skylletrøbbel biab meskepose

Trådkurven virker jo ikke dum sett at mann får trekt bunnen til en "trakt" form og linet den så det ikke renner ut sidene etc. :)
skal se mer på det, på høy tid å ordne seg noe greit og enkelt.
Ovnsristen du bruker, er det en slik med firkantmønster eller bare langsgående stenger?

Er bare langsgående strenger og skyller bare en gang. Ser ikke så dum ut den ovnsformen til ikea, om den er høy nok. Har du 7-9 kg med malt så er den kanskje for stor for formen?
Du kan jo se om du ikke finner en kurv som passer nedi kasserollen, evt. så kan du jo få tak i plastglass (ganske billig på biltema) å sette på sidene av kurven og sette kurven på en rist oppå kasserollen. Da vil den jo fungere utmerket.

Vurderer å kontakte kjennskaper som holder til på cnc-verksted /plateverksted å høre om de kan utføre ett vidunderverk som lett kan
benyttes av slike som oss til bryggingen altså :) i rustfritt stål såklart, ville vært nydelig.

Har utrolig lyst på ett maltrør ala det som finns i speidelgrytene bare for biab såklart, altså, hadde vært en drøm, men føler det blir enda vanskeligere uten sirkulasjonspumpene og holde temperaturen riktig. Kunne jo enkelt brukt en av disse krabbekoker innerristene / innsatsene, og skjært av bunnen for alt jeg bryr meg og hatt de i kjelen gjennom hele meskingen. Men ville satt pris på utvendig kjelehåndtak for enklere løft.

ang. speidel for de som har en / kjenner til funksjonen, pumpes væsken inn under maltrøret og opp eller motsatt?

En bryggers problemer og drømmer altså. :rolleyes:

Jeg tok et gjæringskar å skar av bunnen med ei håndsag før jeg kjørte på med masse små hull i bunnen, denne setter jeg opp ned i kjelen og lar det renne av, før jeg tar mengden med skyllevann og kjører gjennom. Siden jeg er rookie i faget, er jeg ikke livredd tanniner foreløpig, så jeg klemmer ivei etter skylling. Dette har funka utmerket enn så lenge, men har absolutt forbedringspotensial. Når ting har roa seg litt med studiene(etter eksamen) tenkte jeg og valse noe på verkstedet, som kan bli ei mer permanent løsning. Hjemmelagd sil er billig, forutsett du har et gjæringskar og avse, i tillegg til ei skrumaskin og et borr. Anbefaler forsåvidt og lage litt høl i den kanten som går mot kranen på kjelen, hvis du har det..

skal se hva jeg finner på nå, tenker å brygge på kommende søndag, en enkel leskende pale ale..

vurderer å bygge ett simpel tre rammeverk til en gjærbøtte som kan stå over kjelen og legge i en rist midt i bøtta som posen kan hvile på,
og såklart sette en haug med hull i bunnen av bøtta om ikke bare fjerne helebunnen.

Dette er kanskje ikke svaret du er ute etter, men personlig valgte jeg å slutte med skylling. På grunn av BIAB-oppsettet ble det mye mer jobb enn det var verdt uansett hvordan jeg gjorde det. Nå heiser jeg bare posen opp i en talje i taket og lar den renne av seg mens kjelen koker opp, og effektiviteten min er på ca 75%. Kanskje jeg bruker malt for fem kroner mer enn om jeg hadde skylt i egen bøtte eller med kjempedørslag og overrisling, men det er en utgift jeg helt fint kan leve med. ;)

Jeg mesker i kjøleboks, men synes dette hørtes veldig interessant ut likevel. Som du sier, 5-10 kroner i ekstra korn er ikke mye. Er lavere effektivitet eneste ulempen ved å ikke skylle?

Dette vil kunne spare en del tid på bryggedagen og lett verdt noen kroner i form av ekstra malt! :)

Tilbake
Topp