Små gjæringskar

Hei,

Er det noen som vet om man kan få kjøpt noen gjæringskar på omtrent 3-5l, eventuelt som har prøvd å gjære på store vannflasker (de man får kjøpt i butikken med kildevann). Grunnen er at jeg, etter at jeg setter min første rundt med 23l med helt plain mjød har tenkt å eksperimentere litt - og om jeg skal bruke 10kg (1000,-) til hver test, så blir det "litt" dyrt etter hvert.

Alternativet, for min del, vil være å lage 2x1,5l (to brusflasker) til hver test.

Noen erfaringer?
 
Jeg har gjæret i 5 liters plastbøtter der jeg lagde hull i lokket for gjærlåsen. De var litt vanskelige å rengjøre etterpå.
 
Gustav: når jeg tenker meg om - vil ikke billige plastbøtter faktisk være en fordel, med tanke på at gjæren vil legge seg i forsenkningen rundt kanten i bunn, og dermed ikke følge med uansett hvor lite flink man er med hevert? ;) For min del ville jeg nok kjøpt nye bøtter for hver gang for å forenkle prosessen...Eventuelt, i den tankemåten, så har jo malerbutikker plastikkbøtter med lokk til en rimelig penge som kunne brukes.

Hva med sekundær-gjæring og klaring? Ville ikke det vært best på flasker?
 
Stig: kult! 2l glassballong må jo være det absolutt beste - så lenge man ikke mister den full av kokende vann slik jeg gjorde med en 25l en gang. Barbeint. Kunne ikke hoppe ut av vannet på grunn av alt glasset...det var "litt" varmt og "ganske" jævlig, men glad jeg hadde selvkontroll selv om vettet ikke var på plass når jeg løftet den uten tunge sko på beina ;)
 
Eller hva med denne...
hos jula
http://www.jula.no/dunker-donje-130805
 
Så ikke dum ut, den heller. Eneste problemet er at den kanskje er litt stor...?...I tillegg får den noen vinkler som kan være litt vanskelig, vil jeg anta.
 
Lars Kvanum skrev:
Hei,

Er det noen som vet om man kan få kjøpt noen gjæringskar på omtrent 3-5l, eventuelt som har prøvd å gjære på store vannflasker (de man får kjøpt i butikken med kildevann). Grunnen er at jeg, etter at jeg setter min første rundt med 23l med helt plain mjød har tenkt å eksperimentere litt - og om jeg skal bruke 10kg (1000,-) til hver test, så blir det "litt" dyrt etter hvert.

Jeg, (Bryggselv.no) får inn 5L og 10L gjæringskar neste uke. Får også inn noen 5L glassballonger. Følg med på http://bryggselv.no/
 
Kult! Kan du sende meg lenke når du får det opp? Regner med at det blir ca 3 måneder til jeg setter igang eksperimentet mitt, men kjekt å vite hvor jeg finner det :)
 
Erik Schønsee skrev:
Skal ta det videre med min leverandør. Var ikke klar over at dette er et problem...

Mange som ikke er klar over det gitt. :)

Men tilbake til bryggselv, får du inn mye annet?, tenker jeg må rase nedover og hente noen glassballonger når du får de iallefall, om jeg rekker det:)
 
Det blir mest grunnleggende utstyr og tørrgjær i første omgang, men jeg har ting på gang...

Kom gjerne innom, regner med å få inn utstyret til tirsdag/onsdag neste uke
 
neslekkim skrev:
Erik Schønsee skrev:
Skal ta det videre med min leverandør. Var ikke klar over at dette er et problem...

Mange som ikke er klar over det gitt. :)

Tidene forandrer seg gitt!!!
Jeg er jo så gammel at jeg husker når Petit agentur var i Bergen, drevet av Atle Holgar, passord var noe man ba om, så fikk man det.......
Trist at ikke Petit agentur er i Bergen lengre, men kan vel ikke beklage meg.
 
Erik Schønsee skrev:
Det blir mest grunnleggende utstyr og tørrgjær i første omgang, men jeg har ting på gang...

Kom gjerne innom, regner med å få inn utstyret til tirsdag/onsdag neste uke
Du får vel ikke inn sodastream-adapter? Savner det til en levendes pris uten å dø i moms og frakt...
 
Erik Schønsee skrev:
Skal ta det videre med min leverandør. Var ikke klar over at dette er et problem...

For folk flest er det ikke noe problem, med mindre det er veldig hemmelige greier. Det som *kan* være et problem er om noen vil tulle med *deg* og logger seg inn som en av dine kunder og lurer deg til å sende masse greier i postoppkrav - og så blir det ikke hentet fordi det ikke er bestilt, og så blir det støy osv osv.

Quickfix vil rett og slett være å be om et *midlertidig* passord på registreringssiden, og i mailen som sendes skrive at de nå bør gå inn og endre det.

Som utvikler vet jeg uansett at veldig mange setter pris på å ha mailen med brukernavn og passord i tilfelle de glemmer og det er ikke en *sååå* stor risiko. Det er sunt a være litt paranoid, men man bør ikke bli *for* paranoid - men hvor går grensen mellom de to? ;)
 
Lars Kvanum skrev:
Erik Schønsee skrev:
Skal ta det videre med min leverandør. Var ikke klar over at dette er et problem...

For folk flest er det ikke noe problem, med mindre det er veldig hemmelige greier. Det som *kan* være et problem er om noen vil tulle med *deg* og logger seg inn som en av dine kunder og lurer deg til å sende masse greier i postoppkrav - og så blir det ikke hentet fordi det ikke er bestilt, og så blir det støy osv osv.

Quickfix vil rett og slett være å be om et *midlertidig* passord på registreringssiden, og i mailen som sendes skrive at de nå bør gå inn og endre det.

Som utvikler vet jeg uansett at veldig mange setter pris på å ha mailen med brukernavn og passord i tilfelle de glemmer og det er ikke en *sååå* stor risiko. Det er sunt a være litt paranoid, men man bør ikke bli *for* paranoid - men hvor går grensen mellom de to? ;)

Jeg genererer meg et passord før jeg registrerer meg, og da trenger jeg IKKE å bli påminnet om dette passordet i klartekst.
Hvis man snudde på det og fikk en bekreftelsesmail med generert passord som du må logge inn og endre, så løser ikke det problemet hvis du så i neste runde får tilsendt det valgte passordet på mail igjen,

Passord skal aldri lagres i klartekst på websteder, du skal kun lagre hashen du sjekker imot ved innlogging, hvis noen glemmer et passord, så generer et nytt som jeg må endre, IKKE SEND MITT PASSORD TILBAKE!
Når du gjør det, så betyr det at du lagrer mer info om meg enn det du skal, og i tilfellet nettbutikk, så vil jeg ikke lenger stole på de, lagrer de passordet, så kan de likegreit lagre mine kortdetaljer brukt ved betaling.
 
Tilbake
Topp