Skumme av under kok.

Under siste brygging ble det diskutert det faktum om man skummer av under koking av vørter. Vi har gjort det på våre brygg(3 stk.) Med grunnlag i hva man gjør når man bla. koker kraft, der fjerner man skum for å få klarest mulig resultat. Er dette tilfelle her også eller?
Hva vil i såfall være forskjellen på om man gjør det eller ikke?

Brekke


Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Nei det er sant det, men det gjelder vell di fleste forum :/

Takk for link:)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Sitat: " The stability of beers with respect to haze requires the sufficient removal of both cold and hot breaks"

fra "principles of brewing science", George Fix
 
Jeg skummer av. Har ikke tenkt noe mer på det enn at det er jo ikke ting jeg vil ha i ølen, så da fjerner jeg det bare.
 
Ja men da har jeg jo forstått det sånn at vi gjør ingen skade.. Tenkte kanskje dette påvirket skum i ferdig øl, noe som det vell gjør i en viss grad etter som jeg har lest i ettertid..


Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Innbiller meg at John Palmer og Jamil Zainasheff i en podcast om head retention (brew strong) mente at fjerning av dette skummet kan få negative konsekvenser for skumdannelse/stabilitet i det ferdige ølet.
 
Ja man fjerner jo proteiner, som er det som lager skum.. men hvor mye det faktisk har å si finner jeg ikke noe på, bare at mange skummer av og framdeles har bra skumdannelse. Dette er vel noe folk har forskjellige meninger om, så en fasit finnes vist ikke!

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Eg fjernar alltid skummet som byggjer seg opp før og under hot break. Alternativet er at eg etter noko tid høyrer det skummar over. Dessutan er det då ein fordel å unngå mest mogleg utfelling i botn, ettersom utfellinga bidreg til noko mindre brukbar vørter eller øl.
 
Har også resonert meg fra til at det jeg tar av i form av skum, slipper jeg å plages med i bunnen :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Jeg skummer av. Har ikke tenkt noe mer på det enn at det er jo ikke ting jeg vil ha i ølen, så da fjerner jeg det bare.

Det gjorde jeg også.. Men smak på skummet, det smaker slettes ikke ringt. Jeg har latt det være den siste tiden, ikke merket noe negativt.

Typed with thumbs.
 
Innbiller meg at John Palmer og Jamil Zainasheff i en podcast om head retention (brew strong) mente at fjerning av dette skummet kan få negative konsekvenser for skumdannelse/stabilitet i det ferdige ølet.
De mente man fjernet proteiner som hjalp på skumdannelse/stabilitet. Tasty mente han aldri hadde hatt skumproblemer etter han sluttet å fjerne skum under kok.
 
Jeg mener at en av de gamle måtene å brygge bock på er å ikke skumme av og koke fire timer slik at noe av proteinene kokte tilbake i vørterten.
I forhold til maillard reaksjonene som trenger både proteiner og karbohydrater, kan jeg forstå logikken i å ikke fjerne det også.
 
Sitat: " The stability of beers with respect to haze requires the sufficient removal of both cold and hot breaks"

fra "principles of brewing science", George Fix

Han refererer ikke til skummingen her.

Jeg har både skummet av og katt være i hjemmebryggingen. Ser null og nix forskjell på det ferdige resultatet.

Kommersiell praksis er å ikke skumme.
 
Må vell prøve på fredag, å ikke skumme av.. Om dette ikke påvirker mengden bunnfall i kjelen og klarhet på ferdig øl, skal jegnogså la være.. Har så langt ikke slitt med overkok, koker ca 55l i en 75l kjele..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Han refererer ikke til skummingen her.

Jeg har både skummet av og katt være i hjemmebryggingen. Ser null og nix forskjell på det ferdige resultatet.

Kommersiell praksis er å ikke skumme.
Holder det med en kvast kattehår eller må hele katten oppi?
 
Tilbake
Topp