lukt er OK, ville jeg ikke betenkt meg - og særlig ikke når du skal fate. Det er litt verre å helle ut 60-70 flasker som skal strippes for etikett og vaskes:(. (Det har jo hendt noen ganger:oops:.)
 
Tja, kan det være noe annet da? Kanskje det har med viskositet å gjøre? Kan du ikke prøve å legge ett lag med starsan i et glass øl da, sånn som vi lagde Galliano Hot Shot før i gamle dager ? :)

I gammledager? Er det en fuktig guttetur så er galliano med.
Men tenker jeg smaker på det. Så finner jeg fort ut om det er starsan eller noe annet.
 
Hadde en kompis på besøk i går og vi smakte på skille.

Det smaker humlete..
Jeg hadde 200 g humle fra hagen i på hs 80grader. Kan være veske fra humlen som har skilt seg?
Veldig rart,men det er den eneste løsningen jeg kan tenke meg.
 
Tilbake
Topp