Det er en liten svakhet i programmet bare. Jeg mesker med kombinert "sparge water" og "strike water". Det kommer frem i oppskriften, men ikke i sammendraget som jeg linka.
Jeg tar ikke ut noe her nei, og har ikke hatt noe problem med grumsete øl. Løfter opp meskeposen, og lar den renne av, legger den så over i en dunk, lar den ligger der litt og tømmer det som renner av i dunken over i kjelen. Men tar aldri med grums etter kok over i gjæring, og heller ikke fra gjæring til fat.
Hvor lenge mesker du? Mesken min har en tendens til å bli stående lenger enn "nødvendig" da kone og barn krever sitt, mulig ting tar litt lengre tid med no sparge.
I praksis til sammen halvannen til to timer, vil jeg tro. Men jeg testa en del brygg i sommer med no sparge og "short and shoddy", altså med meske- og koketider på bare en halvtime, og det ga faktisk god meskekeffektivitet. Da lå riktignok mesketemperaturen på ca. 67 grader, som gir rimelig kjapp konversjon. (Ølet blei ikke noe dårligere enn vanlig, men jeg slutta med det, fordi det rett og slett blei ganske stressende at ting skulle gå så fort
.)
Nåja, det jeg prøver å få sagt, er at mesketid ikke er noen veldig vesentlig faktor når det gjelder effektivitet. Jeg er temmelig sikker på at det er vanskelig å få noe høyere konversjonseffektivitet enn det jeg har. (Jeg maler ganske fint, også, og har steinkontroll på pH'en, så ingen av de to faktorene virker negativt inn.)
Meskeeffektiviteten er jo en effekt av konversjonseffektiviteten + "skylleefffektiviteten", og det er den siste som er avgjørende. Så lenge du ikke gjør noe direkte feil under meskinga, bør konversjonseffektiviteten være god. Så forklaringa på at du får bortimot like god meskeeffektivitet med no sparge som jeg får med batch sparge, må hovedsaklig ligge i at du tar med alt fra meskinga. Dessuten jukser du litt hvis du mesker med så mye vann at du må justere ved hjelp av ekstra koketid
. Da mesker du jo egentlig til et øl med lavere OG, og det gir høyere effektivitet.
Jeg syntes effektiviteten din virka urimelig, og det plaga meg litt, så det var greit å få svar på spørsmål. Takk skal du ha
.