Skylle mesken på 78 grader

Vi skyller altid mesken på 78 grader. Bryggekompisen min lurte på hvorfor vi ikke bare kunne koke opp vann til 100 grader og skylle fra der?(slippe å passe på temperaturen)

Er det noen her som virkelige vet hvorfor vi må skylle på nøyaktig 78 grader
 
Om du koker opp til 100 grader så vil du dra med tanniner fra malten. Vil gi en litt besk smak. Skylling er godt forklart i John Palmer's "How To Brew".
 
Fenoler, for høy pH, tåkete øl samt tanniner som er nevnt kan du oppleve dersom du bruker for høy temp på skyllevannet.
 
Takk for gode svaralt har en forklaring
Er det noen problemer med å skylle ved lavere temperatur? Noen som har gode svar her også.

Ellers skål til dere alle og go helg
 
Da får du vel ikke med deg så mye godsaker
Ekstrak er ofte et kompromi mellom å få med seg så mye godsaker som mulig uten og også få med uønskede stoffer
 
Bare tull å holde skyllevannet på 78 grader. I praksis kan du godt ha 85-90 grader på skyllevannet så lenge du ikke har mer enn 78 grader i mesken.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
RuLu skrev:
Bare tull å holde skyllevannet på 78 grader. I praksis kan du godt ha 85-90 grader på skyllevannet så lenge du ikke har mer enn 78 grader i mesken.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Tja. Hvis man, som mange gjør, bruker et utmeskingssteg på 77-78 °C før skyllingen, er det jo ok ikke å ha skyllevannet noe særlig varmere enn dette...
 
RuLu skrev:
Bare tull å holde skyllevannet på 78 grader.

Ser at Gahr har svart meeeget diplomatisk på dette, men kan ikke annet enn å si meg dypt uenig i det siterte utsagnet!

Finnes masse litteratur om hva som skjer om man skyller med temperaturer over dette, og en rekke tråder på dette forum som gir gode forklaringer...
 
Hehe, ser jeg tråkker i vedtatte sannheter....igjen. Enig hvis man kjører utmesking på 78 grader. Jeg er så enkel at jeg mesker på fast temperatur som kan variere mellom 64 og 69 grader avhengig av øltype. Med 2-3 cm vannstand over mesken ved skylling har jeg erfart at jeg får bedre utbytte ved å øke skyllevannstemperaturen slik at reell temperatur blir ca 78 grader i mesken. Dette uten å merke antydning til tanniner eller andre usmaker. Er vel egentlig ikke noen uenighet? Jeg lover å beskrive forutsetningene for uttalelsene bedre neste gang:)
 
Tilbake
Topp