Smakstilsettning av krydderi i øl under klarning / lagring

Hallo folkens.

Jeg har brygget en jule ale. Denne ble det brukt 22kg pal ale malt til, og kun 0,5 kg caramalt 120. ( 100L ) brygg.
Gjæret med 1056 Amercian ale , IBU på 26. (saaz , tettnanger & willamette, med saaz og willamette 120g hver koketid på 60 min)

Dette brygget er litt for lyst i fargen ( naturlig nok ) , men også litt for flatt på smak.
Gjæringen er over, det ble brygget 28.08.2010, og er nå tappet på plastdunker for mellomlagring/ klarning før det skal på Cornelius fat.

Har noen noe tips vedr. smakstilstning ? , type tørrhumling / eller annet krydderi som kan passe til en jule øl ?

Type einer , eller annet ?

Alle erfaringer / tips mottas med takk !

Med vennlig hilsen
Halfan 
 
Jeg brygget en mørk juleøl i dag, med ekstrakt og et ølsett. Jeg hadde i Cascade humle, appelsinskall (tørket, søt), 1 kanelstang, litt nellikspiker og litt kardemomme. Mulig jeg var veldig forsiktig med krydderne, men håper det blir et bra øl med både litt appelsin-/sitrussmak samt litt julekrydder. Om du skal tilsette krydder til klarning/lagring må du kanskje la krydderne ligge en stund i vodka for å sterilisere + trekke ut smak på forhånd. Har lest at det funker bra.

Jeg aner ikke om ølet mitt blir bra altså, men jeg har troa! Har sett mange oppskrifter med disse krydderne, så det kan bli bra.
Einer er spennende, og vil tippe det kan funke, men har ikke peiling på akkurat det.

Så det er det jeg kan om dette. Håper det var noe sånt du var ute etter! :)
 
Tilbake
Topp