Skylling på BB30/Speidel

Hvordan ordner dere med skylling, dere som skyller gjennom hevet maltrør? Så ein som hadde brukt vannkanne til jobben, men må da være mange andre kjekke måter å få gjort jobben på?
 
olavgn skrev:
Hvordan ordner dere med skylling, dere som skyller gjennom hevet maltrør? Så ein som hadde brukt vannkanne til jobben, men må da være mange andre kjekke måter å få gjort jobben på?

som bøtte, mugge, kopp, etc?, hva som helst som holder vørteren er jo fint :)
 
Tenkte kanskje det var lurt å gjøre noe ekstra for å unngå å lage kanaler i mesken, men joda, funker sikkert på et vis det og ;D
 
olavgn skrev:
Tenkte kanskje det var lurt å gjøre noe ekstra for å unngå å lage kanaler i mesken, men joda, funker sikkert på et vis det og ;D

ah, slik ja, i speidelen har vi en slik rist over og under malten i røret, så jeg heller på rista, antar det ikke dannes ås mye kanaler da

Ser jo de som skyller i vankelige meskekar også, noen tar alufolie de legger over maltet med masse høl, slik at man får helt litt overalt på en måte.
Andre måter er jo disse kulene med høl som sprer vann/vørter overalt isdet for å helle på ett sted.
 
Hei!

Vi kjøpte et sett med stålboller 3 forskjellige størrelser på Coop Prix for 49,- og boret 5 hull i bunnen av den største. Hullene er vel kanskje 1,5 mm. Så popnaglet vi to vinkeljern på siden av bollen slik at den henger på disse i passe avstand over mesken under sirkulering. Under skylling passer bollen fint slik at den "henger nedi" røret.

Under mesking tappet vi vørter i de to andre bollene (vekselvis) og helte over i bollen med hullene - med en struping på kranen som passet sånn ca. med tempoet vørteret renner igjennom hullene i bollen. Vi gjorde dette kontinuerlig gjennom hele meskingen. På et tidspunkt ble vi så opphengt i noe prøvesmaking av tidligere brygg at vi glemte bort hele greien med det resultat at vørteren fløt utover gulvet :)

Selv om det fungerte greit, så ser jeg absolutt poenget med pumpe og kommer kanskje til å utvide med dette senere.

Under skylling helte vi bare vann oppi bollen etterhvert som det begynte å bli tomt ...

Legger ved et bilde som viser bollen i aksjon under meskingen.
 

Vedlegg

  • sirkulering.jpg
    sirkulering.jpg
    501,1 KB · Sett: 484
Sånne løsninger jeg tenkte på, ja :) Sjøl tenker jeg bare bruke ein slange jeg kan legge langs kanten ved resirkulering med pumpe, men når maltrøret er hevet funker det nok ikke like godt, og må finne på noe annet lurt.
 
Etter min pumpe tok kvelden måtte jeg "back to basics", og sirkulerer manuelt.

Jeg bruker ett 3l. målekar til jobben. Tapper og heller oppi igjen.
Skal prøve med alu. folie som neslekkim nevner. Ellers har jeg brukt ett tefat eller tallerken.
 
Når jeg sirkulerer, så bruker jeg å sirkulere med et litersmål, da blir det i underkant av en liter, og det er alltid veske over mesken.
 
Men når du skyller med hevet maltrør er det ikke noe væske over mesken lenger, hva gjør du da?

Aleksander_B skrev:
Etter min pumpe tok kvelden måtte jeg "back to basics", og sirkulerer manuelt.
Søren, holdt ikke pumpa? Dumt at jeg har kjøpt maken, da.
 
Etter en rask teknisk befaring av Magnus er diagnosen en brent motor. Sannsynlig forårsaket av noe humle eller malt som har kilt impelleren...

olavgn skrev:
Men når du skyller med hevet maltrør er det ikke noe væske over mesken lenger, hva gjør du da?

Når maltrøret heves opp fra mesken er det inne noe man kan gjøre mtp. vann over maltsengen. Man får bare skylle regelmessig over det hele med de x-liter med vann som behøves. :)
Dette gjelder også for dem som brygger med terasse/villabryggeri, speidel og Nimbus. Alle må skylle igjennom kornet med varmt vann etter silkaret er tatt opp.
 
olavgn skrev:
Men når du skyller med hevet maltrør er det ikke noe væske over mesken lenger, hva gjør du da?

Når jeg skylte nå, så dryppet det såpass sakte igjennom, at det var vann over mesken hele tiden. Hvis ikke, ja så kort oppsummert, lar jeg det stå til :)
 
Tilbake
Topp