Sliter med lav OG! Tenker å prøve noe nytt. Meninger?

Etter å ha slitt med lav OG på flere brygg nå vurderer jeg å prøve en ny metode (for meg)! Jeg har en 40L isolert beholder(rustfritt) som jeg har bygd til meskekar, med sil i bunn og spreder i lokk, og BB30. Tenker følgende:

Si en oppskrift med 7 kg malt:

1. Meske med så mye vann som mulig på 62-68 grader vann i 60 min, med kontinuerlig sirkulering
2. Tappe all vørter til BB30 å varme opp til 78-80 grader.
3. Tappe tilbake til mesketank og sirkulere i 30 min. La noe være igjen i BB30 for å få plass til litt "skyllevann"
4. Tilføre like mye vann på 78 grader som trengs for å nå ønsket kokevolum 28-30L.
5. Igjen tilbake til BB30 for kok.

Er dette helt håpløst? Hva vil dette gjøre med OG. De 5 siste bryggene har jeg kjøpt som sett fra bryggselv å har på alle bryggene havnet et godt stykke unna forventet OG.
 
Sist redigert:
Jeg synes det er mer interessant å høre hvordan du har gjort det før. Kanskje det er noen åpenbare forbedringspotensialer.
 
Jeg synes det er mer interessant å høre hvordan du har gjort det før. Kanskje det er noen åpenbare forbedringspotensialer.

Da har jeg brygget som vanlig på BB30. Problemet med denne er (synes jeg) at når man går over 6,5kg malt blir det mye gris og søl. Å jeg har et intrykk av at det pakker seg veldig. Når jeg sier brygget som vanlig så har jeg fulgt det instruksjonen sier for BB30. Altså:

1.Sett silkar oppi kokekar og fyll opp vann slik at det blir 3/4 fullt. Sett termostaten på 65 grader
2.Hell malten oppi silkaret når termostaten har slått ut. Vannet må stå over malten. Fyll en liten gryte opp med væske fra krana på kokekaret og hell dette over malten. Rør i mesken om nødvendig. Sjekk gjerne etter om mesken holder 65 grader.
3.Gjør dette om igjen og om igjen i ca 10 min. Sett så på lokket og la dette stå i ro i ca en time. Sett så termostaten på 80 grader og vent i 5 min. Fortsett så med å resirkulere væske i ca en time.
4.Løft så opp silkaret og la det renne fra seg i 5 min. Hell så over ca 7 liter med rent, varmt vann (ca 80 grader)
5.Sett termostaten på maks.Ta vekk silkaret når det nesten har sluttet å dryppe.

Dette er tatt rett fra instruksjonen. jeg kjører kontinuerlig skylling, og gradene som meskes på justeres selvfølgelig etter hva slags øl jeg lager. Jeg justerer OG med DME, men vil jo helst få det til så jeg slipper det.
 
Punkt nummer fire er for å si det veldig pent et regelrett amatørtips når det kommer til skylling. Du får ut akkurat like mye sukker som om du hadde pisset på malten. Kjør partiskylling.
 
Da har jeg brygget som vanlig på BB30. Problemet med denne er (synes jeg) at når man går over 6,5kg malt blir det mye gris og søl. Å jeg har et intrykk av at det pakker seg veldig. Når jeg sier brygget som vanlig så har jeg fulgt det instruksjonen sier for BB30. Altså:

1.Sett silkar oppi kokekar og fyll opp vann slik at det blir 3/4 fullt. Sett termostaten på 65 grader
2.Hell malten oppi silkaret når termostaten har slått ut. Vannet må stå over malten. Fyll en liten gryte opp med væske fra krana på kokekaret og hell dette over malten. Rør i mesken om nødvendig. Sjekk gjerne etter om mesken holder 65 grader.
3.Gjør dette om igjen og om igjen i ca 10 min. Sett så på lokket og la dette stå i ro i ca en time. Sett så termostaten på 80 grader og vent i 5 min. Fortsett så med å resirkulere væske i ca en time.
4.Løft så opp silkaret og la det renne fra seg i 5 min. Hell så over ca 7 liter med rent, varmt vann (ca 80 grader)
5.Sett termostaten på maks.Ta vekk silkaret når det nesten har sluttet å dryppe.

Dette er tatt rett fra instruksjonen. jeg kjører kontinuerlig skylling, og gradene som meskes på justeres selvfølgelig etter hva slags øl jeg lager. Jeg justerer OG med DME, men vil jo helst få det til så jeg slipper det.

Hvordan utfører du kontinuerlig skylling?
 
Jeg klarer ikke å si meg enig i det @Miguel sier over her, at dette er like effektivt som å pisse i malten.
Jeg brygger selv på bb30, og starter stort sett med 19-21 liter meskevann, avhengig av hvor mye malt jeg har.
7 liter skyllevann derimot, er mye mindre enn jeg bruker. Starter jeg med 19 liter meskevann, skyller jeg med 14 liter +/-, også dette avhengig av vekt på malt.

Jeg tar meg god tid med skylleprosessen, og har ennå til gode å komme mer enn ett poeng under target OG, stort sett er jeg spot on, eller litt i overkant.
 
Jeg klarer ikke å si meg enig i det @Miguel sier over her, at dette er like effektivt som å pisse i malten.
Jeg brygger selv på bb30, og starter stort sett med 19-21 liter meskevann, avhengig av hvor mye malt jeg har.
7 liter skyllevann derimot, er mye mindre enn jeg bruker. Starter jeg med 19 liter meskevann, skyller jeg med 14 liter +/-, også dette avhengig av vekt på malt.

Jeg tar meg god tid med skylleprosessen, og har ennå til gode å komme mer enn ett poeng under target OG, stort sett er jeg spot on, eller litt i overkant.

Skyller du på noen spesiell måte? Mulig å få en forklaring på hvordan du gjør det? Mye mulig det er her jeg har en del å gå på
 
Skyller du på noen spesiell måte? Mulig å få en forklaring på hvordan du gjør det? Mye mulig det er her jeg har en del å gå på
Når jeg er ferdig med meskingen varmer jeg opp mesken til 78 grader, og tar en 10 minutters utmesk der, mens jeg sirkulerer vørteren med en liten kjele. Varmer opp skyllevannet i en stor kjele til 78 grader, heiser maltrøret opp på ringen og starter med skylling.
Da pleier jeg å ha et plastikk-dørslag på toppen av maltrøret, så skyllevannet kommer ut som fra et dusjhode omtrent.
Bruker fortsatt den lille kjelen, heller over to-tre kjeler (1,5 liter -ish) om gangen, venter en stund, og gjentar. Venter, gjentar osv.
Bruker nok fort 25-30 minutter på skylleprosessen.
Skyller til jeg har 30 liter i bb30'n så er det tid for kok.
 
Her har jeg bommet litt. Mente kontinuerlig sirkulering under mesking. Beklager dette

Er det mulig å få en kjapp forklaring på partiskylling?

Du mesker på vanlig måte, men i stedet for å sette i gang med å tilføre skyllevann etter hvert som du tapper ut, tapper du bare ut. Fort og gæli, det er ikke noe poeng i å la det renne langsomt. (For fort kan riktignok skape stuck mash hvis du er litt i grenseland med mye hvete og sånt.) Men du bør kjøre opp i utmesktemperatur på 76-78 grader, og kjøre vorlauf som vanlig. Så fyller du opp med skyllevannet (83-84 grader), rører godt og lar det stå 10-15 min. Vorlauf og tapping.

Det er neppe kritisk, men jeg beregner det sånn at jeg får ut halvparten av det jeg skal ha til kok i den første runden, og den andre halvparten i den andre runden. Et eksempel: 6 kg malt, og jeg vil ha 32 liter til kok. Malten absorberer 1 liter pr. kg, og så regner jeg i tillegg et tap på et par liter. Da må jeg til første runde ha 16+6+2 liter = 24 liter. I andre runde tilsetter jeg 16 liter + 1 liter som erfarinsmessig blir borte i tillegg. Total vannmengde: 24 + 17 = 41 liter.

Du kan godt kjøre mer enn to omganger, men da blir det veldig tynt etter hvert. Du løper imidlertid ingen risiko for tanninekstraksjon når du kjører på denne måten, i motsetning til når du driver med kontinuerlig skylling.

Jeg får grei meskeeffektivitet (82/83%), men kunne selvfølgelig fått mer med kontinuerlig skylling. Innbiller meg imidlertid at kvaliteten kanskje er hakket over med denne metoden.
 
Jeg brygger BIAB uten sirkulasjon, og da løfter jeg ut posen fra kjelen etter mesking og partiskyller i en annen beholder i flere omganger inntil jeg har ønsket volum til kok.
 
Du mesker på vanlig måte, men i stedet for å sette i gang med å tilføre skyllevann etter hvert som du tapper ut, tapper du bare ut. Fort og gæli, det er ikke noe poeng i å la det renne langsomt. (For fort kan riktignok skape stuck mash hvis du er litt i grenseland med mye hvete og sånt.) Men du bør kjøre opp i utmesktemperatur på 76-78 grader, og kjøre vorlauf som vanlig. Så fyller du opp med skyllevannet (83-84 grader), rører godt og lar det stå 10-15 min. Vorlauf og tapping.

Det er neppe kritisk, men jeg beregner det sånn at jeg får ut halvparten av det jeg skal ha til kok i den første runden, og den andre halvparten i den andre runden. Et eksempel: 6 kg malt, og jeg vil ha 32 liter til kok. Malten absorberer 1 liter pr. kg, og så regner jeg i tillegg et tap på et par liter. Da må jeg til første runde ha 16+6+2 liter = 24 liter. I andre runde tilsetter jeg 16 liter + 1 liter som erfarinsmessig blir borte i tillegg. Total vannmengde: 24 + 17 = 41 liter.

Du kan godt kjøre mer enn to omganger, men da blir det veldig tynt etter hvert. Du løper imidlertid ingen risiko for tanninekstraksjon når du kjører på denne måten, i motsetning til når du driver med kontinuerlig skylling.

Jeg får grei meskeeffektivitet (82/83%), men kunne selvfølgelig fått mer med kontinuerlig skylling. Innbiller meg imidlertid at kvaliteten kanskje er hakket over med denne metoden.

Mange takk Finn! Skal prøve dette til helgen. Kan jeg spørre om hva Vorlauf betyr? Dette er et nytt begrep for meg
 
Mange takk Finn! Skal prøve dette til helgen. Kan jeg spørre om hva Vorlauf betyr? Dette er et nytt begrep for meg

Det er resirkulering av vørter før du starter å tappe, slik at du kan tappe klarest milig vørter. Du gjør det etter at mesken har fått stå i ro 10-15 minutter, slik at maltsenga har fått satt seg. Jeg fyller et par liter i et stort litermål, og så heller jeg tilbake i mesken via et halvlitermål som jeg senker forsiktig ned i den væsken som står over maltsenga. På den måten forstyrrer jeg ikke overflaten på maltsenga noe særlig, og det er viktig. Andre legger et lokk nedi, eller en alufolie med hull i. Eller andre smarte teknikker.

Du holder på til det du tapper ut er rimelig klart, og i alle fall fritt for synlige partikler. Litt tåkete vil det selvfølgelig uansett bli. For meg holder det stort sett å sirkulere 4-6 liter (tror jeg:)). Noe jeg ser etter, er om det er igjen partikler i litersmålet etter at jeg har helt tilbake. Første gang er det gjerne noe synlig grums der, men til slutt skal det være svært lite eller ingenting - synes jeg.

Jeg har aldri brygget med maltrør, så jeg aner ikke om dette er relevant i det hele tatt. Det er det kanskje ikke?
 
Det er resirkulering av vørter før du starter å tappe, slik at du kan tappe klarest milig vørter. Du gjør det etter at mesken har fått stå i ro 10-15 minutter, slik at maltsenga har fått satt seg. Jeg fyller et par liter i et stort litermål, og så heller jeg tilbake i mesken via et halvlitermål som jeg senker forsiktig ned i den væsken som står over maltsenga. På den måten forstyrrer jeg ikke overflaten på maltsenga noe særlig, og det er viktig. Andre legger et lokk nedi, eller en alufolie med hull i. Eller andre smarte teknikker.

Du holder på til det du tapper ut er rimelig klart, og i alle fall fritt for synlige partikler. Litt tåkete vil det selvfølgelig uansett bli. For meg holder det stort sett å sirkulere 4-6 liter (tror jeg:)). Noe jeg ser etter, er om det er igjen partikler i litersmålet etter at jeg har helt tilbake. Første gang er det gjerne noe synlig grums der, men til slutt skal det være svært lite eller ingenting - synes jeg.

Jeg har aldri brygget med maltrør, så jeg aner ikke om dette er relevant i det hele tatt. Det er det kanskje ikke?
Det er like relevant med maltrør som det er med falskbunn.
 
Det er resirkulering av vørter før du starter å tappe, slik at du kan tappe klarest milig vørter. Du gjør det etter at mesken har fått stå i ro 10-15 minutter, slik at maltsenga har fått satt seg. Jeg fyller et par liter i et stort litermål, og så heller jeg tilbake i mesken via et halvlitermål som jeg senker forsiktig ned i den væsken som står over maltsenga. På den måten forstyrrer jeg ikke overflaten på maltsenga noe særlig, og det er viktig. Andre legger et lokk nedi, eller en alufolie med hull i. Eller andre smarte teknikker.

Du holder på til det du tapper ut er rimelig klart, og i alle fall fritt for synlige partikler. Litt tåkete vil det selvfølgelig uansett bli. For meg holder det stort sett å sirkulere 4-6 liter (tror jeg:)). Noe jeg ser etter, er om det er igjen partikler i litersmålet etter at jeg har helt tilbake. Første gang er det gjerne noe synlig grums der, men til slutt skal det være svært lite eller ingenting - synes jeg.

Jeg har aldri brygget med maltrør, så jeg aner ikke om dette er relevant i det hele tatt. Det er det kanskje ikke?


Vil ikke dette være det samme som å sirkulere med pumpe? Eller misforstår jeg nå?
 
Sist redigert:
Vil ikke dette være det samme som å sirkulere med pumpe? Eller misforstår jeg nå?

Ser at @Finn Berger svarte mens jeg skriver her... men poster svaret likevel...

Jo, når du sirkulerer med pumpe så gjør du jo "kontinuerlig forlauf" mens du mesker.

@Finn Berger beskrev jo partiskylling. Og han partiskyller uten å sirkulere under mesking/skylling, så da blir forlauf en nødvendig operasjon.

Partiskylling brukes ofte (ikke alltid) for å få en så enkel som mulig bryggemetode teknisk sett.
Og da velges jo også kontinuerlig sirkulering med pumpe bort.
 
Stemmer selvfølgelig, det:). Så det innlegget mitt var temmelig overføldig. Jeg tenkte ikke på hva slags system du brygget på før helt til slutt.

Vel vel - men så er i alle fall begrepet "vorlauf" forklart:p.

Hehe:D da skjønner jeg hva du mener! Den metoden du forklarer er ganske anderledes fra den jeg har brukt til nå. Her har jeg nok mye å lære! Tusen takk for all hjelp:) gleder meg til å prøve dette til helgen! Kommer tilbake med resultat etter endt brygging ;)
 
Tilbake
Topp