Skyllemetode BB60 v2

Hei medbryggere,

Lurer på om noen her kan dele sine erfaringer vedr. skylleprosessen.
Hvilken metode bruker dere?

Lurer også litt på ca. hvor mye avdamping dere får under koking av 50L batcher?
Vi slet med å få "fosskoking" fikk ca.3L avdamping under kok 90min
 
Har brukt den gamle BB30 som HLT til dette formålet. Fylle den maks og etter fylle med varmt vatn fra en anna kjele, alt etter kor mange liter eg treng til skyllinga. Har ei pumpe og et "over-risslingsanlegg" og brukar då typisk 45minutt til over en time+ på skyllinga.(jo lengre tid jo bedre utbytte av malten har eg fått) Dei gongane eg har brygga 50 liter har avdampinga vert på rundt ca 4liter. Har då effektegulatoren på rundt 80% +(-) etter kok er oppnådd og mitt termometer vise rundt 99-100grader.
edit: godt synlig rullande kok. ;)
 
LasseO skrev:
Har brukt den gamle BB30 som HLT til dette formålet. Fylle den maks og etter fylle med varmt vatn fra en anna kjele, alt etter kor mange liter eg treng til skyllinga. Har ei pumpe og et "over-risslingsanlegg" og brukar då typisk 45minutt til over en time+ på skyllinga.(jo lengre tid jo bedre utbytte av malten har eg fått) Dei gongane eg har brygga 50 liter har avdampinga vert på rundt ca 4liter. Har då effektegulatoren på rundt 80% +(-) etter kok er oppnådd og mitt termometer vise rundt 99-100grader.
edit: godt synlig rullande kok. ;)

Hvilken pumpe og evt filter bruker du?
 
Til det varme skyllevatnen bruka eg ei solarpumpe fra ebay.Type slik (http://www.ebay.com/itm/Solar-DC-12V-24V-Hot-Water-Circulation-Pump-Brushless-Motor-Water-Pump-3M-5M-csf-/261218281094?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3cd1d2a686) Treng ikkje nåke filter til dette formålet ;) Men til skjølve BB60 bruka eg den "nye" pumpa fra ølbrygging. Passa då på og manuelt sirkulere et par liter før eg kobla til pumpa. Den filter innsattsen går fort tett synst eg.
 
LasseO skrev:
Har brukt den gamle BB30 som HLT til dette formålet. Fylle den maks og etter fylle med varmt vatn fra en anna kjele, alt etter kor mange liter eg treng til skyllinga. Har ei pumpe og et "over-risslingsanlegg" og brukar då typisk 45minutt til over en time+ på skyllinga.(jo lengre tid jo bedre utbytte av malten har eg fått) Dei gongane eg har brygga 50 liter har avdampinga vert på rundt ca 4liter. Har då effektegulatoren på rundt 80% +(-) etter kok er oppnådd og mitt termometer vise rundt 99-100grader.
edit: godt synlig rullande kok. ;)

Har du isolert kjelen?
Tapper du av alt meskevann før du starter skylling? :jaha:
Takker for svar :ilike:
 
Har laga meg et tynt liggeunderlag som ved behov kan benyttast på kjelen. Nei eg bruka Fly-sparge når det er tid for det.
 
Tilbake
Topp