For ca et par uker siden fikk jeg et ping på mitt finnsøk, etter fat. og etter å ha utkommandert kompisen som sjåfør, gikk turen mot Asker. (han trenger treningen i å kjøre i større byer!)
To fat med koplinger ble handlet, og vel hjemme ble de satt ut i garasjen og jeg tenkte at jeg skulle få de åpnet ganske enkelt. men måtte først få laget et verktøy til det.
Så jeg laget et kombinasjonsverktøy. som både kunne skru opp fatene, og bryte sikkerhetslåsen.
Startet med dette
En bit firkantrør, kappet så jeg hadde kant nok til å komme under ankerplaten på fatet på begge sider. og en 5mm plate med en mutter sveiset på til å legge press på stigrøret.
En større bit 5 mm plate ble tilpasset diameteren på fatet, slik jeg ikke mangler moment når fatet skal lukkes igjen.
Slik ser det ut ferdig montert på fatet, (Selve tappen er et gammelt trefres verktøy!)
Et par kjappe slag med en gummihammer, og den var løs.
Etter å ha skrudd litt, ville den ikke komme høyere, på grunn av sikkerhetslåsen.
På tide å skille sig av med den.
En vanlig 1krone ble utkommandert til å ofre sig for fatet mitt.
Men det var egentlig bare å skru, til låsen enten ga sig, eller sprakk.
Trur tappene har blitt litt bøyd. må rettes litt.
Utrolig hva en bit eksosrør kan gjøre!
Etter tappene ble rettet, og sikkerhetslåsen fjernet, måtte jeg teste om alt fortsatt passet sammen.
Men slik ser mitt hjemmelagde verktøy ut.
To fat med koplinger ble handlet, og vel hjemme ble de satt ut i garasjen og jeg tenkte at jeg skulle få de åpnet ganske enkelt. men måtte først få laget et verktøy til det.
Så jeg laget et kombinasjonsverktøy. som både kunne skru opp fatene, og bryte sikkerhetslåsen.
Startet med dette
En bit firkantrør, kappet så jeg hadde kant nok til å komme under ankerplaten på fatet på begge sider. og en 5mm plate med en mutter sveiset på til å legge press på stigrøret.
En større bit 5 mm plate ble tilpasset diameteren på fatet, slik jeg ikke mangler moment når fatet skal lukkes igjen.
Slik ser det ut ferdig montert på fatet, (Selve tappen er et gammelt trefres verktøy!)
Et par kjappe slag med en gummihammer, og den var løs.
Etter å ha skrudd litt, ville den ikke komme høyere, på grunn av sikkerhetslåsen.
På tide å skille sig av med den.
En vanlig 1krone ble utkommandert til å ofre sig for fatet mitt.
Men det var egentlig bare å skru, til låsen enten ga sig, eller sprakk.
Trur tappene har blitt litt bøyd. må rettes litt.
Utrolig hva en bit eksosrør kan gjøre!
Etter tappene ble rettet, og sikkerhetslåsen fjernet, måtte jeg teste om alt fortsatt passet sammen.
Men slik ser mitt hjemmelagde verktøy ut.