Små batcher i en bryggemaskin

gle1

Norbrygg-medlem
I min første kompaktbryggerperiode så brygget jeg på en BB30, hvor silkaret står helt i bunn. På de nymoderne bryggemaskinene(bla. BrewMonk som jeg bruker), så er jo "dødvolumet" under silkaret vesentlig mye større(7 liter). Hvordan blir dette hvis en ønsker å brygge mindre batcher enn 25L? På BB30 var jo ikke dette noe problem, heller ikke på BIAB som jeg har vært innom i mellomtiden. Hvor små batcher har dere som brygger på bryggemaskiner med høyt dødvolum brygget? Er det noen triks for å få det til?
 
I min første kompaktbryggerperiode så brygget jeg på en BB30, hvor silkaret står helt i bunn. På de nymoderne bryggemaskinene(bla. BrewMonk som jeg bruker), så er jo "dødvolumet" under silkaret vesentlig mye større(7 liter). Hvordan blir dette hvis en ønsker å brygge mindre batcher enn 25L? På BB30 var jo ikke dette noe problem, heller ikke på BIAB som jeg har vært innom i mellomtiden. Hvor små batcher har dere som brygger på bryggemaskiner med høyt dødvolum brygget? Er det noen triks for å få det til?
Kanskje du kan bruke en BIAB-pose. Tror du denne kan passe? https://www.olbrygging.no/tilbehør/101687/meskepose-70-x-85-cm-for-biab-brygging
 
Med 3l/kg meskevann, 4kg malt, 7 liter dødrom, 90 minutter kok på et 15 liters brygg med OG 1.054 klarer jeg å tyne ut hele 7 liter skyllevann.

Meskeeffektiviteten varierer noe, men mellom 70 og 80%. Alternativet er vel no sparge, men det har jeg ikke testet.
 
Det er jo akilleshælen til maskiner med silkar. Designet for et visst volum der sweet spot ligger med utbytte. Klarer 85-90% utbytte med 12-14 kg malt i Brewtools 80 for 70 liter i gjæringstanken, men kjører jeg 6 kilo for å lage 25 liter, ramler utbyttet til 70%. Malt er billig, og jeg kompenserer bare med mer.
 
I min første kompaktbryggerperiode så brygget jeg på en BB30, hvor silkaret står helt i bunn. På de nymoderne bryggemaskinene(bla. BrewMonk som jeg bruker), så er jo "dødvolumet" under silkaret vesentlig mye større(7 liter). Hvordan blir dette hvis en ønsker å brygge mindre batcher enn 25L? På BB30 var jo ikke dette noe problem, heller ikke på BIAB som jeg har vært innom i mellomtiden. Hvor små batcher har dere som brygger på bryggemaskiner med høyt dødvolum brygget? Er det noen triks for å få det til?
Jeg brygger 12-13L på en Speidel BM 20 med kort maltrør. Den har tilsvarende dødvolum under tappekran. Bruker protafloc for bunnfelling, og lar den stå en time minst etter kjøling. Når jeg overfører til gjæringskar tapper jeg først ut det som er over tappekranen. Deretter heller jeg forsiktig og kontrollert på speidelen slik at dødvolumet begynner å renne ut. Dette er også helt klart og fint i starten, men etterhvert begynner det å komme grums. Jeg har da en humlepose i enden av tappeslangen som fanger opp mesteparten av dette, og gir meg før det blir alt for gale. Får ut 4-5L av dødvolumet slik.
 
I min første kompaktbryggerperiode så brygget jeg på en BB30, hvor silkaret står helt i bunn. På de nymoderne bryggemaskinene(bla. BrewMonk som jeg bruker), så er jo "dødvolumet" under silkaret vesentlig mye større(7 liter). Hvordan blir dette hvis en ønsker å brygge mindre batcher enn 25L? På BB30 var jo ikke dette noe problem, heller ikke på BIAB som jeg har vært innom i mellomtiden. Hvor små batcher har dere som brygger på bryggemaskiner med høyt dødvolum brygget? Er det noen triks for å få det til?
Hvor små batcher brygget du i BB30? Jeg har en BB30 som jeg kun har brukt til "fulle" BB30 batcher (20L+). Alle småbatchene (10-13L) har jeg laget i en BIAB-kjele på 20L på komfyren, men kunne jo godt tenkt meg å bruke BB30 til dette for å slippe klinet med meskepose.
 
Hvor små batcher brygget du i BB30? Jeg har en BB30 som jeg kun har brukt til "fulle" BB30 batcher (20L+). Alle småbatchene (10-13L) har jeg laget i en BIAB-kjele på 20L på komfyren, men kunne jo godt tenkt meg å bruke BB30 til dette for å slippe klinet med meskepose.
Brygget ikke så mange små batcher, men de minste var på rundt 15liter til gjæring. Da kan man også brygge med no-sparge metoden.
 
Takk for svar. Da skal jeg prøve meg fram litt. :)
Det burde vel gå helt fint med små batcher i bb30? Varmeelementet er jo innebygget i bunnen og silkaret er vel kun perforert i bunnen slik at du får gjennomstrømming ved sirkulasjon. Det er sikkert lurt å skru ned effektregulatoren slik at du ikke overshooter på temperaturen.
 
Det burde vel gå helt fint med små batcher i bb30? Varmeelementet er jo innebygget i bunnen og silkaret er vel kun perforert i bunnen slik at du får gjennomstrømming ved sirkulasjon. Det er sikkert lurt å skru ned effektregulatoren slik at du ikke overshooter på temperaturen.
Bare vær obs på at koking fjerner like mye væske, uavhengig av om batchen er liten eller stor. Så, lett å få litt høy OG med en liten batch om en ikke gjør noen justeringer.
 
Tilbake
Topp