Etter å ha slitt med lav OG på flere brygg nå vurderer jeg å prøve en ny metode (for meg)! Jeg har en 40L isolert beholder(rustfritt) som jeg har bygd til meskekar, med sil i bunn og spreder i lokk, og BB30. Tenker følgende:
Si en oppskrift med 7 kg malt:
1. Meske med så mye vann som mulig på 62-68 grader vann i 60 min, med kontinuerlig sirkulering
2. Tappe all vørter til BB30 å varme opp til 78-80 grader.
3. Tappe tilbake til mesketank og sirkulere i 30 min. La noe være igjen i BB30 for å få plass til litt "skyllevann"
4. Tilføre like mye vann på 78 grader som trengs for å nå ønsket kokevolum 28-30L.
5. Igjen tilbake til BB30 for kok.
Er dette helt håpløst? Hva vil dette gjøre med OG. De 5 siste bryggene har jeg kjøpt som sett fra bryggselv å har på alle bryggene havnet et godt stykke unna forventet OG.
Si en oppskrift med 7 kg malt:
1. Meske med så mye vann som mulig på 62-68 grader vann i 60 min, med kontinuerlig sirkulering
2. Tappe all vørter til BB30 å varme opp til 78-80 grader.
3. Tappe tilbake til mesketank og sirkulere i 30 min. La noe være igjen i BB30 for å få plass til litt "skyllevann"
4. Tilføre like mye vann på 78 grader som trengs for å nå ønsket kokevolum 28-30L.
5. Igjen tilbake til BB30 for kok.
Er dette helt håpløst? Hva vil dette gjøre med OG. De 5 siste bryggene har jeg kjøpt som sett fra bryggselv å har på alle bryggene havnet et godt stykke unna forventet OG.
Sist redigert: