Smaker øl bedre på store flasker ?

Aasnes

Norbrygg-medlem
mulig jeg er helt på bærtur nå, men jeg synes at øl, da spesielt mørke maltrike øl, smaker bedre når di har vert lagret en stund på 0,5 liters flaske, i forhold til samme øl fra 0,33 eller 0,25 flaske.
Jeg karbonerer på fat, og fyller en del over på flaske, bruker mottrykksfyller.
Synes maltsmaken blir fyldigere og tydeligere på en måte, er ikke så god på å florklare smak.
Noen andre som har erfart dette ?
 
Ja, vi er flere
uten at jeg tror vi har kommet til buns i fenomenet

det gjelder for øvrig også naturlig karbonering på flaske
først og fremst mener jeg
 
Her i heimen heller vi mot at særlig de humlesterke øla, og øl som skal lagres ei stund, blir best på 0,75-flaskene fra Kinn.

En tenkelig forklaring kan jo være at forholdet mellom luft i headspace og volum øl blir gunstigere i større flasker. Men jeg fyller flaskene så fulle at det egentlig skulle spille liten rolle, så jeg er nokså usikker på det der.
 
mulig jeg er helt på bærtur nå, men jeg synes at øl, da spesielt mørke maltrike øl, smaker bedre når di har vert lagret en stund på 0,5 liters flaske, i forhold til samme øl fra 0,33 eller 0,25 flaske.
Jeg karbonerer på fat, og fyller en del over på flaske, bruker mottrykksfyller.
Synes maltsmaken blir fyldigere og tydeligere på en måte, er ikke så god på å florklare smak.
Noen andre som har erfart dette ?
Jeg lagde en "tsjekkisk" pils, som jeg flasket og karbonerte naturlig på 0,5l flasker. Vanlig prosedyre. Men jeg fylte også opp en 2l flaske med flippkork. Denne fylte jeg omtrent helt opp, sånn at det ble minimalt med luft. Denne ble helt klart bedre enn en vanlig flaske ...
 
Hm, snodig greier, men godt å høre at flere opplever det samme, ekstra fiffig at dette også blir merkbart på øl som har vert lagret på fat en stund, vel vel, da blir juleølet kun på 0,5 litre heretter…
 
Tilbake
Topp