Hallois og hallo!

Har brygget mitt første øl av typen Pale Ale fra Europris :)P) og det er snart klart for flasking! Gleder meg veldig! Hittil har alt gått greit men opplever nå at ølet er meget grumsete. Skal det være sånn? Er det mulig å "sile" ølet før jeg flasker det? Isåfall er jeg veldig mottakelig for tips!

Ølet er også helt flatt. Vil dette forandre seg etter flaskingen eller er dette en lost case?

Legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut. Tenker ikke American Pale Ale med det samme skal jeg
innrømme :(
Øl.JPG

Mange spørsmål her, men stor takk på forhånd! :)
 
Hallois og hallo!

Har brygget mitt første øl av typen Pale Ale fra Europris :)P) og det er snart klart for flasking! Gleder meg veldig! Hittil har alt gått greit men opplever nå at ølet er meget grumsete. Skal det være sånn? Er det mulig å "sile" ølet før jeg flasker det? Isåfall er jeg veldig mottakelig for tips!

Ølet er også helt flatt. Vil dette forandre seg etter flaskingen eller er dette en lost case?

Legger ved et bilde for å vise hvordan det ser ut. Tenker ikke American Pale Ale med det samme skal jeg
innrømme :(

Mange spørsmål her, men stor takk på forhånd! :)

Grumset er sannsynligvis stort sett gjær i suspensjon. Hvor lenge har ølet stått til gjæring? Det bør stå minimum 14 dager.
At ølet er flatt kommer av at du ikke har karbonert det. For at det skal boble ut CO2, må ølet oppbevares på en beholder med høyere trykk enn atmosfærisk, slik at mer CO2 løses. Derfor kommer kjøpeøl på flaske, boks eller fat, og ikke kartong. Når du flasker ølet tilsetter du samtidig sukkerlake (eller karboneringsdrops), slik at gjæren produserer CO2 også på flasken. Anbefaler CO2-artikkelen i forumets medlemsseksjon for en fin gjennomgang, med mer utfyllende informasjon. @glennrlie har for øvrig en fin kalkulator for å regne ut hvor mye sukker du trenger til karbonering: www.bryggekalkulator.no
 
Hvis du mener flatt som i uten kullsyre, så vil den bli dannet på flasken ja :)

Tør ikke si noen om fargen, da jeg er fersk i gamet selv!
 
Tilbake
Topp