Slik åpnet jeg fatene mine.

For ca et par uker siden fikk jeg et ping på mitt finnsøk, etter fat. og etter å ha utkommandert kompisen som sjåfør, gikk turen mot Asker. (han trenger treningen i å kjøre i større byer!)
To fat med koplinger ble handlet, og vel hjemme ble de satt ut i garasjen og jeg tenkte at jeg skulle få de åpnet ganske enkelt. men måtte først få laget et verktøy til det.

Så jeg laget et kombinasjonsverktøy. som både kunne skru opp fatene, og bryte sikkerhetslåsen.

Startet med dette

20150916_131907.jpg


En bit firkantrør, kappet så jeg hadde kant nok til å komme under ankerplaten på fatet på begge sider. og en 5mm plate med en mutter sveiset på til å legge press på stigrøret.

En større bit 5 mm plate ble tilpasset diameteren på fatet, slik jeg ikke mangler moment når fatet skal lukkes igjen.

20150916_131916.jpg


Slik ser det ut ferdig montert på fatet, (Selve tappen er et gammelt trefres verktøy!)

20150916_131946.jpg


Et par kjappe slag med en gummihammer, og den var løs.

20150916_132003.jpg


Etter å ha skrudd litt, ville den ikke komme høyere, på grunn av sikkerhetslåsen.
På tide å skille sig av med den.

20150916_132014.jpg


En vanlig 1krone ble utkommandert til å ofre sig for fatet mitt.

20150916_132040.jpg


Men det var egentlig bare å skru, til låsen enten ga sig, eller sprakk.

20150916_132047.jpg


Trur tappene har blitt litt bøyd. må rettes litt.

20150916_132056.jpg

20150916_132116.jpg


Utrolig hva en bit eksosrør kan gjøre!

20150916_132728.jpg

20150916_132734.jpg

20150916_132744.jpg


Etter tappene ble rettet, og sikkerhetslåsen fjernet, måtte jeg teste om alt fortsatt passet sammen.

20150916_132836.jpg



20150916_132859.jpg

Men slik ser mitt hjemmelagde verktøy ut.
 
Kunne klart deg med en kraftig rørtang og en vannpumpetang.

Om du først bruker vannpumpetanga til å presse ned den sorte pakningen, grip den innerste blankestål sirkelen, ta godt grep, vri mot venstre (kanskje høyre) mens du løfter opp, da faller stigrøret ned, skru av "hylsa" med rørtang og ta opp stigrøret.

Dermed er det ingenting å rette, sagde selv av vinklene på tappene med en feinsag med blad for metall. Enkelt og smertefritt :rolleyes:

Så veldig voldsom ut denne metoden du benyttet. :eek:
 
Det er helt riktig, jeg prøvde også den metoden til å begynne med, men fikk det ikke til. Vi var faktisk flere som prøvde.
Etter vi ga opp bygget jeg verktøyet, og åpnet de på denne måten i stedet.
Mitt primære problem, er at dette er A-system fat, og alle jeg har snakket med sier at de ikke kan skaffe topp pakningene til stigerøret!
 
Det er helt riktig, jeg prøvde også den metoden til å begynne med, men fikk det ikke til. Vi var faktisk flere som prøvde.
Etter vi ga opp bygget jeg verktøyet, og åpnet de på denne måten i stedet.
Mitt primære problem, er at dette er A-system fat, og alle jeg har snakket med sier at de ikke kan skaffe topp pakningene til stigerøret!

Innrømmer jeg var hardhendt selv, dermed det med "godt grep". Grep med all min makt, løftet rolig og rikket til høyre / venstre. Fungerte greit på 4 g-kobling bryggerifat hos meg :)

Aner ikke hvordan forskjeller det er her, men ser jo nesten, om ikke helt likt ut under kransen. :)

Ikke for å pirke eller noe, men dette hører vel strengt tatt hjem under utstyr --> DIY

Fin guide som mange kan fra nytte av, om det virkelig ikke er annen vei å gå for å vinne over disse fatene. :)
 
Sist redigert:
Fatkupling 3kant.jpg Fatkupling stige.jpg
Takk for suveren opplæring. Dette er mitt aller første innlegg/spørsmål I Forumet, og vi har "knekt" vår første Bryggerilås på et fat I dag. Takket være postene over her. Men vår kupling er jo ikke lik den Dere omtaler lenger opp her. Vi har "trekantvarianten".... Hva heter den..? Hvilker type er dette på våre bilder...? Og stigerørstoppen I senter, skal vries MED SOLA for å få stigerøret ut av bæringen og ut av bryggerilåsen. Takk for fine poster.
 
Tilbake
Topp