"Sleik Med Pang Pang " En Stout med kaffe

Jeg lurer på om noen vet eller har oppskriften til ølet som vant publikumsfavoritten i Oslo?
Jeg smakte dessverre ikke på denne, noen må man jo hoppe over når det er 106 typer øl å smake på ( Hvis man skal gå oppreist ut).
Så hvis noen også kan gi en beskrivelse av smaken er det superflott.
Mange av bryggerne hadde jo vært så hyggelige at de la frem oppskrifter på bryggene, om "To tørste mænd" gjorde dette husker jeg ikke, men håper at noen vil dele oppskriften.
Veldig lyst til å prøve denne :)
 
Klart det, har den ikke her men legger den ut seinere i dag.
Vi hadde med oppskrifter de første par åra vi deltok i PF, men slutta etterhvert med det når vi passerte 12 medbragte brygg. Det blei så #¤%#&%¤ mye papir og nesten ingen ville ha. Det betyr ikke at vi ikke deler når folk spør :)
 
Supert, og all ære til dere som brygger godt øl og tar med dere på slike arrangementer.
Det blir satt pris på!! Et fantastisk fint arrangement takket være alle som stiller opp med godt øl.
Hvis jeg får skikkelig "dreisen" på denne hobbyen og nok selvtillit så skal jeg prøve å stille opp en gang selv. Ser gøy ut, selv om jeg tror de fleste som sto på stand der var litt slitne på kvelden :)
 
To Tørste Mænd
Sleik Med Pang! Pang!

OG: 1.082
FG: 1.018
Beregnet farge: 102EBC
IBU: 75
Sluttvolum: 26 liter (25 liter til gjæring før tilsetn.)

Malt:
45,9% Maris Otter
18,4% flaket hvete
9,2% munich
9,2% hvetemalt
6,2% røykmalt
5,1% sjokolademalt (lys)
3,7% roasted barley
2,3% black patent

Meskes 1 time, 65 grader. Utmesk 75 grader.

Humle:
60 min: Warrior til target IBU
30 min: 1,2 gram chinook pr liter

Koketid: 60 minutter

Gjær: Safale US05. +/- 20 grader i tre uker (vi har ikke temperaturkontrollert gjæring så tempen blir det det er i rommet. Rommet er forsøkt å holde ca 20 grader)

Tilsetninger etter primærgjæring (i 25 liter øl):
1 liter espresso
450 gram rista kakaonibs
Ekstrakt av 10-15 vaniljestenger (avhengig av størrelse)
 
Tusen takk, den literen med espresso, er det av vanlig italiensk espresso styrke? Dvs kruttsterk etter norske ganer?
 
Strengt tatt er det nok bare sterk kaffe på max styrke fra espressomaskin - men her er det rom for å være kreativ :)
 
Skal handle inn litt til dette ølet nå, og lurer på hva jeg kan bruke istedet for Black patent malt, som jeg ikke finner i noen av butikkene jeg vet om :)

Lurer også litt på det som skal tilsettes etter primærgjæringen. Kaffen er jo grei nok, men hva med kakanibsene? De må vel ligge litt i ølet en tid for å avgi noe smak?
 
Sist redigert:
Jo jeg regner vel med at Black malt kan brukes, særlig siden det er så små mengder vil det vel ikke gjøre stor forskjell?
Ser nå at jeg hadde en liten skriveleif, det er kakaonibs jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke?
Når tilsettes det, og forbehandles de på noen måte?
 
Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert
 
Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert

Kult!
Vi rista kakaonibsene i ovnen, rundt 150 grader, til det begynte å lukte sjokolade på kjøkkenet, og hadde dem så i ølet hvor de lå fram til tapping (halvannen ukes tid tror jeg det var). Brukte nettingpose på dem for å unngå å få med biter over i fatet.
 
Takktakk, da blir det slik.
25Kg med malt som har fått i seg ca 10kg med vann er ganske så uhåndterlig i maltposen. Må nok innrømme at det ble litt søl, med et seigt gulv som resultat. Godt vi har innredet et rom i kjelleren tilegnet hobbyen. Tror ikke kona hadde satt pris på dette på kjøkkenet :)
Vi tilsatte litt ren oksygen og håper det sikrer god utgjæring. Er vårt første brygg med såpass høy alkoholstyrke.
 
Tilbake
Topp