Sant nok. Mer kustus på skylling, varmer jo opp det som kommer i BK underveis. Men pleier å treffe kok noen minutt etter avtapp. Varme opp på lavere effekt kanskje.
Da prøver jeg å forestille meg prosessen.
-Tappe av all vørter så jeg kun har igjen den bløte malten. Helle på den mengden med skyllevann, la det stå i et par minutter. Så skru opp krana og strup den så det kun renner ut 1/li.m.
-Gjenta til ønsket volum.
Ser dette bra ut?
Jeg er ute etter mer dybde i ølet. Syns det blir noe tynt på noen brygg.
Kan det være for høy gjæringstemperatur?
Det høres ut som en grei fremgangsmåte for partiskylling (batch sparge).
Tviler på at det vil gi deg mer dybde i ølet. Der har nok gjæringen mye å si med tanke på mengde, helse, oksygenering, gjærtype og temperatur. Hvis gjæringen er ok kan du justere fylde og kompleksitet med maltsammensetningen i oppskriften.
Hvis dere kan flytte gjæringen til et rom med lufttemperatur 15-18 C de første tre døgnene er nok det en forbedring. Hvis det er større gjæringskar enn 30 L kan de stå enda litt kaldere de første døgnene.
Jeg brygger BIAB, skyller ofte ikke i det hele tatt, andre ganger pælmer jeg noe vann gjennom på noen minutter. Har 80+% effektivitet på det meste. I min erfaring så gir fullvolum-mesk like gode resultater som mindre volum + skylling.
13 kg korn skal normalt gi oss 45-50 liter vørter.
Da er det stappfullt., Så da må vi skylle for å få opp volumet. Hvis ikke så blir det jo nesten ingenting igjen etter at kornet har sugd til seg vørter
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.