Skylling og forbedring

Hvorfor det? Det er jo en del av basemalten i en oppskrift som erstattes med ekstrakt. Maltsammensetningen blir akkurat den samme.

Oppskriften legges inn i en bryggekalkulator for å se hva OG blir. Så reduseres basemalten til man får en akseptabel mengde samlet malt og legger til LME eller DME til man får planlagt OG igjen.

Den ekstrakten vi får kjøpt på bryggebutikkene har like høy kvalitet som den vørteren vi lager selv, det er bare vanninnholdet som er redusert.
Skal innrømme at jeg misforsto deg der. Ekstrakt i stedet for malt – da er jeg enig i at man kan oppnå høyere sukkertetthet. Trodde du mente ekstrakt som et tillegg om man bommer på OG.

Har aldri brygget med ekstrakt – og har faktisk aldri tenkt i de baner.
 
For meg er det egentlig mer prinsipp/håndtverk. Jeg liker å heller finne løsninger/metoder/regne på det og så justere enn å bruke ekstrakt, føler det er litt mer faglig utfordring liksom. Sikkert barnslig tankegang men det er nå sånn jeg tenker.

Og ekstrakt "kan" vel bare erstatte mesket malt med så og så mye. F.eks så er utgjæringsgraden og sukkersammensetningen allerede satt på ekstrakt. Men hvis man trenger å tilsette fantastiske mengder ekstrakt så er det vel like greit å drite i å brygge det ølet, eller finne seg en større kjele.
 
Man styrer vel ikke meskeprofilen på LME/DME heller. Og dermed ikke helt sluttresultatet.
Men DME er jo praktisk da. jeg bommet på Birger Eriksen, og tilsatte da, faktisk for første gang i karrieren, litt DME for å nå OG. Så ser det har sin verdi.
 
Eh, ikke? Hvor har du det fra?
Maltekstrakt er laget på akkurat samme måte som vi lager vørter av profesjonelle malterier, bl.a. Muntons, Briess med flere, sannsynligvis med bedre kvalitet enn hva vi klarer med vårt enkle utstyr. Forskjellen er at noe av vannet fjernes etter koking, i DME fjernes 98% av vannet. Det sikrer god holdbarhet.

Jeg kan nærmest garantere at du ikke kjenner noen forskjell mellom øl der noe av basemalten er erstattet med ekstrakt, og all grain. Husk at spesialmalten meskes på vanlig måte.

Her kan du lese deg opp på hvordan ekstrakt lages:
https://byo.com/article/making-malt-extract/
 
Jeg har en veldig god ekstrakt-basert oppskrift (Cream Ale Express) som jeg har brygget to ganger. Den gir et veldig godt øl med mye smak. Jeg har to ganger forsøkt å erstatte ekstraktet med all grain. Det blir en annen smak og føles litt spinklere. Det er annerledes. Selvsagt KAN det bli likt, men det er vanskeligere enn man tror.
 
Gjennombrudd i dag på Grainfather-skylling. 85% meskeutbytte. Det er meget sannsynlig at kanalisering har vært problemet, og spesielt under skylling. Tidligere har jeg bare fulgt oppskriften med å la øvre perforerte plate være på. Denne gangen gjorde jeg først en batch sparge med halvparten av skyllevannet og tok da av toppen det var da klart for meg at sirkulasjonen hadde gravd en grop i maltsengen og at det meste sannsynligvis hadde siekulert gjennom den veien. Tidligere ville en slik grop fungere som kanalisering under skylling. Denne gangen rørte jeg maltet jevnt igjen og fortsatte skylling som normalt med resten av skyllevannet, men uten toppristen og rørte. Det gikk da mye saktere enn det noen gang har gjort før på GF, og det selv om dette var en ganske liten batch. Jeg tror dette er veien å gå, altså å få av toppristen og røre i maltet under skyllingen.
 
Gjennombrudd i dag på Grainfather-skylling. 85% meskeutbytte. Det er meget sannsynlig at kanalisering har vært problemet, og spesielt under skylling. Tidligere har jeg bare fulgt oppskriften med å la øvre perforerte plate være på. Denne gangen gjorde jeg først en batch sparge med halvparten av skyllevannet og tok da av toppen det var da klart for meg at sirkulasjonen hadde gravd en grop i maltsengen og at det meste sannsynligvis hadde siekulert gjennom den veien. Tidligere ville en slik grop fungere som kanalisering under skylling. Denne gangen rørte jeg maltet jevnt igjen og fortsatte skylling som normalt med resten av skyllevannet, men uten toppristen og rørte. Det gikk da mye saktere enn det noen gang har gjort før på GF, og det selv om dette var en ganske liten batch. Jeg tror dette er veien å gå, altså å få av toppristen og røre i maltet under skyllingen.

Mycket bra! Så jeg farer ikke bare med fjas likevel :D Hvor var gropen? Rett ved overflow-røret?
 
Gjennombrudd i dag på Grainfather-skylling. 85% meskeutbytte. Det er meget sannsynlig at kanalisering har vært problemet, og spesielt under skylling. Tidligere har jeg bare fulgt oppskriften med å la øvre perforerte plate være på. Denne gangen gjorde jeg først en batch sparge med halvparten av skyllevannet og tok da av toppen det var da klart for meg at sirkulasjonen hadde gravd en grop i maltsengen og at det meste sannsynligvis hadde siekulert gjennom den veien. Tidligere ville en slik grop fungere som kanalisering under skylling. Denne gangen rørte jeg maltet jevnt igjen og fortsatte skylling som normalt med resten av skyllevannet, men uten toppristen og rørte. Det gikk da mye saktere enn det noen gang har gjort før på GF, og det selv om dette var en ganske liten batch. Jeg tror dette er veien å gå, altså å få av toppristen og røre i maltet under skyllingen.

Se der, ja:)!
 
Ah, hehe, naturlig nok. Men det var ikke en kanal ned gjennom maltsenge. Forståelig om du ikke så attkurat dette som er umulig å se. Men ja, GF sprayer bare rett ned i maltsengen?
Nei, det er en perforert topplate som vørteren renner igjennom. Jeg prøver å få slangen til å ligge så den lager en liten whirpool oppå topplata. Ihvertfall ligge så den ikke spruter rett ned i malten.
 
Nei, det er en perforert topplate som vørteren renner igjennom. Jeg prøver å få slangen til å ligge så den lager en liten whirpool oppå topplata. Ihvertfall ligge så den ikke spruter rett ned i malten.

doh, selvsagt. Toppplata bør vel være under vørternivået antar jeg.
 
Ah, hehe, naturlig nok. Men det var ikke en kanal ned gjennom maltsenge. Forståelig om du ikke så attkurat dette som er umulig å se. Men ja, GF sprayer bare rett ned i maltsengen?
Det er jo et perforert lokk, men spesielt med små maltmengder så er slangen så kort at den peker rett ned og "spyler" en kanal. Jeg vurderer å fikse noe som sprer istedenfor en slik stråle. Jeg tror man får dette i mindre grad ved større maltmengder, men at det også er mulig der, selv om slangen da ligger mer oppå den perforerte platen. Jeg tror likevel at å få av den perforerte platen slik at man kan røre under skyllingen er det viktigste. Under selve meskingen er jo alt maltet senket ned i mesken uansett.
 
Ja, det er riktig.

Det må da være litt å gå på mellom toppen av vørteren og maltsengen ie en GF? eller er det malt helt opp til greia? Selv med mine brygg hvor jeg makser ut oppsettet mitt så får jeg hatt utløpet av resirk-loopen 4-5 cm under vørteroverflaten. Omtrent null bevegelse i overflata.
 
Det må da være litt å gå på mellom toppen av vørteren og maltsengen ie en GF? eller er det malt helt opp til greia? Selv med mine brygg hvor jeg makser ut oppsettet mitt så får jeg hatt utløpet av resirk-loopen 4-5 cm under vørteroverflaten. Omtrent null bevegelse i overflata.
Ikke med småbatcher på under 3kg. Slangen er for kort.
 
Ja, kanskje. Det ble jo bra utbytte med kort slange og kun 2,6 kg malt nå. Jeg kommer ihvertfall til å fortsette å røre under skylling. Jeg tror det er under skyllingen (når skyllevannet skal renne jevnt gjennom maltsengen) at det er viktigst med jevnt fordelt malt. Det som er litt blæh er at nå er den fine OG-forutsigbarheten min fullstendig i det blå. En svale gjør ingen sommer, og det er ikke gitt at jeg får 85% neste gang. Jeg får justere forventningene mine litt etterhvert.

Det er uansett nyttig å maksimere utbytte når man justerer siktet mot brygging av Birger Eriksen om et knapt år.
 
Sist redigert:
Jeg tror det er under skyllingen (når skyllevannet skal renne jevnt gjennom maltsengen) at det er viktigst med jevnt fordelt malt.

Det er nok riktig, det blir skylt ut mer sukker hvis det røres under skylling, så det gjorde jeg før.
Minuset er at malten ikke får virke som et filter som stopper små partikler, og derfor blir det mer grums i vørteren.
Men det er egentlig ikke noe stort problem, det legger seg på bunnen av gjæringskaret allikevel, ihvertfall hvis du kaldkræsjer.
 
Tilbake
Topp