Skum når man åpner flaska

Mine to første batcher med øl har nå stått på flaska i to uker, og i kveld åpna jeg en av hver prematurt kun for nysgjerrigheten sin del. Det jeg legger merke til er at når jeg knekker av korken så begynner det å skumme i flaska sånn at skummet stiger oppover. Hvorfor skjer dette?

Det kan være flere grunner.
1. Det er for mye karboneringssukker i flaskene, så de har for mye kullsyre som vil ut.
2. Du har infeksjon i ølet, og da har en annen mikroorganisme tatt over og gir resultater som skum og usmaker.

Kan også være andre grunner. Infeksjon tar vanligvis lenger tid.
- partikler som skaper brusing
- temperatur / bevegelse
Og sikkert annet. Gi det litt tid

Kan også hende at ølet er tappet litt for tidlig, sånn at det er noe gjæbart sukker igjen i ølet ved tapping. Trenger ikke være infisert.

Du kan:
  • ha hatt i for mye sukker
  • ha latt være å forsikre deg om at sukkeret har fordelt seg jevnt i ølet før du tappet opp. (Da vil det være andre flasker som er underkarbonert.)
  • ha latt være å sjekke at ølet var skikkelig utgjæret, dvs. hadde hatt stabil (og forventet) SG (dvs. FG) over tre dager
  • ha fått med mye humlepartikler
  • ha fått en infeksjon
Jeg tror den vanligste årsaken er den andre der.

Eventuelt skitne flasker. Gjerne med biofilm.

Redigert: Ser at du har satt dine to første brygg så jeg regner med flaskene var nye, i så fall er det jo ikke det.

Jeg har slitt noe med det samme problemet - Mistenker at det er noe av det første Finn sier jeg gjør feil. For mye sukker per liter (jeg har begynte å 1-2g mindre nå), eller at det er ujevnt fordelt (den virker jo vanskelig å unggå). Vil jo ikke røre i ølet under flaskingen mer enn nødvendig. Ganske sikker jeg ikke har hatt en infeksjon enda, da ville ølet nok smakt en del værre (eller så brygger jeg noe jævla deilig infeksjon).

Min erfaring er at dersom dette skjer, så er det lite håp.
En "vanlig" øl skummer ikke over i romtemperatur. For mye sukker høres også rart ut - en belgisk trippel (eller andre høyt karbonerte øl) oppfører seg vanlig vis eksemplarisk når man åpner dem.

Mitt stalltips: Tappet for tidlig eller infeksjon.

Håper jeg tar feil.

Siden dette er før de er ferdig karbonert, og de står varmt så er det masse partikler i suspensjon som ikke har bunnfelt enda. Det vil vel føre til skumming skulle jeg tro. Har i hvertfall opplevd det selv, hvor de ble helt normale når de bare fikk gjæret ferdig og så stått kaldt.

For å klarifisere - det har skjedd med meg på flere brygg. FG er målt stabil over minst 48t, flasker har stått minst 2 uker i romtemp. Vanligvis også kaldt etterpå før åpning. Ølen pleier å være god/ok.

Har TS målt SG på ølene som skummer? Da kan man vite hvis det er ekstra utgjæring som gjør det, hvis det ikke er det, så må man se andre steder etter årsak.

For å klarifisere - det har skjedd med meg på flere brygg. FG er målt stabil over minst 48t, flasker har stått minst 2 uker i romtemp. Vanligvis også kaldt etterpå før åpning. Ølen pleier å være god/ok.

Jeg synes dette kan høres ut som en infeksjon i systemet ditt, av den typen jeg har hatt. Hvis alle flaskene er rammet, kan det ikke skyldes ujevn fordeling av sukkeret, og du skal nok ha brukt temmelig drøyt med sukker for å få denne effekten. (Hvor mye har du brukt per liter?)

Den infeksjonen jeg har slitt mye med, gjør ikke ølet udrikkelig med en gang. Det går over tid. Skummingen blir også verre over tid. Det som skjer, er at en eller annen mikroorganisme eter de komplekse sukkerartene som ølgjæren din ikke vil ha. Hvilken, og hvor den er kommet fra, kan det være ganske vanskelig å finne ut av. Smaken forringes gradvis gjennom at ølet blir tørrere/magrere, og gjennom at en ny smak etter hvert trer fram. Den er ikke direkte motbydelig - ikke i mitt tilfelle - men du lærer å mislike den ganske intenst!

Det enkle er å eliminere enkelte feilkilder. På neste batch bruker du karboneringsdrops, så er du sikker på punktet rundt sukker.
Slik fortsetter du til du blir dritt lei. Da må alt plukkes frahverandre, kokes og desinfiseres. Liten vits å ta bare en del. Alt må tas.
Ikke vent for lenge med å gå 'all inn' på kok /desinfisering. Viktig å ta dette før du blir lei hele brygginga.

Det er vel egentlig enkelt å finne ut om det har noe å gjøre med sukkeret, så framt @Hansdotter vet
  1. at sukkerlaken ble kokt skikkelig
  2. hvor mye sukker som ble brukt
  3. om alle, eller bare noen, av flaskene er rammet
  4. at ølet var utgjæret da det ble flasket
Hvis det ikke har noe med sukkeret å gjøre, er det vel like greit å gå til verket med en gang. Det betyr å ta runde med å plukke fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre, vaske det grundig, og desinfisere. Alle flasker må reingjøres grundig. Det er lett å overse små flekker av fastgrodd skitt, så de må inspiseres grundig. (Jeg har gått gjennom et par kasser som har stått siden min tidligste bryggertid, og som jeg mente var greit reingjort da jeg satte dem bort, og jeg ble litt sjokkert. Det var en del dritt der i form av tynn gjærfilm.)

"Alt" omfatter alt som vørter/øl er i kontakt med etter nedkjøling.
  1. Kjølespiralen, dvs, den eventuelle øvre delen av den som ikke blir kokt underveis.
  2. Lokket på kjelen, dersom det blir satt på etter nedkjøling
  3. Krana på kjelen
  4. Eventuelle dingser og slanger som brukes når vørteren overføres til gjæringskaret
  5. Gjæringskaret (Sjekk for riper. Gamle og slitte plastkar bør byttes ut.)
  6. Krana på gjæringskaret, eventuelt hevert som brukes til omstikking/tapping.
  7. Tappestav (Der samler det det seg mye guffe)
  8. Flasker

Bare for å øke forvirringen litt: Da jeg begynte å brygge fikk jeg ganske kraftig karbonering på enkelte batcher. Jeg oppdaget da etterhvert at kjøkkkenvekta jeg brukte for å veie sukker hadde misvisning på opptil 20 prosent. Jeg har nå kjøpt nye vekter som jeg har grunn til å stole mer på, og har nå mer normal karbonering (faktisk med tendens til underkarbonering med de samme sukkerberegningene).

Tilbake
Topp