Slanger og koblinger

Etter en tid med utbedringer og innkjøp av forskjellig utstyr sitter jeg med ett virvar av forskjellige slanger, overganger og slangeklemmer. Jeg kunne tenke meg å rydde/systematisere disse. Forhåpentligvis kan samme slangedimensjon benyttes til både gass og vørt. Her finnes flere kvaliteter og lurer på om disse som kjøpes på Coop/Biltema er gode nok, eller man bør benytte samme kvalitet som næringsmiddelindustrien (som vi er en del av!)
Videre kunne jeg tenke meg andre koblinger enn slangeklemme og har funnet noe som kalles John Guest-koblinger. Finner ikke så mye info hos importør/forhandler her i landet. Er det noen som har erfaring med slike koblinger, si noe om bruken og evt. hvor man kan kjøpe disse.

Jeg bruker bare John Guest-koblinger på mine fatølanlegg, det er geniale greier. Petit har noen typer, ellers får du tak i på E-Bay. Bare husk på at du må bruke spesielle slanger, rør i hardplast.
Men det vet Ola på Petit alt om.

Jeg har brukt koblinger med lignende virkning på slanger som er litt mykere. Disse slanger har en ytter-Ø på ca 5 mm, så kanskje de da er harde og ufleksible nok i forhold. Men harde slanger (som knapt er gjennomsiktige) anbefales.

Forstår det slik at man kobler sammen to slanger med bruk av ett koblingsstykke uten bruk av slangeklemme. Jeg antok at man monterte koblinger i slange-endene og koblet disse sammen igjen som f.eks Gardena-systemet. Det er altså feil.

Ja man bare trykker slangerørene inn i J-G koblingen.Veldig enkelt å demontere -montere

http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1442&postdays=0&postorder=asc&start=15

Du får tak i John Guest koblinger i England, så sjekk ut www.ebay.co.uk da får du skikkelig rå priser på det meste..

Eller send en mail til han her som jeg har skrevet om:

Paul Liggings

Han stappet en masse koblinger, slangeklemmer og slanger i en liten pappeske for noen skarve kroner (langt unna tollgrensen). Vips så hadde jeg for å lage min egen lille strupeløsning som du ser på linken. Jeg fikk også tak i koblinger for min Angram som Geir J linker til  :skaal2:

Er det noen som vet hva gjengedimmensjon det er på Cornelius QD-tilkoblingen? Kan det være 1/8 BSP?

Bjorf

Bjorf skrev:
Er det noen som vet hva gjengedimmensjon det er på Cornelius QD-tilkoblingen? Kan det være 1/8 BSP?

Bjorf

Send en PM til Patrick, han vet det tror jeg.. Han har bestillt kobling fra Paul Liggings.

Det finnes forskjellige gjenger, nettopp det er problemet når man skal skifte ut koblinger på corneliusfat. Har du skyvelær og/eller lineal, så kan du finne ut av hva slags kobling du bruker.

Her er fremgangsmåten for måling av gjengene: http://mdmetric.com/tech/tic1e.htm
Her er tabellene hvor du kan finne tilbake måleresultatene dine og så identifisere British-standarden på gjengene: http://mdmetric.com/tech/tict.htm
Jeg skal prøve å måle én av mine koblinger og se om jeg finner den tilbake i tabellen.

Sånn. Nå har jeg skrudd fra hverandre et av mine fat, laget i Tyskland i 1977. (NC-type, uten gummikrage)

Jeg har ingen skyvelær så målene er sånn passe nøyaktige.

Det som nå stikker ut av fatet, etter at jeg skrudde av koblingen, er et lite stykke rør med utvendinge gjenger. 'Major' diameter, altså diameter målt med gjengene, ligger på ca 15,5 mm. Og så er det bare få gjenger så man ikke får målt en hel cm av dem, men jeg tipper det er 6 gjenger per cm. Det gir en 'pitch' på 1,5 til 1,75.

Jeg sjekket også et amerikansk fat og det hadde akkurat samme kobling. På nettsiden til CanDirect.de fant jeg CC-koblinger som var betegnet som 9/16 eller 18 UNF. Dette samsvarerer 'temmelig greit' med målingene mine, så er sikkert det det er da. Det vil da samtidig si at man evt bare kan bytte koblingene på et fat dersom man vil bytte fra den størrelsen på CC-fat til vanlig NC-fat. Kanskje noe for Nøisom, som vant NC-fat mens han har CC hjemme?  :brygging:

Aha! QD = Quick Disconnect :)

Ntja, håper linkene likevel kan hjelpe litt. Man kan ihvertfall måle opp gjengene og sjekke tabellen for hva som kommer nærmest.

Eduard skrev:
Sånn. Nå har jeg skrudd fra hverandre et av mine fat, laget i Tyskland i 1977. (NC-type, uten gummikrage)

Jeg har ingen skyvelær så målene er sånn passe nøyaktige.

Det som nå stikker ut av fatet, etter at jeg skrudde av koblingen, er et lite stykke rør med utvendinge gjenger. 'Major' diameter, altså diameter målt med gjengene, ligger på ca 15,5 mm. Og så er det bare få gjenger så man ikke får målt en hel cm av dem, men jeg tipper det er 6 gjenger per cm. Det gir en 'pitch' på 1,5 til 1,75.

Jeg sjekket også et amerikansk fat og det hadde akkurat samme kobling. På nettsiden til CanDirect.de fant jeg CC-koblinger som var betegnet som 9/16 eller 18 UNF. Dette samsvarerer 'temmelig greit' med målingene mine, så er sikkert det det er da. Det vil da samtidig si at man evt bare kan bytte koblingene på et fat dersom man vil bytte fra den størrelsen på CC-fat til vanlig NC-fat. Kanskje noe for Nøisom, som vant NC-fat mens han har CC hjemme?  :brygging:

Har et sett ekstra med CC koblinger i skuffen hjemme  :)

Sliter litt med riktig overgang mellom CC-koblingen og Co2 patronen/tappekrana som jeg vant, men det finnes vel forhåpentligvis en overgang å få tak i ?

Vi må vekke liv i Patrick som sagt, når han våkner så kan han fortelle litt mer kanskje.. Eller du kan  maile Paul og høre hva han sendte til Patrick..

Bjorf skrev:
-John-Guest_W0QQitemZ350043571796QQihZ022QQcategoryZ67141QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1713.m153.l1262[/url]

Det skal være en kobling for 8 millimeter, og i metric system kalles visstnok gjengene 7/16 UNF.Der fikk jeg svar fra Paul L.

Riktige gjenger for QD-tilkobling er  1/4 FFL.

Tilkobling av 3/8 slange:
http://cgi.ebay.co.uk/3-8-x-1-4-FFL-Connectors-Corny-Keg

bjorf
(m/Fluke richard)

Så flott at du har fått tak i riktige gjenger, nå gjenstår det bare at det passer QD fra USA som du kjøper billig der.

(send en PM om fluke da)

Tilbake
Topp