Smaksforskjell flaske vs fat

Skal brygge til et bryllup og tenkte gjøre noen prøvebatch før jeg brygger og karbonerer på 30/50-litersfat. Tenkte å brygge prøvebatchene på ca 10liter for deretter å flaske de. Det jeg imidlertid er usikker på er hvor stor smaksforskjell det vil bli dersom man flasker kontra fat. Litt ugunstig at hovedbatchene får usmak, mens de på flaske blir bra. Noen som har erfaring med dette?

Hvis alt blir gjort riktig skal det være liten forskjell :skitbra:

Med riktig så mener jeg at man gjør det man kan for å unngå at ølet blir eksponert for urenheter, oksygen, lys og store temperatursvingninger. Hvis man i tillegg kan oppbevare ølet kaldt så ligger man veldig bra an.

Pass på å purge fatene med CO₂ før du fyller dem med det ferdiggjærede ølet, det vil redusere risikoen for oksidert øl en hel del. Når det kommer til flaskene hjelper det med ettergjæring på flaske, da får gjæren en mulighet til å bruke oksygenet som blir med i flaska når du tapper. Og så er det viktig å unngå lys, spesielt i velhumlede øl.

En forskjell du kan oppleve er at ølet blir raskere klart på flaske enn i fat pga. kortere strekning for gjæren å falle ned til bunnen.

Edit: et lite tillegg. Det hender at hjemmebryggere fater øl og kjøler det ned før det er helt ferdig. Dette kan blandt annet kan gi uønskede mengder diacetyl. Med ettergjæring på flasker er det et mindre vanlig problem iom. at ølet får et par ekstra uker i romtemperatur før det settes kjølig og dermed får gjæren tid til å rydde bort diacetyl osv. Uansett, det er et problem som er lett å unngå. La ølet bli helt ferdig før flasking/fating og smak på det underveis ;)

Tilbake
Topp